L’objectiu d’aquesta pràctica és utilitzar una unitat didàctica que incorpora applets generats amb la calculadora Wiris per treballar les inequacions amb una incògnita a l’aula d’informàtica. Aquesta pràctica és adient per al professorat de 2n cicle d’ESO.
La unitat didàctica s’anomena Estudi de les inequacions amb una incògnita a partir de representacions gràfiques, el seu autor és Miquel Vilà Renart i està disponible al Racó de la Wiris, en concret a http://www.xtec.cat/formaciotic/recursos/wiris/d112/vilarenart/index.html.
1) Exploració inicial de la unitat didàctica
Entreu a la pàgina web citada i observeu el menú inicial:
Llegiu la Descripció del treball i fixeu-vos que l’autor introdueix una proposta original, diu que s’explicaran les inequacions: “no pel mètode usual sinó identificant la inequació amb una funció i dibuixant posteriorment aquesta funció sobre d’un sistema de coordenades”
Vegeu que a Eines necessàries pel treball explica les instruccions bàsiques de la calculadora Wiris, que és l’eina que s’utilitza en aquesta unitat didàctica.
A Objectius teniu un decàleg d’objectius. Fixeu-vos que a l’objectiu 7, l’autor diu que no es conforma amb la seva proposta original, diu
“7- Entendre que les inequacions amb una incògnita es poden resoldre de moltes maneres. I comprendre tots i cada un d’aquests diferents mètodes.”
Finalment, el Mapa del web us pot donar una idea de tota la unitat.
2) Les activitats d’aprenentatge
Exploreu les quatre activitats d’aprenentatge. Observeu que les dues primeres són preparatòries per a les dues últimes. A la 3a s’entra de ple en el tema de la unitat, i s’expliquen i relacionen els tres mètodes:
Observació sobre la activitat 4: la activitat 4 tracta les inequacions de 2n. grau, mentre que el currículum actual de l’ESO (curs 2004-2005) només parla d’inequacions de 1r grau a 3r d’ESO. Ara bé, a la unitat didàctica es fa un tractament de les inequacions de 2n. grau relacionat amb les funcions quadràtiques, que sí que apareixen al currículum d’ESO. Per tant, creiem que aquesta unitat didàctica, l’activitat 4 en concret, es pot utilitzar a 2n cicle d’ESO si es disposa de temps i es vol fer una ampliació del tema de les inequacions. Tal com diu l’autor a la Descripció, es pot fer servir “ja sigui en el crèdit comú (tema de funcions) o en un crèdit variable (si encara en queden)”
3) Les activitats d’avaluació
Observeu que hi ha 4 activitats d’avaluació corresponents a les 4 activitats d’aprenentatge i a cada activitat hi ha diversos exercicis que els alumnes hauran de fer per algun dels procediments següents:
En el cas concret de l’activitat d’avaluació 3, s’insisteix en el fet que l’alumne/a resolgui inequacions utilitzant els tres mètodes:
Altres enllaços amb recursos relatius a inequacions