Mòdul 6: La producció: gèneres i nous formats

Exercicis

Acabat aquest mòdul, és el moment de plantejar-se el Projecte Final. Per al desenvolupament del projecte final us proposem dues possibilitats:

  • Una opció A, que consisteix en el lliurament d’una producció audiovisual.
  • Una opció B, que correspon a un projecte de centre que té com a objectiu la difusió de treballs en format vídeo a la xarxa.

L’exercici d’aquesta pràctica serà, doncs, la definició i desenvolupament dels documents base per a desenvolupar el projecte.

OPCIÓ A

1. OBJECTIU

L’objectiu d’aquesta proposta se centra en l’elaboració d’un document on s’ha de presentar la planificació d’una producció audiovisual, aplicant-se de manera global tots els coneixements adquirits en els sis mòduls, tenint en compte tant les competències comunicatives com les digitals.

2. CONTINGUT DE LA PLANIFICACIÓ

Els continguts d’aquest document han de ser els següents:

  • Nom i cognoms de la persona participant.
  • Títol de la producció.
  • Gènere seleccionat.
  • Relació de les competències comunicatives i digitals que es pretenen treballar.
  • Guió literari:
    • Idea central que es vol transmetre (expressada en una oració) a partir del tema triat.
    • Sinopsi argumental (expressada de forma esquemàtica) on es concreti el tractament i la descripció de les diferents escenes en termes visuals, de manera clara i ordenada. Us serà de molta utilitat com a punt de partida per elaborar després el guió tècnic.
  • Guió tècnic. Podeu baixar-vos i utilitzar el següent model de graella si us sembla o triar-ne un altre: model_gt.doc
3. EXTENSIÓ DEL DOCUMENT

El document d’aquesta planificació ha de tenir entre tres i cinc fulls. En la mesura que us sigui possible, procureu que la seva redacció sigui el màxim de clara i concisa.

4. ASPECTES QUE CAL TENIR EN COMPTE

Com que aquest exercici està totalment relacionat amb el Projecte Final, és molt aconsellable que us llegiu també la informació que en ell es dóna.

És important que feu una bona planificació si voleu que quedi bé i, a més, estalviar-vos feina. Com més lligat ho tingueu tot, menys temps dedicareu a l’enregistrament, la captura i l’edició del vídeo.

No patiu si posteriorment es produeixen canvis en la planificació. És normal que això passi. Fins i tot convenient. A mesura que es va avançant en el procés de treball, fins el mateix moment de l’edició, van sorgint noves idees que cal sempre aprofitar i benvingudes siguin si serveixen per millorar la producció.

Penseu que podeu aprofitar treballs que esteu fent o que teniu programats per més endavant amb el vostre alumnat.

Tingueu present que la durada de la producció audiovisual ha d’estar al voltant d’un minut. Conseqüentment, no us compliqueu la vida projectant una llarga i complicada producció. Quan més senzilla i possibilista sigui, millor.

Per altra banda, trieu el tema i el gènere que trieu, seria molt enriquidor comptar amb la implicació del vostre alumnat en el procés de producció, bé sigui de manera total o parcial. És quelcom que haureu de valorar en funció de les possibilitats del context en què treballeu.

5. CONDICIONS DEL LLIURAMENT

Quan hagueu enllestit la vostra planificació, deseu el document en format .odt o .rtf amb el vostre nom d’usuari afegint al final el text “m6”. Per exemple: aalfons2m6.odt o aalfons2m6.rtf

  • Envieu el fitxer al vostre formador o a la vostra tutora dins dels terminis que marca el curs.

És important que respecteu el calendari de lliuraments que marca el curs. Si sorgís algun problema, poseu-vos en contacte amb el vostre formador o formadora.

6. CRITERIS D’AVALUACIÓ

Els criteris d’avaluació que es tindran en compte són els següents:

  • Quant als aspectes formals, adequació a l’encàrrec i respecte dels seus paràmetres i característiques de lliurament.
  • Pel que fa al contingut de la planificació, que sigui coherent i possibilista.
7. FEEDBACK

Davant qualsevol imprevist, dubte, problema, etc., que pugui anar sorgint durant el procés de treball, és molt aconsellable que ho aneu comentant amb el formador o la formadora que tingueu.

OPCIÓ B

1. OBJECTIU

L’objectiu d’aquesta proposta se centra en l’elaboració d’un document on s’ha de presentar la planificació d’un projecte d’ús de vídeo al centre i la seva distribució per la xarxa. Tant com sigui possible, aquest projecte hauria de ser aplicat en el propi centre de treball i amb la col.laboració de l’alumnat. En aquest cas, tan important és la realització audiovisual com la creació d’un canal obert, que permeti anar afegint produccions d’una mateixa temàtica tant global (notícies escola) com particular (una àrea), potenciant la comunicació entre alumnes, pares, escoles, etc. a través de la xarxa. Per tant, l’objectiu és fer de la producció de vídeo un fet comunicatiu, de donar a conèixer, d’intercanviar, etc.

2. CONTINGUT DE LA PLANIFICACIÓ

Els continguts d’aquest document són els següents:

  • Nom i cognoms de la persona participant.
  • Títol del Projecte.
  • Descripció del projecte educatiu:
    • Dades generals: Centre on es desenvolupa. Etapa, Nivells i àrees educatives.
    • Objectius pedagògics:
    • Continguts:
    • Competències bàsiques:
    • Metodologia:
  • Definició i guió del projecte de publicació:
    • Objectius generals del projecte.
    • Continguts que s’hi tractaran: definició dels continguts de vídeo que es publicaran a la xarxa.
    • Gènere de l’espai web de publicació: vídeobloc, podcast, etc.
    • Estructura: espais i continguts dels espais.
    • Temporització: periodicitat de publicació.
  • Guió dels vídeos a publicar:
    • Sinopsi del tipus de vídeo que es publicarà: tema, gènere, duració, etc.
3. EXTENSIÓ DEL DOCUMENT

El document d’aquesta planificació ha de tenir entre tres i cinc fulls. En la mesura que us sigui possible, procureu que la seva redacció sigui el màxim de clara i concisa.

4. ASPECTES QUE CAL TENIR EN COMPTE

Com que aquest exercici està totalment relacionat amb el Projecte Final, és molt aconsellable que us llegiu també la informació que en ell es dóna.

És important que feu una bona planificació si voleu que quedi bé i, a més, estalviar-vos feina.

Recordeu que l’aspecte principal d’aquest projecte és el fet comunicatiu. Per la qual cosa no cal que les produccions tinguin una estructura audiovisual o d’edició molt curada. Allò que importa del projecte és que doneu a conèixer mitjançant el vídeo activitats o projectes pedagògics del vostre centre, o que el mateix procés formi part del treball pedagògic amb l’alumnat. Així podeu fer des d’intervencions directes de l’alumnat amb càmeres web en format Vídeoblog, fins a insercions d’altres vídeos que no hàgiu produït vosaltres o altres relacionats.

Penseu que podeu aprofitar treballs que esteu fent o que teniu programats per més endavant amb el vostre alumnat.

Tingueu present que la durada de les produccions audiovisual no han de ser molt llargues. Conseqüentment, no us compliqueu la vida projectant una llarga i complicada producció. Quant més senzilla i possibilista sigui, millor.

Serà molt més enriquidor si compteu amb la implicació del vostre alumnat en el procés de producció, bé sigui de manera total o parcial. És quelcom que haureu de valorar en funció de les possibilitats del context en què treballeu.

5. CONDICIONS DEL LLIURAMENT

Quan hagueu enllestit la vostra planificació, deseu el document en format .odt o .rtf amb el vostre nom d’usuari, afegint al final el text “m6”. Per exemple: aalfons2m6.odt o aalfons2m6.rtf

  • Envieu el fitxer al vostre formador o formadora dins els terminis que marca el curs.

És important que respecteu el calendari de lliuraments que marca el curs. Si sorgís algun problema, poseu-vos en contacte amb el vostre formador o formadora.

6. CRITERIS D’AVALUACIÓ

Els criteris d’avaluació que es tindran en compte són els següents:

  • Quant als aspectes formals, adequació a l’encàrrec i respecte dels seus paràmetres i característiques de lliurament.
  • Pel que fa al contingut de la planificació, que sigui coherent i possibilista.
7. FEEDBACK

Davant qualsevol imprevist, dubte, problema, etc., que pugui anar sorgint durant el procés de treball, és molt aconsellable que ho aneu comentant amb el formador o la formadora que tingueu.

Tornar al principi del document