Els gèneres audiovisuals fan referència a diverses classificacions agrupades en funció de les característiques del contingut del vídeo, de la finalitat amb què és produït, del seu tractament i maneres de difusió.
Els diferents mitjans audiovisuals han creat els seus propis gèneres. En el món del cinema podem parlar de molts i variats gèneres.
Quan parlem del cinema de ficció ens podem referir als gèneres de ciència ficció, western, policíac, comèdia, aventura, històric, etc. Podem parlar també d’altres gèneres del cinema, com ara documental, animació, dibuixos animats, etc. El mateix passa amb la TV, on podem trobar diversos gèneres, com per exemple reportatges, documentals, notícies, sports, musicals, telesèries, entreteniment, magazines, etc.
El propi vídeo ha creat els seus propis gèneres, quan des de diferents sectors s’ha aprofitat per fer difusió dels seus continguts: vídeoart, vídeodança, vídeoclipmusical, vídeoinstal.lacions, vídeo presentacions d’empreses, etc.
Per últim, Internet està creant també els seus propis i específics gèneres. Així els vídeotutorials, les vídeopresentacions, els vídeoblogs, les intervencions amb respostes a Youtube, el Digital Telling Stories són nous formats que estan apareixent al voltant d’aquest nou mitjà que és Internet.
En aquesta pràctica agafarem com a referència els principals gèneres que s’han treballat als centres educatius a partir d’un recurs que trobareu al portal edu365.com. Es tracta de vídeo i foto una web on es fan propostes de treball per alumnes de Primària i ESO per tal de treballar els diferents gèneres audiovisuals.
Gènere que presenta la realitat amb una finalitat principalment informativa, educativa… A partir d’una idea original s’elabora una sinopsi que es desenvolupa fins a assolir un guió, això sí, flexible, perquè les circumstàncies reals posteriors marcaran la marxa de l’enregistrament.
Per al guió resultant hi ha dues variables importants, com són la documentació (a partir de diverses fonts, arxius, especialistes…) i les possibles entrevistes i/o enquestes. Amb tota la informació ’a la mà’, confeccionarem el guió definitiu sobre el qual s’elaborarà el pla de treball.
En el documental no tindrem mai un guió definitiu, fins que arribem a la fase d’edició. És difícil doncs planificar de forma detallada l’enregistrament d’un documental. El que sí podem preveure són les localitzacions, la il·luminació, el so, etc. En un documental hi ha moltes coses que estan subjectes a la improvisació i a com reaccionem a les circumstàncies que apareixen en la gravació.
Per a la realització de documentals cal tenir en compte les variables següents:
Com fer un documental: http://www.edu365.cat/videofoto/documental/index.htm
Tipus de documentals pel seu contingut:http://docs.google.com/Doc?docid=dgn5w94p_4dx6nfdgs&hl=en
Visiona aquest vídeo realitzat per alumnes (clica la URL a Treball): http://phobos.xtec.net/audiovisuals/lamostra/007/treballs.php?fitxa=365
Es tracta d’un gènere on es relaten uns fets presenciats (o indagats) directament en clau de llenguatge informatiu. Similar al documental, però menys elaborat pel que fa a plantejaments previs. Sol tenir una visió més periodística, d’immediatesa informativa.
Per a la realització de reportatges cal tenir en compte les variables següents:
Com fer un reportatge: http://www.edu365.cat/videofoto/reportatge/index.htm
Tècniques d’enregistrament en vídeo: http://www.geocities.com/xripoll/video.html
Els reporters del centre. Un exemple: http://www.xtec.cat/audiovisuals/sav/sas/sessio3/activitats/ses3act3.htm
Visiona aquest vídeo (clica la URL a Treball): http://phobos.xtec.net/audiovisuals/lamostra/007/treballs.php?fitxa=183
Història, inventada o adaptada, narrada audiovisualment, especialment amb el concurs d’actors i actrius. L’adaptació suposa la transposició d’un argument o contingut literari al llenguatge de la imatge. La ficció implica més esforç de pressupost i també quan a recursos, planificació…
Com fer una ficció: http://www.edu365.cat/videofoto/ficcio/index.htm
Explicar una història. Un exemple: http://www.xtec.cat/audiovisuals/sav/saip/sessio3/expe/ses3exp3.htm
Visiona aquest vídeo (clica la URL a Treball): http://phobos.xtec.net/audiovisuals/lamostra/007/treballs.php?fitxa=360
Creació del moviment per mitjà d’una sèrie d’imatges fixes preses frame a frame, que n’aniran reproduint les fases diverses. Pot tractar-se d’objectes, ninots, plastilina, collages, etc. Els dibuixos animats consisteixen en la creació del moviment mitjançant una sèrie de dibuixos que es fotografien l’un després de l’altre i que reproduiran les distintes fases del moviment. L’animació crea totalment el moviment amb la imatge obtinguda a partir d’objectes sense vida o sense moviment.
Procés de realització: A partir del guió literari, es creen els personatges i s’elabora el guió tècnic el més detallat i, a ser possible, un story-board. D’altra banda, es confeccionen els ’fondos’, els ninots, objectes, etc. En el moment d’enregistrament, la càmera no s’ha de moure respecte als subjectes de l’acció. En el cas dels dibuixos animats, allò ideal és disposar d’una ’truca’, la càmera instal·lada en un suport per damunt dels dibuixos i mirant cap abaix. La darrera fase és la postproducció, l’edició de les imatges i del so (diàlegs, música, efectes…)
Com fer una animació: http://www.edu365.cat/videofoto/animacio/index.htm
Trucs i animació: http://www.xtec.cat/audiovisuals/sav/sas04/sessio2/ses2index.htm
Visiona aquest vídeo (clica la URL a Treball:) http://phobos.xtec.net/audiovisuals/lamostra/007/treballs.php?fitxa=308
Informació dels esdeveniments més excel·lents del moment, transmesa pels mitjans. Les notícies se seleccionen basant-se en criteris d’immediatesa (en el temps i en l’espai).
Els criteris de noticiabilitat més destacats són:
-Actualitat: ha de ser un fet recent i nou, ja que forma part del significat intrínsec de la paraula notícia.
-Imprevisibilitat: com més estrany o rar resulti un esdeveniment, més posiblitas tindrà de convertir-se en notícia.
-Implicació: això és la magnitud de l’esdeveniment, és a dir, tant la quantitat d’objectes com de subjectes implicats en el fet noticiós.
-Proximitat: la distància a la qual es troba el receptor potencial de l’esdeveniment, així com algun altre tipus de vincle afectiu.
-Conflicte: un succés que provoca discrepàncies entre dos o més col·lectius i les conseqüències que afectin a un elevat nombre de persones.
-Negativitat: prevalen les notícies amb caràcter negatiu ja que susciten un major interès.
Les notícies s’emeten en blocs temàtics. D’aquesta forma s’assegura l’equilibri en l’interès, ja que cada bloc comença amb la notícia més important del dia en aquest àmbit.
Visiona aquest vídeo: http://www.xtec.cat/ceipempuries/MOSTRA08/MOSTRA08.htm
La publicitat és una activitat comunicativa encaminada a aconseguir uns objectius dintre de la comercialització, procés de posar un producte en venda utilitzant el màrqueting, tècnica de conèixer el mercat, i així mitjançant canals de difusió, difondre missatges de promoció del producte a comercialitzar.
Un dels principals objectius de la publicitat és persuadir els receptors que aquells productes son els millors i alhora reflectir d’una manera idealitzada els ideals del públic a qui s’adreça. Els recursos de persuasió que utilitza la publicitat poden ser de dos tipus: a) RECURSOS RACIONALS: basats en l’argumentació i la informació. b) RECURSOS EMOTIUS: basats en la seducció i l’estímul de les emocions i els sentiments.
Com fer un anunci: http://www.edu365.cat/videofoto/publicitat/index.htm
Visiona aquest vídeo: http://www.xtec.cat/ceip-drseres-alpicat/alumnes/fotosup.htm
Des del punt de vista de la intenció artística, es tracta de tota imatge que afegeix un contingut experimental, formal, poètic, filosòfic, etc., extra a la creació audiovisual en si mateixa, mitjançant la utilització d’uns recursos tècnics, narratius, estètics, conceptuals, etc. i no merament comunicatiu, informatiu.
Com fer una vídeocreació: http://www.edu365.cat/videofoto/creacio/index.htm
Visiona aquest vídeo: http://phobos.xtec.net/audiovisuals/lamostra/008/treballs.php?fitxa=227