Hem parlat dels tipus de plans, de la seva composició i del seu punt de vista, aspectes que poden aplicar-se indistintament tant si treballeu amb imatges fixes com en moviment. L’element expressiu que afegirem seguidament constitueix, de fet, l’essència del cinema, el que realment permet establir uns criteris clarament diferencials amb la imatge fotogràfica: la mobilitat de la càmera.
Fins en aquest apartat heu treballat amb plans fixos, en els quals la sensació de moviment, de ser-hi, és produïda pels desplaçaments dels referents dins l’enquadrament. La mobilitat de la càmera, en canvi, permet triar l’opció de poder variar un pla de forma continuada, la qual cosa implica comptar amb un altre recurs que pot contribuir a potenciar i reforçar un determinat missatge, una acció, un sentiment, etc.
Abans de començar, millor que visioneu alguns exemples. Òbviament, són sols unes petites mostres que us serviran com a referència per entendre els diferents tipus de moviment de càmera i la relació que tenen amb un determinat significat, cosa que haureu de tenir en compte quan enregistreu i munteu les vostres creacions audiovisuals.
Comenceu, doncs, analitzant les següents imatges. Primer de tot, observeu-les, fent clic en el play de cadascun des següents reproductor. Després, relacioneu-les amb un d’aquests sis possibles significats, fent clic en la corresponent opció que hi ha a sota de cada pla.
a) Mostra el que hi ha en un espai, verticalment o horitzontal.
b) Segueix o acompanya un referent.
c) Relaciona visualment dos referents entre si, verticalment o horitzontal.
d) Simula una acció d’inestabilitat.
e) S’apropa o s’allunya d’un referent.
f) Envolta un referent
Els moviments de càmera que es poden fer per a la consecució de plans són dos: la panoràmica i el tràveling, però s’hi sol incloure també el nomenat zoom, tot i que no implica cap moviment de càmera, ja que el que és mou és simplement l’òptica que es troba en el seu interior.
Per acabar, recordeu el primer clip de vídeo que heu vist en la pràctica 1, quan es parlava de l’enregistrament domèstic. Torneu-lo a veure, si convé, per comprovar precisament el que no s’ha de fer mai, i tingueu molt present aquests petits consells:
La mobilitat de la càmera és històricament un dels recursos formals que contribueixen a convertir el cinema en una forma d’expressió diferenciada, ja que quan s’enregistra, la càmera es pot moure en totes direccions, segons el que es pretengui comunicar a l’espectador.
Però cal recordar que en els orígens de la història cinematogràfica els moviments de càmera brillaven per la seva absència. Tot allò que es veia era la suma d’un conjunt de plans capturats amb càmera fixa, ni tan sols es variava el punt de vista, doncs sempre era el mateix. En realitat era com si s’estigués en un teatre assegut, contemplant i observant simplement allò que es representa dins un escenari.
Fins aquí s’ha parlat dels moviments de la càmera en sentit global. Però no va de més exposar també amb detall les característiques individuals de cadascun d’ells, tot concretant amb detall allò que mostren i el seu valor expressiu, junt amb unes imatges que acabin d’ajudar a la clarificació de la seva funcionalitat.
1. LA PANORÀMICA (PAN)
La panoràmica és un moviment de rotació de la càmera sobre el seu propi eix, però sense desplaçament de la càmera. Aquesta gira sobre un suport fix i amb una distància focal constant, en realitat correspon als diversos moviments del cap d’una persona i conseqüentment podrà ser horitzontal vertical i en diagonal.
En el moment d’enregistrar totes les panoràmiques han de partir i acabar sempre en posició. A l’hora d’editar si convé serà el moment de seleccionar els trossos que interessin d’acord amb la producció que s’estigui realitzant.
PANORÀMICA HORITZONTAL
Moviment de rotació de dreta a esquerra o d’esquerra a dreta. De molta utilitat per:
PANORÀMICA VERTICAL
Moviment de rotació que va de dalt a baix o viceversa. Pot emprar-se amb una finalitat descriptiva o narrativa, per destacar sensació de grandesa, per relacionar visualment espais o subjectes separats verticalment, etc.
PANORÀMICA DE BALANCEIG
Moviment de rotació similar al d’un bressol o al d’un vaixell. Sol emprar-se amb una finalitat subjectiva, per exemple, per substituir els ulls d’una persona ferida o d’un borratxo, simular un terratrèmol, etc.
PANORÀMICA CIRCULAR
La càmera descriu un moviment de 360º al voltant d’un o varis referents.
PANORÀMICA OBLIQUA O INCLINADA
Per donar sensació d’inseguretat, inquietud, inestabilitat, misteri, etc.
2. EL TRÀVELING
És un moviment de translació de la càmera. Aquesta es desplaça sobre un peu mòbil que rep el nom de carro, sobre uns rails, sobre un cotxe, a mà, etc. Dóna dinamisme i corporeïtat als enquadraments, on els referents es desplacen per la pantalla incrementant-se la sensació de perspectiva i potenciant la tercera dimensió o la sensació de relleu.
Acostumen a emprar-se amb un valor expressiu o narratiu.
DE PROFUNDITAT D’AVANÇ
La càmera es trasllada d’un pla llunyà a un de més proper. Pot ser útil per canviar de pla en una mateixa presa, per centrar l’atenció, per penetrar en la interioritat del personatge, etc.
DE PROFUNDITAT EN RETROCÉS
La càmera es desplaça des d’un punt proper a un de més llunyà. Serveix per situar un personatge en un context, distanciar-se d’una acció, indicar el final d’un record o del film, etc.
VERTICAL ASCENDENT O DESCENDENT
La càmera acompanya el moviment del personatge en desplaçaments verticals ascendents o descendents. Tenen en aquest cas un valor d’acompanyament del referent. També per visualitzar qualsevol referent o referents per descriure o situar dins un espai determinat.
LATERAL
La càmera acompanya en paral·lel un referent en moviment que es desplaça horitzontalment. Manté propera i intensa l’expressió d’un personatge o acció determinada, també pot servir per relacionar referents.
FRONTAL
La càmera acompanya en paral·lel un referent en moviment que es desplaça frontalment per fer el seguiment.
CIRCULAR
La càmera es desplaça circularment. Pot servir per envoltar un referent, per a una finalitat romàntica o bé simbòlica, per expressar tancament, etc.
3. EL ZOOM
Cal tenir molt en compte que el zoom o tràveling òptic no és un moviment de càmera, doncs aquesta no es desplaça, tot i que pugui donar-ne la sensació. És l’òptica de distància focal variable situada a l’interior de la càmera el que es mou, permetent apropar o allunyar els referents sense necessitat de desplaçar la càmera de filmar. La perspectiva, conseqüentment, és la mateixa, malgrat variar les dimensions dels referents que es troben dins l’enquadrament.
Per grups fer realitzar una producció videogràfica d’una durada d’entre quinze i vint segons, que contempli els següents elements:
En acabar comentar conjuntament els resultats i comprovar que s’han assolit els objectius proposats, no sols pel que fa a l’ús adequat que s’hagi pogut fer en relació a la mobilitat de la càmera, també respecte als continguts treballats amb anterioritat.