Problemes algèbrics

Resolució de problemes algèbrics amb la calculadora Wiris

L’objectiu d’aquesta pràctica és emprar una activitat didàctica per ajudar l’alumnat de primer cicle d’ESO que té problemes en la comprensió d’enunciats matemàtics i la seva traducció a llenguatge algebraic.

Si visitem el racó de la Wiris i la mostra de treballs fets el curs 2003-2004, a l’apartat d’equacions i inequacions, en trobem un fet per Rafel Vàzquez Torres de l’IES de Camarles (Baix Ebre). El treball es titula Resolució de problemes algèbrics amb la calculadora Wiris i el podeu visitar a l’adreça http://www.xtec.cat/formaciotic/recursos/wiris/d112/vazquez/index.htm

L’activitat està formada per un conjunt de problemes que incorporen pantalles actives de la Wiris, en elles els alumnes han de saber plantejar equacions per a la resolució dels problemes i ens explica com la calculadora s’encarrega de fer la resolució d’equacions senzilles, amb parèntesis i amb fraccions.

Aquesta pràctica és adient per al professorat de 1r cicle d’ESO.

1. Escolliu el tipus de problemes que es vol practicarAccediu a l’adreça http://www.xtec.cat/formaciotic/recursos/wiris/d112/vazquez/index.htm

A la imatge següent podeu veure com s’escull un dels tres tipus de problemes que es poden resoldre:

Tria un dels tres tipus de problemes

En escollir qualsevol dels 3 enllaços anteriors, us apareixen una col·lecció de 10 problemes amb les característiques concretes: equacions senzilles, equacions amb parèntesis i equacions amb fraccions.

2. L’entorn de resolució dels problemes

Si feu clic a un dels tres enllaços, us apareix una pantalla com la següent:

Primer problema d’equacions amb parèntesis

La pantalla és prou clara i totes tenen la mateixa estructura:

• enunciat del problema
  • identificació de la incògnita
  • plantejament de l’equació a la pantalla de la calculadora Wiris
  • botó d’execució de la Wiris executa amb Wiris amb resposta
  • botó TORNAR per plantejar altre cop l’equació
  • botó AVANÇA per avançar cap al problema següent

3. Resolució d’algun problema d’equacions amb parèntesis

Escolliu el primer problema del bloc de problemes d’equacions amb parèntesis:

enunciat

Ompliu les caselles per plantejar l’enunciat de l’equació que cal resoldre. Us proposem d’equivocar-vos expressament, com quan els vostres alumnes llegeixen massa ràpid un enunciat. Executeu el càlcul:Plantejament equivocat

En aquest cas, el plantejament no és correcte i, en executar amb la fletxa executa amb Wiris us apareix el missatge següent:Repassa l’equació

Torneu a plantejar l’equació, ara sense equivocar-vos:

Plantejament correcte

Si executeu de nou amb executa amb Wiris, el resultat és correcte i us apareix el missatge corresponent:

Correcte

Programació de l’activitat
  • Requeriments de maquinari i de programari: Necessitareu un ordinador per a cada un o dos alumnes, amb connexió a Internet, amb el Flash Player i l’intèrpret de Java instal·lats.
  • Metodologia: Caldrà dedicar un cert temps a explicar el funcionament de l’activitat als alumnes: com són les activitats d’aprenentatge, com plantejar els enunciats a la Wiris per ser resolts. Si disposeu de projector a l’aula, podeu fer-lo servir per a aquesta explicació.
    Deixareu treballar els alumnes a partir del moment en que observeu que són. autosuficients. Passareu d’ordinador en ordinador per resoldre dubtes i comprovar com van progressant. Si detecteu que algun enunciat té alguna dificultat especial, fareu una explicació per a tota la classe aprofitant la pissarra o el projector, si és el cas.
    Finalment, els passareu individualment l’enunciat d’una prova escrita d’avaluació per què la facin. Aquesta prova ha de contenir problemes que es resolguin amb equacions. El alumnes només hauran de plantejar les equacions i no caldrà resoldre-les, ja que l’objectiu d’aquesta activitat no és aprendre a resoldre equacions, sinó només saber traduir els enunciats de les equacions a expressions algebraiques. Podeu veure una prova de mostra en el document prova.pdf.
  • Material per a l’alumnat: Els alumnes hauran de portar llapis i paper on poder anotar.
  • Preparació d’una prova escrita d’avaluació: Per preparar una prova escrita es pot aprofitar la mateixa unitat didàctica. Podeu veure l’arxiu que recull tots els problemes de l’activitat en el següent document problemes.pdf.
  • Temporització: Aquesta pràctica es pot anar desenvolupant en moltes sessions separades per poder anar recordant els procediments de plantejament d’equacions, i més si tenim en compte la dificultat d’alguns dels enunciats.

Després de provar l’activitat i de veure la seva possible aplicació a l’aula, cal remarcar alguns aspectes:

• Es pot deixar en blanc la casella d’identificació de la incògnita i l’activitat no es queixa. És a dir, hi ha la possibilitat que algun alumne/a no identifiqui quina és la incògnita i plantegi bé l’enunciat. El missatge de felicitació apareix i no es recorda a l’alumne la necessitat d’identificar la incògnita.
  • La navegació dels enunciats és seqüencial i per arribar a un enunciat cal passar pels anteriors.
  • Els enunciats no són aleatoris i, després de diverses repeticions, alguns alumnes els poden arribar a memoritzar.
  • D’altra banda, hi ha una bona col·lecció de problemes, alguns d’ells, fins i tot, poden fer pensar bastant als vostres alumnes.

Tornar al principi del document