Recordeu que, per superar cada mòdul, cal lliurar almenys 3 dels 4 exercicis proposats.

Aquests exercicis es poden redactar amb qualsevol processador de textos o amb el bloc de notes. No oblideu guardar els documents creats per lliurar-los al tutor/a del curs. Recordeu que per superar el mòdul, heu d’enviar tres dels quatre exercicis proposats.

Exercici 1: Formularis sobre equacions

En aquest exercici haureu de visitar dos espais web que generen equacions o problemes que es poden resoldre amb equacions. Els podeu emprar per treballar amb els ordinadors o bé per generar fulls d’exercicis impresos. Un cop hagueu explorat els dos espais web, n’heu d’escollir un i heu de lliurar un document seguint aquest aquest model.

El primer dels enllaços que heu de visitar correspon a Algebra Quiz Generator, http://library.wolfram.com/webMathematica/Education/MakeQuiz.jsp, veureu que, malgrat que l’entorn de treball és en anglès, l’espai web és molt intuïtiu i que amb unes breus explicacions, els vostres alumnes podran generar formularis d’equacions de dos nivells diferents de dificultat i amb diferent nombre de preguntes, i obtenir-ne la correcció.

Suggeriment: aprofitant que heu anat al Algebra Quiz Generator, que és una subweb del portal WOLFRAMRESEARCH, http://www.wolfram.com/, us aconsellem que doneu una volta per OTHER WOLFRAM SITES: http://www.wolfram.com/webresources.html. Per exemple, aneu a http://mathworld.wolfram.com/, on trobareu un món de recursos matemàtics (Stephen Wolfram, el fundador del portal WOLFRAMRESEARCH, és el creador del conegut programari Mathematica).

El segon enllaç, http://www.xtec.cat/iesarnaucadell/departam/mates/mates.htm, correspon a l’espai web del departament de matemàtiques de l’IES Arnau Cadell de Sant Cugat del Vallès. Aquest equip de professors ha penjat a l’espai web alguns materials i arxius que han creat i que utilitzen a l’aula. Alguns dels arxius estan comprimits en format ZIP. Els exercicis d’Excel estan preparats utilitzant la funció que genera nombres aleatoris, de manera que, cada vegada que es toca la tecla F9 (actualitza) s’obtenen uns exercicis diferents. La majoria d’exercicis contenen la solució, si voleu que no surtin impreses sel·leccioneu la part per a imprimir i senyaleu per imprimir només la sel·lecció. A la següent imatge podeu veure un parell d’enllaços que us poden interessar.

generadors d’exercicis

Exercici 2: Sobre símbols i termes matemàtics

A la pràctica 2 d’aquest mòdul heu treballat amb inequacions i heu utilitzat els símbols , , i , però, des de quan s’utilitzen aquests símbols en matemàtiques?, qui els va introduir?, i el terme inequació, des de quan s’utilitza i qui el va introduir? Investigar i respondre a preguntes similars a aquestes hagués implicat, en temps “preinternètics”, anar a biblioteques ben dotades i especialitzades, consultar a professionals qualificats… Ara, Internet és una font d’informació que dóna respostes quasi immediates, sense moure’s de casa o de l’aula.

En aquest exercici es demana que elaboreu una proposta d’activitat a l’aula d’informàtica sobre la introducció històrica de símbols i termes matemàtics per a 2n cicle d’ESO.

Us donem unes quantes adreces d’Internet que podeu utilitzar, si bé podeu fer servir qualsevol altre recurs que hagueu trobat i cregueu adient:

Pautes per elaborar la proposta de treball a l’aula

Lliureu al vostre tutor/a un document amb la proposta que haureu confeccionat.

Exercici 3: Mètode de Gauss-Jordan per resoldre un SEL amb Wiris

A la pràctica 3 heu pogut veure una unitat didàctica per treballar la programació lineal al batxillerat. Per obrir una mica més el ventall de possibilitats, en aquest exercici se us demana que estudieu i analitzeu una activitat didàctica per explicar el mètode de Gauss-Jordan per resoldre sistemes d’equacions lineals al batxillerat.

L’adreça de l’activitat que heu d’estudiar és: http://www.xtec.cat/%7Emquerol/temes/gauss/Gauss.htm Aquesta activitat forma part d’un conjunt d’activitats, de la web de Manel Querol, que utilitzen diferents eines informàtiques: CabriWeb, Wiris, màquina virtual de Java, Descartes i Hot Potatoes.

Desprès d’haver explorat l’activitat, se us demana que feu un document seguint aquest model.

Exercici 4: Calaix+ie: recursos per a l’aula de matemàtiques

En aquesta web http://www.xtec.cat/~jjareno/, no hi trobareu pas activitats didàctiques preparades per utilitzar directament a l’aula d’informàtica. Investigueu una mica i descobrireu bones llistes de problemes amb pistes i solucions i activitats motivadores, que podeu baixar en documents “zipats”, i imprimir si cal.

Per fer aquest exercici heu de buscar una activitat que us atragui del Calaix +ie, i pensar com l’utilitzaríeu per fer una hora o dues de classe basades en aquesta activitat, no necessàriament a l’aula d’informàtica. Per exemple, cerqueu l’activitat dels quadrats màgics o qualsevol altra que us agradi. Fixeu-vos que a l’apartat Calaixera teniu un menú que us permet desplaçar-vos còmodament pels continguts d’aquesta web.

Un cop hàgiu seleccionat l’activitat del Calaix +ie, se us demana que feu un document seguint aquest model, adaptat, si cal, a les característiques de l’activitat seleccionada.

Tornar al principi del document