Proporcionalitat geomètrica, teorema de Tales i semblances en el pla

Paquet d’activitats JClic

L’objectiu d’aquesta pràctica és utilitzar cinc paquets d’activitats JClic per treballar a l’aula d’informàtica la proporcionalitat geomètrica, el teorema de Tales i les semblances en el pla. Aquesta pràctica és adient per al professorat de 1r cicle d’ESO.

Un segon objectiu d’aquesta pràctica és mostrar una forma possible d’organitzar-se a l’aula d’informàtica per treballar amb un paquet d’activitats JClic qualsevol.

El recurs amb què treballareu és el Geoclic. Es pot accedir a aquest recurs per dos camins:

  • Partir del portal educatiu edu365. Cal anar a ESO | Matemàtiques | Activitats JClic | Geoclic. Aquest és el camí que aconsellem ensenyar als alumnes.
  • Partir de la zonaClic http://clic.xtec.cat/ca/index.htm. A Biblioteca d’activitats | Cercar activitats apareix un cercador que si completeu amb les condicions
    Condicions de cerca
    proporciona la corresponent llista. Seleccioneu Geoclic en aquesta llista, aneu a la seva versió en català i cliqueu sobre Engegar-lo (applet).
Desenvolupament de la pràctica

1) Exploració dels paquets de Geoclic corresponents

Entreu a Geoclic per algun dels dos camins anteriors i comproveu que es compon de 40 paquets d’activitats i que estan destinats a la proporcionalitat geomètrica, al teorema de Tales i a les semblances, els cinc paquets 20, 21, 22, 23 i 24 (el paquet 24 és de repàs):

Menú inicial de Geoclic

Exploreu aquests cinc paquets d’activitats i familiaritzeu-vos amb ells.

2) Els informes del JClic

Els paquets d’activitats JClic disposen d’un sistema d’informes que permet avaluar el treball dels alumnes. Aquest sistema d’informes pot centralitzar-se en una base de dades d’un servidor, però cal haver fet la instal·lació i la configuració corresponent; vosaltres suposareu que no teniu aquesta opció i que el sistema d’informes només funciona en forma local, és a dir, cada ordinador només dóna informació del que fa l’alumne concret que hi treballa.

Accediu als informes clicant sobre el botó JClic (Informes d’usuari) situat a la botonera de la part inferior esquerra de la pantalla.

Accés als informes

La finestra d’informes que us sortirà té dues parts. Per exemple, si un alumne/a ha fet el paquet 20 i està fent activitats del paquet 21, surt primer un informe global:

Accés als informes

I si desplaceu cap avall la barra de desplaçament vertical, surt una graella amb informació paquet per paquet i activitat per activitat:

Informes d’usuari

Quan mireu els informes dels alumnes, us aconsellem que us fixeu en si han fet i acabat totes les activitats (columna Correcta de la graella) i la puntuació. El temps pot ser indicatiu de si l’alumne/a s’ha entretingut poc o molt.

En aquesta última graella hi ha exemples d’activitats que consten com a no correctes i que comentem:

  • L’activitat assenyalada amb un 1 consta com a no correcta, i a 2 hi ha una activitat diferent. Això vol dir que l’alumne/a, sense acabar de fer l’activitat 1, ha passat a fer l’activitat següent 2. Això és greu i creiem que, d’alguna forma, s’ha de tenir en compte en l’avaluació. El mateix passa amb les activitats assenyalades amb 3 i 4.
  • En canvi, amb les activitats assenyalades amb 5, 6 i 7, sempre apareix la mateixa activitat. Aquí l’alumne/a ha clicat dues vegades sobre el botó Bandera verda, reinicia l’activitat, i ara està fent la mateixa activitat per tercera vegada. No és tan greu, però s’ha d’acostumar els alumnes a no clicar sobre Bandera verda sense necessitat.

3) La guia del Geoclic

Si entreu a la Biblioteca d’activitats de la zonaClic http://clic.xtec.cat/ca/index.htm, tal com s’indica al començament de la pràctica, i cerqueu el Geoclic, veureu que a la versió en català apareix una guia del Geoclic (document Word anomenat geoclic.pdf):

Accés a la guia del Geoclic: http://clic.xtec.net/projects/geoclic/jclic/geoclic.pdf

Editeu aquesta guia i llegiu els objectius relacionats amb la proporcionalitat i la semblança que apareixen a la pàgina 10; aquests objectius estan acompanyats d’una activitat d’exemple a les pàgines 33, 34, 35, 36 i 37. També trobareu tres activitats d’avaluació relacionades amb aquest tema a les pàgines 59 i 60 d’aquesta mateixa guia.

Programació de l’activitat
  • Requeriments de maquinari i de programari: Necessitareu un ordinador per a cada un o dos alumnes, amb connexió a Internet i amb l’intèrpret Java instal·lat.
  • Metodologia: Si els alumnes no estan familiaritzats en l’entorn JClic, caldrà dedicar un cert temps a explicar-ne el funcionament. Si disposeu de projector a l’aula, podeu fer-lo servir.
    A partir del moment en què observeu que els alumnes són autosuficients, els deixareu treballar. Passareu d’ordinador en ordinador per resoldre dubtes i comprovar com van progressant. Si detecteu que una activitat té alguna dificultat especial, fareu una explicació per a tota la classe aprofitant el projector si és el cas.
    En finalitzar cada paquet d’activitats, fareu que cada alumne/a o parella d’alumnes visualitzi l’informe, i prendreu nota de la precisió global corresponent a la graella que haureu preparat.
    Un cop cada alumne/a o parella d’alumnes hagin fet els cinc paquets d’activitats, els passareu individualment l’enunciat d’una activitat d’avaluació que hauran de fer amb llapis i paper.
  • Material per a l’alumnat: Els alumnes han de portar estris de dibuix per fer una activitat d’avaluació final. No calen estris gaire sofisticats, n’hi ha prou amb llapis, goma, regle graduat i escaire o cartabó.
  • Preparació d’una graella per recollir els informes JClic: Es tracta de preparar una taula o un full de càlcul similar a graella1.pdf on anar anotant, alumne/a per alumne/a, la puntuació global de cada paquet d’activitats (caldrà anotar-ho en finalitzar el paquet).
  • Preparació d’una activitat d’avaluació aprofitant les que hi ha a la guia del Geoclic: Com s’ha dit, a les pàgines 59 i 60 de la guia del Geoclic hi ha tres activitat d’avaluació sobre proporcionalitat i semblança. Es tracta de crear un document nou i, utilitzant la tècnica de selecciona, copia i enganxa, fer un document semblant a semblances.pdf.
  • Temporització: Es poden fer 2 o 3 paquets d’activitats Geoclic per sessió de classe depenent de les característiques del grup classe. S’ha de comptar el temps necessari per fer una introducció al tema, més extensa si els alumnes no estan familiaritzats amb Clic 3.0 o amb Geoclic. També s’ha de incloure temps perquè els alumnes facin amb llapis i paper l’activitat d’avaluació. En resum, es pot estimar en tres sessions classe el temps necessari per dur a terme tota l’activitat.
Informació complementària

Altres enllaços amb recursos relatius a proporcionalitat geomètrica, el teorema de Tales i/o semblances en el pla

Tornar al principi del document