Introducció

La finalitat d’aquest curs és proporcionar informació al professorat de matemàtiques d’educació secundària d’ESO, sobre els recursos que ofereixen Internet i les TIC per donar suport a la tasca docent en aquesta àrea.

Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d’informació de tot tipus. N’hi ha de molt bo i que possibilita el treball a l’aula: per a tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, multimèdia, en diversos formats (HTML, FLASH, PDF…) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també elaborat per professorat amb experiència i excel·lència docents.

A través d’Internet és possible descarregar programes per utilitzar amb els alumnes, eines per crear materials o, senzillament, disposar d’informació per preparar classes, exercicis o proves escrites amb qualitat excel·lent.

Aquesta abundància demana saber trobar i seleccionar el material adient per a la programació d’aula. Internet és un mitjà que exigeix una cerca activa i una valoració crítica del que s’hi troba. Per això cal una mica de tècnica per utilitzar els cercadors, i organització per emmagatzemar sistemàticament la informació obtinguda i no perdre’s en navegacions poc productives.

De bon començament hem d’agrair a tots els autors i les autores de material educatiu de tecnologia publicat de forma desinteressada a Internet la seva generositat i el treball ben fet: sense ells i elles, aquest curs no es podria fer realitat.

Objectius

Els objectius del curs són:

  • Donar a conèixer recursos TIC adients per a l’ensenyament de les Matemàtiques
  • Donar pautes al professorat per a l’ús eficaç de les TIC en la seva activitat professional
  • Conèixer les possibilitats didàctiques dels diversos recursos, cercar-ne de nous i analitzar-ne la idoneïtat a l’aula
  • Promoure l’ús a l’aula de recursos TIC
  • Concretar alguns dels continguts apresos en l’elaboració d’un projecte curricular propi

Estructura

El curs està estructurat en 6 mòduls i projecte final. La durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per a cada mòdul, i 9 hores per a la realització del projecte.

El disseny d’un curs com aquest planteja, sobre la seva estructura, el dilema següent:

  • Centrar-lo en els recursos i/o en les eines
  • Centrar-lo en els apartats dels currículums

Si l’opció escollida hagués estat la primera, hauríem elaborat mòduls que portarien títols com “Quaderns virtuals”, “Full de càlcul”, “WebQuest”, “JClic”…; mòduls que probablement necessitarien d’un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l’oferta formativa del Departament d’Educació i Universitats. Malgrat presentar recursos creats amb aquests programes, el nostre propòsit és oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC.

Per les raons anterios, s’ha cregut més convenient posar l’èmfasi en els apartats sobre els currículums, i en cada mòdul examinar recursos diversos, sempre intentant que hi hagi algun nexe temàtic comú.

Seguint aquest plantejament, els mòduls són:

  • Mòdul 1: Recerca d’informació a Internet. Eines TIC per al professorat de matemàtiques
  • Mòdul 2: Nombres, mesures i polinomis
  • Mòdul 3: Resolució de problemes
  • Mòdul 4: Geometria plana i de l’espai
  • Mòdul 5: Funcions i anàlisi matemàtica
  • Mòdul 6: Estadística, combinatòria, simulacions amb ordinador, matemàtica financera i comercial, fractals…

Requeriments

Per realitzar aquest curs es requereixen uns coneixements i destreses bàsiques en el domini de l’entorn Windows. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per internet, enviar correu electrònic… Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul de suport amb un recopilatori d’enllaços sobre temes vinculats a eines informàtiques bàsiques fent clic a la icona Mòdul de suport.

Requeriments tècnics

Els materials d’aquest curs poden ser visualitzats amb les versions actualitzades dels navegadors Internet Explorer i Firefox (eines accessibles des del DVD Materials de Formació 2008.

Tutoria

A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l’assessorarà i l’orientarà en el treball dels diferents mòduls. L’alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui mitjançant l’aplicatiu Educampus Formació. Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant en base als exercicis.

LLiurament d’exercicis

En la data prevista, caldrà enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul. El lliurament dels exercicis per part de l’alumnat es farà de la forma següent:

  • Els fitxers corresponents als exercicis de cada mòdul s’enviaran comprimits dins un únic fitxer en format ZIP, perquè ocupin el mínim espai possible i utilitzant el programa 7-zip
  • El nom del fitxer de cada exercici es codificarà amb tres caràcters segons el patró següent: el primer caracter serà la lletra E (d’exercici), a continuació vindrà el dígit del mòdul al qual correspongui l’exercici, i finalment el número de l’exercici. És a dir si s’envia l’exercici 1 del mòdul 2, serà E21 i l’extensió corresponent al tipus d’arxiu.
  • Tots els fitxers d’un mateix mòdul s’inclouran dins un fitxer comprimit que tindrà vuit caràcters segons el patró següent: els sis primers correspondran als sis primers caràcters de l’identificador de correu de l’alumne/a, seguit de la lletra m (de mòdul) i finalment vindrà el dígit del mòdul al qual correspongui l’exercici. És a dir, si la Sra. Maria Frigola, que té l’identificador mfrigola@…, envia els exercicis del mòdul 2, ho ha de fer així: mfrigom2.zip
  • Lliureu el fitxer comprimit adjuntant-lo a un missatge adreçat al tutor o a la tutora del vostre curs
  • En cada exercici trobareu especificat el nom que ha de tenir el fitxer de cada exercici. És important que respecteu aquesta manera d’anomenar els fitxers.
  • Per a realitzar l’enviament s’utilitzarà l’aplicatiu Educampus Formació.

Projecte

El projecte de treball és l’element amb el qual es conclou el curs. Té la finalitat que l’alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls de forma autònoma. És indispensable per a superar el curs.

Calendari

Vegeu el calendari de l’activitat.

Tornar al principi del document