L’objectiu d’aquesta pràctica és utilitzar una unitat didàctica elaborada utilitzant l’entorn Descartes per treballar els nombres complexos a l’aula d’informàtica. Aquesta pràctica és adient per al professorat de batxillerat.
La unitat didàctica amb què treballareu s’anomena Números complejos i està disponible a l’adreça http://descartes.cnice.mec.es/materiales_didacticos/Naturales_complejos/index2.htm. Els autors són Ángela Núñez Castaín i Juan Madrigal Muga.
1) Exploració de la unitat didàctica Números complejos
Entreu a la web de la unitat i observeu que a la primera pàgina hi ha una introducció (a), una llista d’objectius (b) i un índex de les activitats ©:
Segurament us sorprendrà que la numeració de les activitats comenci per 9. Això és degut a fet que la unitat didàctica Números complejos és la segona part d’un projecte més ambiciós: hi ha una primera part, amb activitats numerades de l’1 al 8, sobre nombres naturals, enters, racionals i reals. Es pot accedir a aquesta primera part clicant sobre l’enllaç (d) de la pàgina d’inici.
2) Estructura de cadascuna de les activitats
Exploreu les activitats i comproveu que totes tenen una estructura similar:
3) El funcionament dels applets Descartes (les escenes)
Quasi tots els applets que apareixen en activitats de matemàtiques a Internet són interactius. En el cas dels applets fets amb Descartes, la possibilitat d’interactuar està present a les dues barres de menú amb uns botons botons que apareixen a la part superior i a la part inferior de l’escena. Per exemple, a l’escena de l’activitat 14 (suma i resta de complexos), quan es clica sobre algun del botons botó i botó, s’obtenen les respostes que s’expliquen a la imatge següent:
Tingueu en compte que en aquesta escena, inicialment, totes les parts reals i imaginàries dels complexos z1 i z2 valen zero, per això no apareix cap complex dibuixat. Si feu algun clic sobre algun botó de la barra inferior, començarà a dibuixar-se el vector.
Un cop han aparegut els complexos z1 i z2, podeu interactuar d’una altra forma: clicant sobre els seus afixos (punts vermells) i arrossegant el ratolí mentre teniu el botó esquerre premut. Aquesta forma d’interactuar (clicar i arrossegar) és característica de molts applets interactius.
Per finalitzar aquest apartat de la pràctica, exploreu totes les escenes de la unitat didàctica i interactueu amb elles.
4) Els exercicis proposats
Seguidament, teniu la pantalla amb els exercicis proposats després de l’activitat 28.
Exploreu tots els exercicis proposats que hi ha després de les activitats 16, 20 i 28.
Descartes és un generador d’applets Java, dissenyat per presentar interaccions educatives amb números, funcions i gràfiques, i que és utilitzat per molts autors de pàgines web educatives per enriquir els seus materials amb una àmplia varietat de models matemàtics interactius.
És un producte promogut i finançat pel Centro Nacional de Información y Comunicación Educativa (CNICE) del Ministerio de Educación y Ciencia. La seva pàgina web oficial és http://descartes.cnice.mec.es/index.html, on podeu obtenir més informació i tota una biblioteca d’unitats didàctiques, aplicacions i experiències dutes a terme amb Descartes.