Estadística

Unitat didàctica Estadística amb ordinador

La unitat didàctica que treballareu en aquesta pràctica la trobareu a l’adreça: http://www.xtec.cat/formaciotic/mattic/mates/esta_eso/index.htm Per accedir-hi des de la web de la XTEC, heu de seguir els enllaços: Escola Oberta | Tecnologia, o bé Tecnologia de la informació | Materials TIC per a l’ESO La icona amb l’enllaç és la següent:

Materials TIC per a l’ESO

Els autors de la unitat Estadística amb ordinador són Pep Bujosa Bravo i Antoni Gomà Nasarre. És una unitat didàctica pensada per treballar amb els alumnes de primer cicle d’ESO. I es pot treballar en línia o bé descarregant els materials de treball a l’ordinador. Aquesta pràctica és adient per al professorat de 1r cicle d’ESO.

Desenvolupament de la pràctica

En el vostre navegador obriu una finestra amb l’espai web de la Unitat didàctica: http://www.xtec.cat/formaciotic/mattic/mates/esta_eso/index.htm

1) Descripció

La descripció que fan els autors del material és la següent:En aquesta unitat didàctica es presenten les diverses fases d’un treball estadístic descriptiu que fareu entre totes les companyes i els companys de la classe.

  • Començareu reflexionant sobre la importància de recollir correctament les dades.
  • Tot seguit, recollireu dades i les emmagatzemareu amb l’ajut d’un programa d’ordinador, elaborat expressament per a aquesta unitat didàctica amb l’ajut dels fulls de càlcul del programari Excel.
  • Aquest mateix programa us ensenyarà a analitzar les dades recollides i presentar-les mitjançant diagrames i amb l’ajut d’uns pocs nombres que, d’alguna manera, representen tot el conjunt de dades.
  • Aprendreu a copiar taules de dades i gràfics en un document de Word. De fet, l’elaboració d’un dossier que inclourà els comentaris personals de la tasca realitzada al costat de les taules i gràfics més adients, farà de fil conductor de les pràctiques que proposarem.
  • Heu de saber que teniu a l’abast un glossari de termes estadístics.

Com que la proposta que es fa es de treball conjunt, en equip, caldrà que seguiu molt bé les instruccions que us doni la vostra professora o el vostre professor. Endavant, i bona feina!

A la part superior del full de treball trobareu sempre les icones de navegació

Icones de navegació

Que es corresponen a l’índex següent amb el qual també podreu navegar per la unitat:

Índex de navegació

Així doncs, les icones icona de navegació o, alternativament, el menú de l’esquerra us permetran accedir a les diverses parts de la unitat. També convé destacar que els autors han el·laborat les orientacions per al professorat que trobareu amb l’enllaç de la icona:

Orientacions per al professorat

2) Pràctica: La recollida de dades

La primera de les pràctiques que els autors proposen consisteix a fer reflexionar els alumnes sobre com convé recollir les dades en un estudi estadístic. Per això, els autors han el·laborat un dossier de treball en format Word.

dossier.doc

Al dossier els alumnes han de reflectir tot el treball que faran al llarg de totes les pràctiques de la unitat. En aquesta primera pràctica sobre la recollida de dades, dins del dossier de Word, es plantegen qüestions.

enquesta

Tot seguit es plantegen algunes correccions al disseny inicial de l’enquesta

  • Comenteu entre totes i tots: per què creieu que no es fa posar el nom?
  • Poseu-vos d’acord sobre quins codis fareu servir per a representar els dos valors que pot tenir la variable estadística sexe. Segurament us trobareu amb diverses possibilitats, però cal que tots feu servir la mateixa codificació per emmagatzemar posteriorment les dades a l’ordinador i, per fer més eficaç aquesta tasca, és interessant que els codis a emprar apareguin al qüestionari.
  • Us sembla que l’ítem que pregunta l’edat està expressat prou clarament per a una recollida de dades uniforme? Si ho creieu convenient, comenteu idees per millorar-lo.
  • Quines precisions us sembla que caldria fer per recollir els valors de la variable nombre de germans de manera que no hi hagi confusions?
  • Per què creieu que a l’ítem Color preferit s’ha fet una tria prèvia i ja s’han posat els codis al full del qüestionari?
  • Si us sembla, comenteu els detalls dels ítems alçària i pes que potser vosaltres no hauríeu posat, però que són imprescindibles per aconseguir una uniformitat de les dades recollides.

i s’acaba la feina de la primera pràctica fent l’enquesta.

3) Pràctica: Dades en net

En aquesta fitxa, els alumnes faran un primer estudi d’una variable numèrica discreta: tal i com diuen els materials de treball, numèrica perquè els seus valors són nombres; discreta perquè són nombres enters. És per això que s’introdueix la fitxa amb una imatge que mostra un fragment d’un treball escolar corresponent a una classe dels anys setanta fet a mà. L’objectiu d’aquesta unitat didàctica és que l’alumnat aprengui a fer-ho amb l’ajut de l’ordinador utilitzant el full de càlcul.

Treball fet a mà

Per fomentar el treball amb l’ordinador, els autors adjunten un parell d’arxius fets amb el full de càlcul Excel que permeten un treball molt àgil.

Exemple de full de càlcul de treball

El full de treball que es proporciona a l’alumnat per treballar té grans avantatges i els resultats que es poden obtenir, de manera gràfica, haurien de ser com els següents:

Resultats amb el full de càlcul de treball

Per acabar remarcar que en aquesta unitat es treballen molts continguts de les àrees de matemàtiques i continguts TIC: dissenyar enquestes, maneig del full de càlcul i del processador de textos, creació i interpretacióde taules i gràfics estadístics, operacions bàsiques de maneig d’arxius i carpetes, operacions de copiar i enganxar…

Programació de l’activitat
  • Requeriments de maquinari i de programari: Per dur a terme l’activitat necessitem un ordinador connectat a Internet per a cada dos o tres alumnes i un navegador d’Internet, el full de càlcul i el processador de textos.
  • Metodologia: L’activitat s’ha de combinar amb la introducció d’aspectes teòrics i de posada en comú o debat a l’aula i treball davant de l’ordinador individualment o en parelles. Pot convenir utilitzar el projector per reforçar alguns procediments i fer les explicacions oportunes quan calgui.
  • Material per a l’alumnat: Els alumnes hauran de portar el dossier de treball però en suport informàtic i, en acabar, es farà la impressió en paper del treball fet.
  • Avaluació: En acabar l’activitat, els alumnes hauran de lliurar el dossier de treball, que serà l’element avaluador.
  • Temporització: És bastant difícil definir una temporització exacta. Caldrà estar ben atents a les característiques del grup i dinamitzar el ritme quan convingui.
Informació complementària

Trobareu bastants enllaços amb recursos relatius a estadística i ordinador, però la majoria seran d’ús al batxillerat. Us mostrem, a més a més, l’enllaç al material del curs telemàtic dels mateixos autors.

Tornar al principi del document