Navegació cercant temes matemàtics

Recerca a Internet sobre el nombre auri

L’objectiu d’aquesta pràctica és fer una recerca a Internet sobre el nombre auri. Com sabeu el nombre auri està molt present a la naturalesa, a l’arquitectura, a la tècnica i a l’art, el seu origen està molt relacionat amb la geometria i amb els nombres. No podeu oblidar la relació que té amb la successió de nombres anomenada de Fibonacci. És per tot això que veureu com cercar informació a Internet sobre aquest nombre per aprofitar-la a l’aula. De fet, veureu que és un tema que ja s’ha tractat en alguns treballs de recerca al batxillerat ben originals. Fins i tot veureu alguns treballs ja penjats a la xarxa i que qualsevol alumne/a o professor/a podria aprofitar.

Quan comenceu la recerca, si us interessa trobar resultats en altres idiomes, convé fer una llista de mots importants, per exemple:

• en català: nombre auri, nombre d’or, raó àurea, secció divina
  • en castellà: número de oro, sección áurea, sección divina
  • en anglès: golden number, golden section, golden mean, golden ratio
  • en francès: nombre d’or, divine proportion
  • en italià: numero aureo, divina proporzione, sectio aurea, sezione aurea

O de manera més general les paraules: Fibonacci, phi

1) Cerqueu “nombre” i “auri” al Google en català

Al google en català, si cerqueu “nombre” i “auri” obteniu uns 80 resultats (setembre de 2004).

nombre auri al Google2) Cerqueu “nombre auri” al Google en català

Si la cerca la feu incloent les cometes al cercador, “nombre auri”, el resultat que obteniu s’ajusta molt més a l’objectiu: trobeu 18 resultats (setembre de 2004)

"nombre auri" al Google amb cometes

Proveu de fer la recerca altre cop al Google en català, però ara, en lloc de “nombre auri” utilitzeu “nombre d’or”, proveu d’emprar les cometes. Cerqueu també al yahoo en català i valoreu els resultats.

I ara, que cadascú s’atreveixi a cercar en altres idiomes i a gaudir, trobareu molt material. Si heu fet les recerques oportunes, us adonareu que sempre cal delimitar al màxim les cerques, que cal emprar diferents cercadors, directoris, i que no sempre us podeu fiar de les fonts que consulteu.

Programació de l’activitat

Ja heu pogut comprovar que si navegueu pel Racó de la Wiris i la mostra dels treballs fets per alumnes del curs D112, podreu trobar algunes propostes d’activitats molt interessants amb alumnes.

En aquest cas, es proposa una programació d’activitats amb alumnes sobre el treball: Fibonacci, Da Vinci, el nombre d’or, l’art, la literatura, les teves mides i les targes de crèdit, l’autor és José Luis García Berdiel de l’IES Torreforta (Tarragona). L’autor esmenta com a objectiu didàctic que “l’alumne/a se n’adoni de les relacions existents entre les matemàtiques, la vida quotidiana, l’art i la literatura i la programació”.

• Requeriments de maquinari i de programari: Necessitareu un ordinador per a cada un o dos alumnes, amb connexió a Internet i amb un navegador amb el Java2 instal·lat i activat.
  • Metodologia: Si els alumnes no estan familiaritzats amb l’entorn d’aquestes activitats, caldrà dedicar un cert temps a explicar-ne el funcionament. Si disposeu de projector a l’aula, podeu fer-lo servir.
    A partir del moment en què observeu que els alumnes són autosuficients, els deixareu treballar. Passareu d’ordinador en ordinador per resoldre dubtes i comprovar com van progressant. Si detecteu que una activitat té alguna dificultat especial, fareu una explicació per a tota la classe aprofitant el projector, si és el cas.
    Es pot proposar a l’alumnat la lectura prèvia, a casa, dels capítols corresponents als temes d’estudi dels llibres: El dimoni dels nombres i El codi Da Vinci.
  • Material per a l’alumnat: Els alumnes necessiten cinta mètrica i un document amb les qüestions que han de respondre.
  • Avaluació: Se us proposa emprar el document avaluació de les activitats sobre el nombre auri o un de similar que podeu elaborar.
  • Temporització: Tal com aquí es descriu, l’activitat pot resultar molt llarga, cal tenir en compte que s’hi inclouen activitats d’ampliació. En cas de no fer els exercicis d’ampliació es poden dedicar unes dues sessions de classe, depenent de les característiques del grup classe i de la dificultat de l’activitat. S’ha de comptar el temps necessari per fer una introducció al tema, més extensa si els alumnes no estan familiaritzats amb aquest entorn de treball. També s’ha d’incloure temps perquè els alumnes facin les seves mesures, o bé aquesta seria una feina que l’alumnat podria fer a casa entre una sessió i l’altra.

Alguns enllaços interessant

Dels enllaços que haureu trobat convé remarcar:

• Títol: El nombre d’or (resum de treball de recerca de les Jornades Científiques d’Ensenyament Secundari de Badalona, format PDF)
    Autor: treball de Rosa García, Glòria Gonzàlez i Laia Riera (any 2001) i tutoritzat per Montserrat Bolart i Teresa Fluvià
    Idioma: català
    Adreça web: http://www.xtec.cat/~jbiayna/jjcc/arxiu/treballs01/17.pdf

Tornar al principi del document