Amagar Taula de Continguts

El vídeo com a eina de comunicació a l’aula. Usos i tractament didàctic

Mòdul 6: La producció: gèneres i nous formats

Nous gèneres audiovisuals a la xarxa.

Internet i el fenomen de Youtube està creant un nova cultura de producció i visualització audiovisual. La democratització de la producció i difusió dels continguts audiovisuals amb el vídeo digital i la publicació a Internet permet experimentar i crear nous formats i usos del vídeo. En el mòdul dos ja us varem presentar els nous formats de podcast i vídeoblogs. Hem volgut separar els termes de format més tècnic amb els terme de gènere més formals així en aquest apartat parlarem dels nous generes de comunicació audiovisual que estan sorgint arrel dels nous formats de transmissió de vídeo.

Gèneres al voltant del podcast i els vlogs

  • Els magazines de podcast

Dins del gènere global dels informatius, en el món d’Internet han sorgit un munt de podcast on periòdicament pengen els seus informatius. La majoria de les vegades fan servir un comunicador o comunicadora que presenta les notícies en un pla mig llarg per tal de posar gràfics a la part lateral contrària a la persona entrevistada.

Internautas TV: Revista d’informació sobre la web en format de Web TV


Mobuzz TV: Revista d’informació sobre les TIC en general en format de Podcast



  • Vídeocreació

Hi ha diferents tipus de vídeoblogers molts aficionats a la comunicació audiovisual que estan mostrant les seves creacions mitjançant un bloc personal on es donen a conèixer. Alguns d’ells l’ofereixen en format podcast.

Joan Planas és un dels videobloguers més prolífics del nostre país.




  • Les sèries de ficció

Les sèries de ficció és un dels grans gèneres dels vlogs i podcasts. Així, grups de teatre experimental o estudiants de comunicació audiovisual, o aficionats al vídeo fan les seves pròpies sèries per Internet. Els alumnes de l’Institut de Secundària Institució Montserrat ha creat una sèrie de ficció a partir d’un crèdit d’imatge que desenvolupen al seu institut.
IMTV:Taquilla oberta




  • Vídeoblocaires

En Jesus Ferre també és un prolífic blocaires que té el seu espai de Vlocs




  • Vídeoblocaires humorístics

Molts fan paròdies i jocs entretinguts com el Bloc de Revennius




  • Reportatges temàtics

Diferents associacions, institucions i ONGs han creat també els seus propis vlogs per donar a conèixer la seva feina.

  • Produccions de grans cadenes

Les grans cadenes i empreses de reportatges estan també oferint part de la seva programació als entorns de podcast. Si bé les principals cadenes de televisió com Tv3 tenen els seus propis entorns de publicació de continguts, moltes d’altres s’inclouen en podcast genèrics com Miro. Així canals com Discovery, National Geography o la PBS amb Sesam Street actualitzant periòdicament continguts en els seus podcast a Miro i altres lectors.




  • Altres recursos sobre vídeoblogs i TV 2.0.

Digital Storytelling



Digital Storytelling és un dels nous formats sorgits arrel de les noves possibilitats de les TIC i la publicació multimèdia a la xarxa. Es tracta d’una eina de narrativa digital que permet als seus participants -un públic normal no necessàriament experts en TIC’s- contar la seva pròpia vida a partir d’una plataforma multimèdia. Són històries breus (al voltant dels 5 minuts) que impliquen l’ús de la narració en primera persona, combinada amb imatges fixes i/o en moviment, veu en off, música, etc., i un soft d’edició. Genera un entorn lliure on es pot respectar i preservar la diversitat en individus i cultures.

En aquest espai ens expliquen com funciona: http://www.ourmedia.org/node/258029

Aquesta és una presentació en format de tutorial:



Des d’aquestes webs podreu veure exemples, propostes, històries i recursos:

Vídeopresentacions

Screencast

L’screencast son els vídeos elaborats a partir de les imatges de pantalles.

Podeu aprendre què són i com es fan les videopresentacions des delmòdul 6 del curs D205 Aula 2.0

També podreu desenvolupar vídeopresentacions i penjar-les amb noves eines com:

Un publicador de screencast
[[http://www.screencast.com/]]


Jing una eina de producció de videopresentacions
[[http://www.jingproject.com/]]

Vídeopresentacions animades

Un altre format que ha sorgit darrerament és el de fer servir els retalls de paper amb icones per a desenvolupar tutorials sobre idees o sobre tot processos:

  • Podeu mirar aquest exemple que ens explica que son els Podcasting i com funcionen:

Vídeopresentacions escenificades

  • En aquest cas se’ns presenta una reflexió fent servir el text i la comunicació no verbal, sobre un tema molt proper a nosaltres. Una visió del alumnes d’avui és el títol del vídeo:

I als centres educatius?

Tal com vàrem veure el mòdul 1, bastants centres educatius a Catalunya han incorporat en alguna part del seu currículum l’Educació en Comunicació Audiovisual. Quasi bé 100 centres han desenvolupat un projecte específic dins del Programa d’ECA . Alguns d’ells han fet servir la xarxa com a model de distribució de continguts i per donar a conèixer les seves experiències.




D’altres centres educatius sense seguir directament un programa d’ECA han desenvolupat propostes audiovisuals o han distibuït treballs de vídeo per la xarxa la majoria d’ells en blocs:

[[http://blocs.xtec.cat/videodrassanes/|]]

[[http://blocs.xtec.cat/voravideo/|]]


Molts altres centres incrusten vídeos en els seus blocs generals:

[[http://blocs.xtec.cat/ceipmagraners/2008/06/30/mostra-de-danses-els-videos/|]]


Dins de Youtube podem trobar diferents canals configurats per centres educatius com espais de difusió dels seus treballs de vídeo.

[[http://es.youtube.com/user/iesvilaseca|]]

[[http://es.youtube.com/user/iesbellvitge|]]

Altres centres i professorat fan servir entorns com Moodle o Intranets per difondre les creacions de vídeo.

[http://phobos.xtec.net/arabass3/]]

[[http://www.iestarradell.net/tarmedia/index.php]]

Dins Itunes podem trobar escoles on pengen els apunts en format podcast.

Proposta de treball

  • Aquesta és la darrera pràctica. En cas de no haver decidit encara la proposta de projecte final, aprofiteu per anar-la dissenyant.
  • Hi ha alguns aspectes que no s’han acabat de tractar en aquest curs: la TV en directe, interacció d’objectes multimèdia amb vídeo, altres opcions com l’ús de la webcam, etc. Hi ha també eines noves i noves funcionalitats dels publicadors que van apareixent contínuament. En el moment d’elaborar aquests materials, per exemple, Youtube està presentant noves eines d’etiquetatge dels vídeos i Delicious ja ha afegit noves funcionalitats que s’han descrit en la primera pràctica. Tant en aquesta pràctica com en les del mòdul 2, ambdues relacionades, podeu aprofitar per donar a conèixer a l’espai del fòrum les noves eines, o els nous formats que dia a dia van apareixent.
  • Com sempre, us recomanem que anoteu totes aquelles webs que han estat significatives per a vosaltres i que les compartiu amb la resta de membres del grup.

Tornar al principi del document