Amagar Taula de Continguts

El vídeo com a eina de comunicació a l’aula. Usos i tractament didàctic

Mòdul 4: El llenguatge audiovisual II

Exercicis

Aquest exercici correspon al mòdul 3 i 4. Ambdós fan referència als elements bàsics del llenguatge audiovisual.

1. OBJECTIU

L’objectiu i valoració d’aquesta proposta se centra en l’elaboració d’una producció visual on heu d’aplicar els coneixements adquirits en aquests dos mòduls.

Ni molt menys es demana un guió, però mireu de tenir previst tot el procés d’enregistrament abans de començar, realitzant si convé alguns assajos previs. Fent-ho així, guanyareu temps i garantireu un bon resultat.

2. CONTINGUT

El contingut d’aquesta producció consisteix en explicar amb imatges un comportament personal o social de la vida quotidiana escolar. Podeu elegir qualsevol. De tota manera, s’exposa seguidament un llistat de possibles exemples d’on podeu extreure un comportament habitual:

  • La planificació d’un treball
  • La puntualitat
  • L’alimentació
  • Resolució d’un conflicte
  • La higiene personal
  • L’exercici físic
  • Presentació d’un treball
  • La presa de decisions
  • La neteja
  • Hàbits de comunicació i relació entre persones
  • Endreçar l’aula
  • Impressió d’un treball
  • Hàbits d’estudi
  • Desplaçaments per l’interior del centre
  • Comportament dins l’aula
  • Etc.

3. DURADA

La seva durada ha de ser d’uns 30 segons.

4. ELEMENTS EXPRESSIUS A TENIR EN COMPTE

Ha d’haver-hi al voltant de 8 plans (de manera que hi hagi com a mínim un de descriptiu, un de narratiu, un d’expressiu i un de detall o d’inserció), en combinació amb els diferents tipus d’angles (com a mínim un normal, un picat i un contrapicat) i un moviment de càmera (bé sigui un tràveling o una panoràmica).

Cal tenir molta cura pel que fa a la composició dels plans, parant especial atenció a la llei dels terços, la profunditat i l’aire.

La selecció dels plans ha d’estar en funció del missatge que es pretengui transmetre:

  • Els plans descriptius, per exemple, per contextualitzar i situar.
  • Els narratius, per mostrar accions concretes i desenvolupar el fil de l’acció.
  • Els expressius, per comunicar l’estat d’ànim dels protagonistes.
  • Els plans d’inserció o de detall, per dinamitzar la producció.

Tingueu també en compte que un pla ha d’estar en pantalla el temps just que requereix per a què l’espectador assimili la informació que aporta, d’acord amb el ritme que es doni a la producció. Si és dinàmic, serà de més curta durada. Si és tranquil, durarà una mica més. També hi ha la possibilitat de combinar ambdues opcions.

Important respectar el principi de continuïtat o raccord entre plans. S’ha de visualitzar en tot moment una coherència visual i de contingut, sense salts forçats i sense sentit que pugui distorsionar la seva comprensió.

5. EINES A UTILITZAR

Per enregistrar, podeu recórrer a qualsevol de les càmeres de les que s’ha parlat en l’anterior mòdul: càmera digital de vídeo, una càmera digital fotogràfica, un mòbil o una webcam.

Acabat l’enregistrament heu de passar els clips de vídeo al vostre ordinador.

Important

En el cas d’enregistrar amb una càmera digital de vídeo, amb cinta “mini DV”, heu de consultar el procés que cal seguir en la pràctica número 4 del mòdul 2 d’aquest curs, per traspassar les imatges al vostre equip informàtic i exportar-les amb l’ajuda d’un programa d’edició, realitzant sols les accions relacionades amb la captura i l’exportació.

Com que l’edició és un apartat que s’explica en un mòdul posterior, per aquesta primera producció heu d’utilitzar un programa on line molt intuïtiu i fàcil de seguir: photobucket. Retorneu, si cal, a la pràctica 6 del Mòdul 2 d’aquest curs per recordar com funciona.

6. CONDICIONS DEL LLIURAMENT

Finalitzat el procés, escriviu un missatge al formador o formadora adjuntant l’adreça on es troba la vostra producció. Si no teniu cap problema en què la resta de participants del curs el puguin també veure i comentar, escriviu un missatge en el fòrum de l’aula anotant l’adreça on es troba el vostre treball.

És important que respecteu el calendari de lliuraments que marca el curs. Si sorgís algun problema, poseu-vos en contacte amb el vostre formador o formadora.

7. CRITERIS D’AVALUACIÓ

Els criteris d’avaluació que es tindran en compte són els següents:

  • ASPECTES FORMALS: adequació a l’encàrrec i respecte dels seus paràmetres i característiques de lliurament.
  • TEMA I COMUNICACIÓ: la coherència del contingut temàtic respecte de la idea que es vol transmetre.
  • RECURSOS EXPRESSIUS: la selecció, durada i combinació de plans que ajudin a mantenir un ritme adequat en la producció, i el respecte al principi de continuïtat o raccord.
    • El nivell d’exigència d’aquest criteri, pel que fa a la seva valoració, serà mínim. Es tindrà en compte que la variable “recursos expressius” està molt lligada al “procés d’edició”, contingut que encara no coneixeu perquè es tracta posteriorment en el mòdul 5 d’aquest curs.
  • GLOBAL: el grau de creativitat i originalitat visual del conjunt.

8. FEEDBACK

Davant qualsevol imprevist, dubte, problema, etc., que pugui anar sorgint durant el procés de treball, és molt aconsellable que ho aneu comentant amb el formador o la formadora que tingueu.

Tornar al principi del document