Amagar Taula de Continguts

El vídeo com a eina de comunicació a l’aula. Usos i tractament didàctic

Mòdul 1: Currículum i vídeo

Exercicis

1. OBJECTIU

La finalitat primera d’aquest mòdul introductori és la de reflexionar sobre la importància que té l’Educació en Comunicació Audiovisual en aquest món tan mediatitzat en què ens trobem tots plegats, inclòs l’alumnat dels nostres centres. A partir d’aquí, contribuir a generar expectatives didàctiques centrades en l’ús del vídeo per poder-les aplicar a les aules en les diferents àrees curriculars.

2. CONTINGUT

El contingut d’aquesta pràctica és, primerament, una lectura i reflexió individual. Posteriorment, es proposa la posada en comú d’aquestes reflexions. Conseqüentment, la proposta d’exercici d’aquest primer mòdul consisteix en fer com a mínim una breu aportació dins l’espai Fòrum de l’aula per a cadascuna de les qüestions que tot seguit es detallen, amb la voluntat de generar un debat públic entre tots els membres que integren l’aula del curs.

3. TEMES

A continuació us referenciem quatre possibles temes de debat dins el Fòrum de l’aula del curs.

A) Les primeres qüestions proposades per reflexionar i debatre en el fòrum són les mateixes que vàrem plantejar en la pràctica 3 i que ara us proposem que siguin compartides en el Fòrum de l’aula del curs:

Primers enregistraments al centre.

  • Quins acostumen a ser els primers moments en què es fa servir una càmera de vídeo en un centre? Amb quina finalitat?
  • Qui acostuma a fer els enregistraments?
  • Quines són les finalitats amb què es fan aquests enregistraments?

Primers enregistraments en grups classe

  • Quins acostumen a ser els primers moments en què es fa servir una càmera de vídeo en un grup classe o nivell? Amb quina finalitat?
  • Segons les etapes educatives i les edats, qui fa els enregistraments?
  • Quines són les finalitats amb què es fan aquests enregistraments?

Treball de la imatge i el llenguatge audiovisual

  • Quan es treballa amb el vídeo i el llenguatge audiovisual amb un grup, en quin tipus d’estructura organitzativa i horària s’acostuma a fer?
  • Quins són els principals condicionaments en aquests tipus d’activitats?

Etapes educatives i producció de vídeo.

  • Segons les etapes educatives, quines són les possibilitats d’ús del vídeo?
  • Quin paper i quin rol pot desenvolupar l’alumnat en el procés de producció?

Àrees curriculars i la producció de vídeo

  • Quines àrees permeten una millor adaptació de l’ús i les possibilitats del vídeo en el seu currículum propi?
  • Quins aspectes de la producció poden ajudar en el desenvolupament del propi currículum de les àrees?

Projecte Lingüístic i Projecte Comunicatiu de Centre

  • Quina relació poden establir entre les possibles produccions de vídeo i el Projecte Lingüístic i Comunicatiu del Centre?
  • Quines possibilitats ens dona Internet i la producció audiovisual per a la comunicació entre els diferents sectors de la comunitat educativa?

Competència Digital i Competència Comunitativa Audiovisual

  • Quina són les principals diferències en aquestes dues competències?
  • Com es pot potenciar l’esperit crític vers els mitjans en un centre educatiu?



B) En el cas de què estigueu en un centre on ja es duen a terme experiències en Comunicació Audiovisual relacionades amb l’ús del vídeo, explicar en què consisteixen, com estan organitzades, a quins nivells i àrees s’apliquen…, la valoració que en feu i proposta de possibles millores en la seva aplicació. En cas contrari, és a dir, si esteu en un centre on no es treballa el recurs didàctic del vídeo com a eina de comunicació, aportar les vostres reflexions i propostes d’organització sobre la possibilitat d’introduir aquesta matèria en una o vàries àrees del currículum escolar del centre.

C) Altres temes que el formador o formadora o el grup classe proposi dins el marc del contingut que tracta aquest mòdul.

D) Aportar dins l’espai Fòrum de l’aula un mínim d’un marcador de Delicious amb algun dels recursos que us hagi cridat l’atenció, justificant el per què.



4. CONDICIONS DE LA PARTICIPACIÓ I LLIURAMENTS

  • És important que respecteu el calendari de lliuraments que marca el curs. Si sorgís algun problema, poseu-vos en contacte amb el vostre formador o formadora.
  • Al principi de curs posar-se en contacte amb el vostre formador o formadora amb un missatge personal dins l’espai Fòrum de l’aula, per tal de donar-vos a conèixer.
  • Posteriorment, intervenir com a mínim una vegada en algun dels debats que es proposen en els punts 1, 2, 3 ó 4 de l’anterior apartat.
  • Per últim, caldrà fer saber al vostre formador o formadora quin és el vostre usuari de Delicious.





5. FEEDBACK

Davant qualsevol imprevist, dubte, problema, etc., que pugui anar sorgint durant el procés de treball, és molt aconsellable que ho aneu comentant amb el formador o la formadora que tingueu.

Tornar al principi del document