Divertiments matemàtics

WebQuest Divertiments matemàtics

Aquesta WebQuest també ha estat seleccionada pel Departament d’Educació en el concurs de 2002 i està disponible a l’adreça http://www.xtec.cat/aulanet/ud/mates/divertiments/index.htm

El seu autor és Sebastià Capella i Priu, professor a l’escola Estel Vallseca de Barcelona. L’autor fa la descripció següent d’una WebQuest:

“Una WebQuest és una estratègia de recerca guiada amb recursos Internet, que té en compte el temps de l’alumne. És un treball col·laboratiu del qual cada persona es fa responsable d’una part. Obliga a la utilització d’habilitats cognitives d’alt nivell i dóna prioritat a la transformació de la informació.”

Divertiments matemàtics està pensada per l’alumnat de primària o de primer cicle de l’ESO, i la formen un conjunt d’activitats i exercicis que permetran a l’alumne/a assolir molts objectius TIC i a entendre les matemàtiques més divertides, engrescadores i entretingudes. Convé destacar que a l’enllaç http://www.xtec.cat/aulanet/ud/mates/divertiments/web/curr.htm hi trobareu els conceptes que apareixen en el currículum de primària (cicle superior) i de secundària (primer cicle). A més a més també es treballen els objectius següents relacionats amb les TIC:

  • Navegació per Internet
  • Treball amb processador de textos
  • Correu electrònic
  • Descarregar programes d’Internet
  • Comprimir i descomprimir arxius
Desenvolupament de la pràctica

1) Accés a la WebQuest dins els portals web XTEC i edu365

Convé que afegiu l’adreça de la WebQuest als favorits del vostre explorador. També hi podeu accedir-hi dins el portal web XTEC o dins el portal web edu365.

Per accedir-hi dins el portal XTEC, cal fer el recorregut següent: XTEC | Escola oberta | WebQuest | Exemples secundària | Divertiments matemàtics

Per accedir-hi dins el portal edu365, cal fer el recorregut següent: edu365 | Alumnes-ESO | Matemàtiques | Divertiments

La primera activitat d’aquesta pràctica és que proveu d’accedir a la WebQuest utilitzant els dos recorreguts anteriors. Partir del portal edu365 és el recorregut que normalment seguiran els alumnes, i ho haureu d’explicar a l’aula si en feu ús.

2) Primer contacte amb la WebQuest. Descripció i mapa de la web

Un cop entrat a la WebQuest, trobareu la portada següent:

Portada de Divertiments matemàticsEls enllaços del menú de l’esquerra us permetran poder navegar pels apartats d’aquesta WebQuest. Una bona manera de comprendre tota l’estructura de la web és veient-ne el mapa. Visiteu aquest enllaç i comenceu a familiaritzar-vos-hi.

Si visiteu la introducció coneixereu el mag Lluís, que us presentarà a vosaltres, o millor als vostres alumnes, com cal procedir dins la WebQuest.

Introducció

3) Activitats d’aprenentatge

Si entreu al menú del Procés trobareu els enllaços a les 10 activitats. A cadascuna d’elles es barregen jocs, divertiments i anàlisis de situacions. En qualsevol situació s’exigeix una reflexió als alumnes i sempre hi ha material que han d’elaborar per afegir al dossier de treball, que serà amb el que s’avaluaran.

Cal tenir present que de rerafons en totes les activitats es participa en La volta a Espanya amb les matemàtiques. Aquesta volta es un treball de resolució de problemes de lògica, on els alumnes podran practicar amb un programa de correu electrònic. Està formada per etapes: cada etapa consta d’un problema i d’un formulari on cal introduir una clau. Per saltar d’una etapa a la següent, només es pot fer obtenint la clau mitjançant un correu electrònic on cal escriure les solucions dels problemes de cada etapa. La clau de la primera etapa és “espa” i es demana als alumnes fer una foto del grup i enviar-la. A cada activitat de Divertiments matemàtics es recorda passar d’etapa i s’obté la clau per a l’etapa següent.

4) L’avaluació

Al menú de la pàgina principal hi ha un enllaç que mostra com els alumnes seran avaluats:

Avaluació de les activitats de la WebQuest

Programació de l’activitat
  • Requeriments de maquinari i de programari: Necessitareu un ordinador per a cada 2 alumnes, amb connexió a Internet, accés al correu electrònic i amb el Flash Player instal·lat. També necessitarem un processador de textos, un programa generador de presentacions (per exemple, el PowerPoint) i el Winzip.
  • Metodologia: Els alumnes seuran davant l’ordinador en grups de 2, així podran participar força en la resolució dels exercicis i en la navegació per les webs. Caldrà dedicar un cert temps a explicar el funcionament de l’activitat als alumnes: com emprar el processador de textos, el generador de presentacions, el gestor de correu, el Winzip, descarregar programes… Deixareu treballar als alumnes a partir del moment en què observeu que són autosuficients. Passareu d’ordinador en ordinador per resoldre dubtes i comprovar com van progressant. Si detecteu que una activitat té alguna dificultat especial, fareu una explicació per a tota la classe aprofitant el projector, si és el cas. Els alumnes hauran de resoldre totes les activitats i elaborar un dossier amb els exercicis proposats.
  • Material per a l’alumnat: Els alumnes hauran de portar paper i llapis.
  • Avaluació: L’avaluació de la WebQuest serà contínua i es basarà en el lliurament de tots els arxius i documents dels quals consta. Alguns dels materials s’hauran d’enviar per correu electrònic i, a més a més, es confeccionarà un dossier.
  • Temporització: Si bé la temporització sempre depèn de les característiques del grup classe, l’autor recomana emprar 10 sessions d’uns 45 minuts
Informació complementària

Si la metodologia WebQuest us ha agradat i en voleu saber més, teniu els següents recursos:

  • Comunitat catalana de WebQuest (dedicada a la difusió i recull de WebQuest)
    President: Sebastià Capella i Priu
    Adreça web: http://www.webquestcat.org/

L’objectiu d’aquest curs no és la creació WebQuest, ja que només executareu WebQuest ja creades. Si esteu interessats a crear WebQuest, disposeu del curs telemàtic D109 - Creació d’aplicacions a Internet: WebQuest

A l’exercici 4 d’aquest mòdul s’expliquen estratègies de recerca de WebQuest a Internet.

No hi ha massa WebQuest sobre les matemàtiques. Fins i tot, algunes d’elles han tingut poca durada a la xarxa i, malauradament, sovint trobareu alguns enllaços trencats. Podeu estar convençuts que apareixeran noves activitats de matemàtiques basades en el format WebQuest.

Tornar al principi del document