Divisibilitat
Unitat didàctica Divisibilitat (concurs de l’any 2002)
En aquesta pràctica treballareu amb la unitat didàctica Divisibilitat, seleccionada pel Departament d’Educació en el concurs de l’any 2002 i disponible a l’adreça http://www.xtec.cat/aulanet/ud/mates/divisibilitat/index.htm.
El seu autor és Carmel Ramírez García de l’IES Pau Casals de Barcelona i en fa la descripció següent:
“Aquesta unitat està formada per un conjunt d’exercicis i exemples que ajudaran l’alumnat a treballar els conceptes de múltiple, divisor, mínim comú múltiple i màxim comú divisor.”
Els conceptes que es treballen en aquesta unitat didàctica apareixen al currículum de l’ESO, concretament a 1r curs. Per tant, aquesta pràctica és adient per al professorat de 1r cicle d’ESO.
Desenvolupament de la pràctica
1. Accés a la unitat didàctica dins els portals web XTEC i edu365
Si ens oblidem de l’adreça de la unitat didàctica, adreça que us aconsellem que poseu als favorits del vostre explorador, també podeu accedir-hi dins el portal web XTEC o dins el portal web edu365.
- Per accedir-hi dins el portal XTEC, cal fer el recorregut següent:
Escola oberta | Internet a l’aula | Unitats didàctiques | Matemàtiques | Divisibilitat
- Per accedir-hi dins el portal edu365, cal fer el recorregut següent:
Alumnes - ESO | Àrees - Matemàtiques | Unitats didàctiques | Divisibilitat
La primera activitat d’aquesta pràctica és que proveu d’accedir a la unitat didàctica Divisibilitat utilitzant els dos recorreguts anteriors. Partir del portal edu365 és el recorregut que normalment seguiran els alumnes, i ho haureu d’explicar a l’aula si en feu ús.
2. Primer contacte amb la unitat didàctica (descripció i mapa de la web)
Entreu a la unitat didàctica Divisibilitat. La primera pantalla té un menú amb quatre opcions, entreu a Descripció i guia per al professorat:
Entrareu a una pàgina web amb sis seccions (Descripció, objectius, conceptes, procediments, guia de la unitat, autor). Llegiu-los i fixeu-vos que a Guia de la unitat fa una explicació detallada dels cinc blocs que formen aquesta unitat didàctica.
Per completar la visió general de la unitat didàctica, podeu tornar al menú inicial i anar al mapa.
3. Activitats d’aprenentatge
Exploreu seguidament les unitats d’aprenentatge. Observeu que totes tenen una estructura similar:
- Unes explicacions (a a la figura) amb exemples (c) i botons de comprovació (d) i d’obtenció de nous valors per als exemples (e).
- Uns exercicis (b).
La figura següent mostra una activitat amb dues explicacions, l’activada és la que està en vermell, i dos exercicis:
I la figura següent mostra un dels dos exercicis de l’activitat anterior:
Per a cada activitat d’aprenentatge, els alumnes hauran de:
- Llegir atentament les explicacions.
- Fer uns quants exemples.
- Fer els exercicis unes quantes vegades.
Recordeu que els valors numèrics dels exemples i exercicis es generen aleatòriament.
4. Activitats d’avaluació
Exploreu les activitats d’avaluació i comproveu que estan constituïdes per 10 preguntes que l’alumne/a haurà de respondre davant l’ordinador. Aquí teniu l’aspecte d’una pantalla d’avaluació:
En finalitzar aquestes activitats, apareixen dues pantalles amb el resultat de l’avaluació (la segona d’aquestes pantalles inclou un resum):
Recordeu que cada alumne/a (parella d’alumnes o grup de treball en un determinat ordinador) haurà fet l’avaluació partint de nombres diferents, ja que els valors numèrics de les activitats d’avaluació també es generen aleatòriament.
Programació de l’activitat
- Requeriments de maquinari i de programari:
Necessitareu un ordinador per a cada un o dos alumnes, amb connexió a Internet i amb el Flash Player instal·lat.
- Metodologia:
Caldrà dedicar un cert temps a explicar el funcionament de l’activitat als alumnes: com són les activitats d’aprenentatge (explicacions, exemples, exercicis), com són les activitats d’avaluació…. Si disposeu de projector a l’aula, podeu fer-lo servir per a aquesta explicació.
Deixareu treballar els alumnes a partir del moment en què observeu que són autosuficients. Passareu d’ordinador en ordinador per resoldre dubtes i comprovar com van progressant. Si detecteu que una activitat té alguna dificultat especial, fareu una explicació per a tota la classe aprofitant el projector, si és el cas.
Un cop cada alumne/a o parella d’alumnes hagin fet les activitats d’aprenentatge, faran les activitats d’avaluació. Quan les finalitzin, mostraran al professor/a les pantalles amb el resultat de l’avaluació i el professor/a en prendrà nota.
Finalment, els passareu individualment l’enunciat d’una prova escrita d’avaluació per què la facin.
- Material per a l’alumnat:
Els alumnes hauran de portar estris d’escriptura per fer la prova escrita d’avaluació.
- Preparació d’una graella per recollir el resultat de les activitats d’avaluació:
Es tracta de preparar una taula o un full de càlcul similar a graella1.pdf on anar anotant, per a cada alumne/a, el resultat de les 12 preguntes de les activitats d’avaluació i el resum avaluatiu final.
- Preparació d’una prova escrita d’avaluació:
Per preparar una prova escrita es pot aprofitar la mateixa unitat didàctica. Aprofitant que a les activitats d’avaluació de la unitat didàctica es generen valors numèrics aleatòriament, utilitzant la tècnica de copia-retalla-enganxa, podeu crear un document similar a divisibilitat.pdf per a aquesta prova escrita.
- Temporització:
Si bé la temporització sempre depèn de les característiques del grup classe, es pot estimar en dues sessions classe el temps necessari per dur a terme tota aquesta proposta.
Informació complementària
Altres enllaços amb recursos relatius a la divisibilitat
- Títol: Activitats de matemàtiques del grup “Interface” (paquets d’activitats JClic)
Autora: grup “Interface”
Idiomes: català, espanyol i basc
Adreça web: http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=1291 (cliqueu sobre engega l’applet)
Informació sobre les unitats didàctiques de l’any 2002
El Departament d’Educació va convocar l’any 2002 un concurs públic per a la selecció d’unitats didàctiques en format web que integressin les tecnologies de la informació i la comunicació a les diverses àrees dels currículums. Segons els termes de la convocatòria, les unitats didàctiques han de tenir:
- una descripció de la unitat
- una guia per al professorat
- activitats d’aprenentatge
- activitats d’avaluació
- un mapa de la web
Les unitats seleccionades estan disponibles a http://www.xtec.cat/aulanet/ud/index.htm.
Si a l’adreça anterior escolliu Matemàtiques, obtindreu la relació de les 15 unitats didàctiques de matemàtiques seleccionades. Totes aquestes 15 unitats apareixeran en aquest curs Internet i les matemàtiques a secundària, sigui a les pràctiques, sigui als exercicis. Si voleu, ja hi podeu anar fent un cop d’ull.
Tornar al principi del document