La finalitat d’aquest curs és proporcionar informació al professorat de matemàtiques d’educació secundària d’ESO, sobre els recursos que ofereixen Internet i les TIC per donar suport a la tasca docent en aquesta àrea.
Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d’informació de tot tipus. N’hi ha de molt bo i que possibilita el treball a l’aula: per a tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, FLASH, PDF…) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també elaborat per professorat amb experiència i excel·lència docents.
A través d’Internet és possible descarregar programes per utilitzar amb els alumnes, eines per crear materials o, senzillament, disposar d’informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb qualitat excel·lent.
Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d’aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s’hi troba. Per això cal una mica de tècnica per utilitzar els cercadors, i organització per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i no perdre’s en navegacions poc productives.
De bon començament hem d’agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de tecnologia publicat de forma desinteressada a Internet la seva generositat i el treball ben fet: sense ells i elles, aquest curs no es podria fer realitat.
Els objectius del curs són:
El curs està estructurat en 6 mòduls i projecte final. La durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per a cada mòdul, i 9 hores per a la realització del projecte.
El disseny d’un curs com aquest planteja, sobre la seva estructura, el dilema següent:
Si l’opció escollida hagués estat la primera, hauríem elaborat mòduls que portarien títols com “Quaderns virtuals”, “Full de càlcul”, “WebQuest”, “JClic”…; mòduls que probablement necessitarien d’un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l’oferta formativa del Departament d’Educació i Universitats. Malgrat presentar recursos creats amb aquests programes, el nostre propòsit és oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC.
Per les raons anterios, s’ha cregut més convenient posar l’èmfasi en els apartats sobre els currículums, i en cada mòdul examinar recursos diversos, sempre intentant que hi hagi algun nexe temàtic comú.
Seguint aquest plantejament, els mòduls són:
Per realitzar aquest curs es requereixen uns coneixements i destreses bàsiques en el domini de l’entorn Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per internet, enviar correu electrònic… Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul de suport amb un recopilatori d’enllaços sobre temes vinculats a eines informàtiques bàsiques fent clic a la icona Mòdul de suport.
Els materials d’aquest curs poden ser visualitzats amb les versions actualitzades dels navegadors Internet Explorer i Firefox (eines accessibles des del DVD Materials de Formació 2008.
A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l’assessorarà i l’orientarà en el treball dels diferents mòduls. L’alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui mitjançant l’aplicatiu Educampus Formació. Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant en base als exercicis.
En la data prevista, caldrà enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul. El lliurament dels exercicis per part de l’alumnat es farà de la forma següent:
El projecte de treball és l’element amb el qual es conclou el curs. Té la finalitat que l’alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls de forma autònoma. És indispensable per a superar el curs.
Vegeu el calendari de l’activitat.