Mòdul 6: La producció: gèneres i nous formats

Gèneres audiovisuals

Els gèneres audiovisuals fan referència a diverses classificacions agrupades en funció de les característiques del contingut del vídeo, de la finalitat amb què és produït, del seu tractament i maneres de difusió.

Els diferents mitjans audiovisuals han creat els seus propis gèneres. En el món del cinema podem parlar de molts i variats gèneres.

Quan parlem del cinema de ficció ens podem referir als gèneres de ciència ficció, western, policíac, comèdia, aventura, històric, etc. Podem parlar també d’altres gèneres del cinema, com ara documental, animació, dibuixos animats, etc. El mateix passa amb la TV, on podem trobar diversos gèneres, com per exemple reportatges, documentals, notícies, sports, musicals, telesèries, entreteniment, magazines, etc.

El propi vídeo ha creat els seus propis gèneres, quan des de diferents sectors s’ha aprofitat per fer difusió dels seus continguts: vídeoart, vídeodança, vídeoclipmusical, vídeoinstal.lacions, vídeo presentacions d’empreses, etc.

Per últim, Internet està creant també els seus propis i específics gèneres. Així els vídeotutorials, les vídeopresentacions, els vídeoblogs, les intervencions amb respostes a Youtube, el Digital Telling Stories són nous formats que estan apareixent al voltant d’aquest nou mitjà que és Internet.

En aquesta pràctica agafarem com a referència els principals gèneres que s’han treballat als centres educatius a partir d’un recurs que trobareu al portal edu365.com. Es tracta de vídeo i foto una web on es fan propostes de treball per alumnes de Primària i ESO per tal de treballar els diferents gèneres audiovisuals.



Gènere que presenta la realitat amb una finalitat principalment informativa, educativa… A partir d’una idea original s’elabora una sinopsi que es desenvolupa fins a assolir un guió, això sí, flexible, perquè les circumstàncies reals posteriors marcaran la marxa de l’enregistrament.

Per al guió resultant hi ha dues variables importants, com són la documentació (a partir de diverses fonts, arxius, especialistes…) i les possibles entrevistes i/o enquestes. Amb tota la informació ’a la mà’, confeccionarem el guió definitiu sobre el qual s’elaborarà el pla de treball.

En el documental no tindrem mai un guió definitiu, fins que arribem a la fase d’edició. És difícil doncs planificar de forma detallada l’enregistrament d’un documental. El que sí podem preveure són les localitzacions, la il·luminació, el so, etc. En un documental hi ha moltes coses que estan subjectes a la improvisació i a com reaccionem a les circumstàncies que apareixen en la gravació.

Per a la realització de documentals cal tenir en compte les variables següents:

  • Cal decidir un ordre per a la presa dels plans adient al tema. Un ’story-board’ ens facilitarà la gravació.
  • La tria de les localitzacions és fonamental.
  • Estudiar els elements de composició de la imatge ens aportaran informació a l’hora de l’enregistrament.
  • Decidir els tipus de plans, angle, moviment físic o òptic, possible durada…


Com fer un documental: http://www.edu365.cat/videofoto/documental/index.htm

Tipus de documentals pel seu contingut:http://docs.google.com/Doc?docid=dgn5w94p_4dx6nfdgs&hl=en

Visiona aquest vídeo realitzat per alumnes (clica la URL a Treball): http://phobos.xtec.net/audiovisuals/lamostra/007/treballs.php?fitxa=365

  • Fixa’t en quin tipus de pla i moviment de càmera descriptius, introductoris, comença el vídeo.
  • El vídeo apareix estructurant en diversos apartats.
  • La veu en off s’escolta amb una música de fons.
  • Els plans llargs s’alternen amb més de curts.





Es tracta d’un gènere on es relaten uns fets presenciats (o indagats) directament en clau de llenguatge informatiu. Similar al documental, però menys elaborat pel que fa a plantejaments previs. Sol tenir una visió més periodística, d’immediatesa informativa.

Per a la realització de reportatges cal tenir en compte les variables següents:

  • Enregistreu de tal forma que narreu una història. Capteu els elements de la història que siguin més importants, incloent preses que estableixen el lloc, les activitats principals i la conclusió de l’assumpte. Cal aplicar allò de: Qui, Què, Per què, Quan i On. Graveu el que calgui per a satisfer aquestes preguntes de forma dinàmica i ordenada, per a obtenir l’atenció i comprensió de l’espectador.
  • Prepareu i graveu una seqüència. Assegureu-vos de fer algunes preses amb plans oberts de l’activitat. Seguidament, capteu preses amb plans migs i finalment realitzeu preses properes de les persones i de l’acció. Graveu les preses que ajudaran a narrar la història visualment. Assegureu-vos d’enregistrar seqüències d’acció per a il·lustrar el desenvolupament de l’esdeveniment.
  • Procureu entrevistar a les persones més indicades sobre el que està passant, el significat de l’esdeveniment. Les preguntes i les respostes han de ser curtes i concises.
  • Mostreu el context. La notícia sempre apareix dins d’un context, i sovint hem de veure aquest context per a entendre la notícia. Cal incloure preses de l’ambient, com mercats, edificis, persones en el carrer, etc. És important incloure-hi el so directe, ajuda a ambientar el reportatge.
  • Cal obtenir suficients plans curts. El vídeo és un mitjà de primer pla i assoleix el major èxit quan mostra cares expressives que revelen caràcter, humor, emocions, detall de l’acció, etc.


Com fer un reportatge: http://www.edu365.cat/videofoto/reportatge/index.htm
Tècniques d’enregistrament en vídeo: http://www.geocities.com/xripoll/video.html

Els reporters del centre. Un exemple: http://www.xtec.cat/audiovisuals/sav/sas/sessio3/activitats/ses3act3.htm

Visiona aquest vídeo (clica la URL a Treball): http://phobos.xtec.net/audiovisuals/lamostra/007/treballs.php?fitxa=183

  • Observa els tipus de plans que hi predomina, en tractar-se d’un procés.
  • La fabricació de l’embotit s’ha estructurat amb l’ajut d’intertítols.





Història, inventada o adaptada, narrada audiovisualment, especialment amb el concurs d’actors i actrius. L’adaptació suposa la transposició d’un argument o contingut literari al llenguatge de la imatge. La ficció implica més esforç de pressupost i també quan a recursos, planificació…
Com fer una ficció: http://www.edu365.cat/videofoto/ficcio/index.htm
Explicar una història. Un exemple: http://www.xtec.cat/audiovisuals/sav/saip/sessio3/expe/ses3exp3.htm
Visiona aquest vídeo (clica la URL a Treball): http://phobos.xtec.net/audiovisuals/lamostra/007/treballs.php?fitxa=360

  • Quants escenaris hi apareixen.
  • Com està estructurat l’argument.
  • Quins tipus de plans s’han emprat i en quines situacions.
  • Quin objectiu persegueix el vídeo.





Creació del moviment per mitjà d’una sèrie d’imatges fixes preses frame a frame, que n’aniran reproduint les fases diverses. Pot tractar-se d’objectes, ninots, plastilina, collages, etc. Els dibuixos animats consisteixen en la creació del moviment mitjançant una sèrie de dibuixos que es fotografien l’un després de l’altre i que reproduiran les distintes fases del moviment. L’animació crea totalment el moviment amb la imatge obtinguda a partir d’objectes sense vida o sense moviment.
Procés de realització: A partir del guió literari, es creen els personatges i s’elabora el guió tècnic el més detallat i, a ser possible, un story-board. D’altra banda, es confeccionen els ’fondos’, els ninots, objectes, etc. En el moment d’enregistrament, la càmera no s’ha de moure respecte als subjectes de l’acció. En el cas dels dibuixos animats, allò ideal és disposar d’una ’truca’, la càmera instal·lada en un suport per damunt dels dibuixos i mirant cap abaix. La darrera fase és la postproducció, l’edició de les imatges i del so (diàlegs, música, efectes…)
Com fer una animació: http://www.edu365.cat/videofoto/animacio/index.htm
Trucs i animació: http://www.xtec.cat/audiovisuals/sav/sas04/sessio2/ses2index.htm

Visiona aquest vídeo (clica la URL a Treball:) http://phobos.xtec.net/audiovisuals/lamostra/007/treballs.php?fitxa=308

  • Quin material s’ha fet servir?
  • Quina tècnica d’animació es deu haver utilitzat?





Informació dels esdeveniments més excel·lents del moment, transmesa pels mitjans. Les notícies se seleccionen basant-se en criteris d’immediatesa (en el temps i en l’espai).
Els criteris de noticiabilitat més destacats són:
-Actualitat: ha de ser un fet recent i nou, ja que forma part del significat intrínsec de la paraula notícia.
-Imprevisibilitat: com més estrany o rar resulti un esdeveniment, més posiblitas tindrà de convertir-se en notícia.
-Implicació: això és la magnitud de l’esdeveniment, és a dir, tant la quantitat d’objectes com de subjectes implicats en el fet noticiós.
-Proximitat: la distància a la qual es troba el receptor potencial de l’esdeveniment, així com algun altre tipus de vincle afectiu.
-Conflicte: un succés que provoca discrepàncies entre dos o més col·lectius i les conseqüències que afectin a un elevat nombre de persones.
-Negativitat: prevalen les notícies amb caràcter negatiu ja que susciten un major interès.
Les notícies s’emeten en blocs temàtics. D’aquesta forma s’assegura l’equilibri en l’interès, ja que cada bloc comença amb la notícia més important del dia en aquest àmbit.

Visiona aquest vídeo: http://www.xtec.cat/ceipempuries/MOSTRA08/MOSTRA08.htm


La publicitat és una activitat comunicativa encaminada a aconseguir uns objectius dintre de la comercialització, procés de posar un producte en venda utilitzant el màrqueting, tècnica de conèixer el mercat, i així mitjançant canals de difusió, difondre missatges de promoció del producte a comercialitzar.

Un dels principals objectius de la publicitat és persuadir els receptors que aquells productes son els millors i alhora reflectir d’una manera idealitzada els ideals del públic a qui s’adreça. Els recursos de persuasió que utilitza la publicitat poden ser de dos tipus: a) RECURSOS RACIONALS: basats en l’argumentació i la informació. b) RECURSOS EMOTIUS: basats en la seducció i l’estímul de les emocions i els sentiments.

Com fer un anunci: http://www.edu365.cat/videofoto/publicitat/index.htm

Visiona aquest vídeo: http://www.xtec.cat/ceip-drseres-alpicat/alumnes/fotosup.htm



Des del punt de vista de la intenció artística, es tracta de tota imatge que afegeix un contingut experimental, formal, poètic, filosòfic, etc., extra a la creació audiovisual en si mateixa, mitjançant la utilització d’uns recursos tècnics, narratius, estètics, conceptuals, etc. i no merament comunicatiu, informatiu.

Com fer una vídeocreació: http://www.edu365.cat/videofoto/creacio/index.htm

Visiona aquest vídeo: http://phobos.xtec.net/audiovisuals/lamostra/008/treballs.php?fitxa=227


Proposta de treball

  • Aprofundiu en el recursos propis del gènere audiovisual en què se centra el vostre projecte final.
  • Busqueu alguns referents de La Mostra d’audiovisuals o d’altres produccions, els marqueu al vostre Delicious i si us sembla compartiu-los dins l’espai del fòrum del curs.

Tornar al principi del document