Amagar Taula de Continguts

El vídeo com a eina de comunicació a l’aula. Usos i tractament didàctic

Mòdul 5: L’edició

Concepte d’edició digital

La revolució tecnològica està canviant la societat i la forma de treballar, està modificant les estructures de la comunicació. Es pot parlar d’un abans i un després des de l’aparició dels ordinadors en l’edició.

Fa molts anys que es treballa la producció audiovisual amb alumnes, però no sempre hi havia la possibilitat de fer-ho d’una forma completa, ja que, per la dificultat que oferia l’edició, aquesta quedava en mans del professor/a o CRP. Avui en dia, es pot dir que el nostre alumnat, dels més petits fins als més grans, poden realitzar una producció audiovisual completa des de la idea fins la postproducció.

De la mateixa forma, que des de fa uns anys, amb un editor de textos, els autors poden corregir i provar diferents estructures sense haver de reescriure tot el text i d’aquesta forma augmentar les seves possibilitats d’expressar els seus pensaments, amb la incorporació dels editors de vídeo, s’han incorporat les mateixes possibilitats al món de l’edició on line.

En comparació amb l’edició analògica, l’edició digital estalvia temps i cada cop més facilitat d’ús. Temps que ara dediquem a experimentar, provar noves estructures, ritmes, efectes… L’edició digital ofereix un ventall creatiu sense límits i la possibilitat d’integrar la nostra producció en diferents mitjans.

De la mateixa manera que els editors de textos són una eina assequible a tot el públic, el mateix està passant amb els editors de vídeo, que comencen a popularitzar-se. Per això, entre altres raons, cada cop és més important ensenyar en els centres educatius el llenguatge audiovisual, per fer un ús responsable i crític d’aquest mitjà que cada cop té més força en la nostra societat.



Avantatges i inconvenients de l’edició digital

Avantatges


  • L’estructura del vídeo es pot canviar fins que s’adapti a les nostres exigències.
  • Es pot diversificar la feina i per grups treballar diferents seqüències d’un mateix projecte.
  • Dóna peu a l’experimentació, ja que tot es pot desfer.
  • Visualitzar qualsevol efecte o transició sense necessitat de fer-ho.
  • Augmenta la precisió en el tall d’entrada i sortida del clip.
  • Incrementa les possibilitats de manipulació de so.
  • Permet aplicar més efectes i transicions sense pèrdues de qualitat.
  • Augmenta la creativitat en les produccions i els resultats són més gratificants.
  • Augmenta la motivació entre l’alumnat, envers les produccions audiovisuals.


Inconvenients
  • Al treballar amb informació electrònica, hi ha la possibilitat de perdre la informació del disc dur.
  • Segons el nivell d’edició, es requereix un ordinador més potent amb unes condicions determinades.



La finalitat de l’edició

Imagineu que en el vostre centre de treball enregistreu les activitats de la Diada de Sant Jordi. Un cop acabada l’activitat us trobeu amb 30 minuts de vídeo, amb seqüències de tota mena (bones, dolentes, mogudes, desordenades, imatges o comentaris que no haurien de sortir…). Mireu el treball i segur que podeu fer un muntatge de 2 ó 3 minuts, de bona qualitat i amb ritme, per penjar-lo a la web del centre i comunicar a la comunitat escolar com heu celebrat aquesta festa.

Doncs aquesta és la finalitat de l’edició, convertir els 30 minuts, que ens poden servir com material d’arxiu, en un documental de 2 minuts on comuniquem una activitat escolar.

L’edició de vídeo és l’ordenació i organització de les diferents seqüències de vídeo, àudio i imatges fixes, seguint algunes normes pròpies del llenguatge audiovisual, amb la finalitat comunicativa i expressiva.

El vídeo és una finestra oberta. Els 30 minuts enregistrats no els mirarà ningú, un reportatge de 2 ó 3 minuts pot donar la volta al món i mostrar com és el vostre centre.

L’edició té dos aspectes ben diferenciats, un físic (programari i maquinari) i un altre expressiu (llenguatge audiovisual).

Tornem al nostre reportatge de Sant Jordi, segur que no sou els únics que heu tingut aquesta idea d’enregistrar la festa i una o dues setmanes després a la xarxa ens podem trobar amb molts reportatges d’altres centres. Tots no són iguals. L’edició ha jugat un paper transcendental en l’estil del vostre reportatge, la combinació i ordenació de les 20 ó 30 seqüències (clips), el ritme i la creativitat, causarà un efecte sobre l’espectador, que condicionarà la comunicació i el valor educatiu.

Així doncs, podem afirmar que l’edició estableix l’estructura, el contingut, el ritme i la intensitat d’una producció audiovisual.

És per això que en aquest mòdul us donarem algunes pistes sobre quins aspectes, dins del llenguatge audiovisual, heu de tenir presents a l’hora de fer una edició.

Per saber més:

Millerson considera que mitjançant l’edició és possible:

  • Traslladar el centre d’interès i redirigir l’atenció a un altre aspecte de l’escena.
  • Donar èmfasi a una informació o ometre-la.
  • Proporcionar als espectadors la sensació de llibertat: la facultat de poder traslladar-se ràpidament en l’espai i en el temps.
  • Crear interrelacions que poden o no haver existit.
  • Modificar tot el significat d’una acció en un instant, per tal de crear terror, dramatisme, comicitat, tensió…
  • L’ordre i durada dels plans pot afectar les relacions de l’audiència i la seva interpretació.

Metodologia de treball

Editar un vídeo comporta tot un seguit de passos que cal portar a terme de forma ordenada. Parlem bàsicament de:

  • Visionat de la cinta de la càmera per assegurar-nos que, de les diferents presses que hem fet d’una mateixa seqüència, tenim material suficient i de qualitat per editar, i al mateix temps donar ritme a la nostra producció amb suficients canvis de plànols.
  • Localització i anotació del temps de les escenes més interessants. En les produccions importants és interessant fer aquest pas, ja que ens dóna una pauta per editar el vídeo. Però també és cert que amb l’edició digital aquesta feina es realitza directament mentre s’edita, ja que és fàcil esborrar els plànols o seqüències que no interessen, sense alterar la línia d’edició.
  • Digitalització dels arxius a fer servir. Important ser ordenat, guardar el projecte i no abusar de la capacitat del disc dur.
  • Ordenació dels arxius a la finestra de clips.
  • Disposició dels arxius a la línia d’edició de forma ordenada.
  • Aplicació de transicions i efectes.
  • Titulació i música.
  • Visionar tot el projecte per detectar les possibles errades.
  • Renderitzar tot el projecte.
  • Exportació a cinta, format multimèdia, DVD o web.





Per practicar amb l’alumnat

El treball en vídeo és un dels millor exemples de treball en equip, ja que l’èxit o fracàs de la producció depenen de molts factors que una sola persona no pot controlar.

L’edició de vídeo comporta un bon coneixement de les possibilitats del programa informàtic i una bona entesa entre l’equip.

És recomanable que l’edició es faci amb dues persones, mentre els altres poden dedicar-se a buscar el so, enregistrar més plànols o cercar imatges fixes per Internet. Treballar amb moltes persones l’edició és una font de conflictes, retarda molt la feina i permet que hi hagi persones que no tinguin una tasca específica i es dediquin a molestar a la resta del grup.

Proposta de treball



Aquí teniu diferents produccions sobre una mateixa temàtica: Sant Jordi. Visioneu dues o tres produccions i feu un petit comentari (3 línies) al vostre formador o formadora d’un dels vídeos escollits, des del punt de vista de l’edició. Comenteu la durada, ritme, talls, transicions, música, la creativitat…

Tornar al principi del document