Escriure amb els Quaderns digitals
L’objectiu d’aquesta pràctica és conèixer una eina que pretén facilitar l’escriptura de textos en llengua catalana i castellana: els quaderns digitals. Estan centrats en la pràctica de diverses tipologies textuals que a partir d’exemplificacions i exercicis previs guia l’alumnat cap a l’elaboració de textos estructurats correctament.
Està pensat com un crèdit de 35 hores que se centra en el procés d’escriptura i es proposa guiar l’alumne/a per les diverses etapes que segueix la producció escrita: anàlisi de models, pràctiques prèvies i planificació i revisió de l’escrit.
Desenvolupament de la pràctica
- Podeu accedir a Quadern digital i Cuaderno digital des de:
XTEC | Escolaoberta | Internet a l’aula o des d’edu365.cat | ESO a la pàgina de portada de català o castellà. Escolliu una de les dues versions: catalana o castellana. Totes dues tenen els mateixos apartats, tipologia d’exercicis, navegació i entorn; com és obvi, varia la llengua de l’entorn i de les exemplificacions.
http://www.xtec.cat/aulanet/quadern/
http://www.xtec.cat/aulanet/cuaderno/

- Observeu la portada; hi veureu dues guies: una per a l’alumnat i una per al professorat. Cal visitar-les totes dues, però comenceu per la Guia de l’alumnat.

- La Guia de l’alumnat consta de dues parts: Què és el quadern digital? i Com s’utilitza el quadern digital.
Cliqueu a la primera opció, on hi ha l’estructura del programa. Observeu les tipologies textuals que s’hi treballen; cadascuna consta dels apartats següents: introducció, exemples, activitats prèvies i redacció del text organitzada de forma guiada.

- Ara cliqueu a
per tornar a la pàgina anterior. Escolliu Com s’utilitza el quadern digital; aquí s’expliquen de forma senzilla els continguts de cada apartat, el significat de les icones i el procés d’elaboració de l’escrit que han de seguir.
Feu-ne una lectura ràpida. Tingueu en compte que hi podeu tornar per resoldre els dubtes quan comenceu a visionar el material.
Cliqueu a la icona
per accedir a la portada. Escolliu Guia del professorat, on hi ha la justificació didàctica del material i una explicació més àmplia de la que s’ha ofert per a l’alumnat. Visiteu els diferents apartats per saber-ne els continguts i poder-hi anar quan es cregui convenient.

- Torneu a la pàgina principal i cliqueu a Entrada. Es demana el nom; escriviu-lo.

- La primera pàgina presenta les tipologies textuals amb les quals es vol escriure un text. Cliqueu a Instruccions / Instrucciones.

- Treballeu el text instructiu. Podeu accedir als quatre apartats des de les pestanyes superiors o des dels botons del costat dels títols. Observeu que a la part inferior de la pantalla teniu unes icones per navegar cap a les pàgines següents o anteriors. Proveu-ho:

- Si cliqueu a Les instruccions, trobeu una explicació sobre aquest tipus de text, idèntics en català i castellà.
- A Exemples veureu exemplificacions classificades: Receptes de cuina, Instruccions sobre procediments, Instruccions d’ús d’un aparell, Instruccions de jocs, etc. Hi ha algunes diferències en les exemplificacions que, evidentment, no són idèntiques per a cada llengua.

- Aneu a Activitats i observeu que podeu realitzar-ne de tres tipologies: Ordenar, Relacionar i Col·locar. En altres tipologies textuals se’n presenten algunes de diferents: classificar, escollir…
Si les instruccions, els exemples o alguna activitat de les realitzades resulta d’interès per a l’alumne/a o el professorat en vol fer una comprovació o la considera susceptible de ser utilitzada per a l’avaluació, es poden imprimir fent un clic al botó dret del ratolí i a la finestra emergent seleccionar Imprimir del menú desplegat.
- Finalment, cliqueu a Pas a pas o Les instruccions pas a pas.
El procés d’escriptura el trobareu dividit en quatre parts: situació, planificació, redacció i revisió. En principi és convenient que l’alumnat segueixi l’ordre prefixat, però en tot moment es pot tornar enrere per canviar allò que ja s’ha escrit.
La pantalla queda dividida en dues parts: la dreta per escriure dins d’un requadre que es pot ampliar a pantalla completa, i l’esquerra per llegir diversos missatges.
Mentre es treballa, s’ofereixen exemples, recomanacions, ajuts gramaticals… Quan es conclou un apartat, una etiqueta invita l’alumne/a a continuar en l’apartat següent.
Quan l’alumne/a acaba la revisió, pot passar a la redacció final, on disposa d’un botó Imprimir per poder treure en suport paper el seu treball.
També des del botó Importar pas a pas podeu guardar el treball a l’ordinador.


- Torneu a la pantalla Quin tipus de text voleu escriure i analitzeu-ne un de diferent del que se us ha presentat.
Us suggerim que com a norma haurieu de fer les activitats que vulgueu demanar als alumnes, d’aquesta manera sabreu les complicacions que poden trobar-hi (tècniques o de continguts curriculars) i quines són les més convenients per a cadascú.
La programació del treball d’aula amb els quaderns digitals suposa que de bon començament cal decidir si es faran servir de forma completa, cosa que suposaria una dedicació aproximada de trenta-cinc hores.
Si es decideix fer servir algunes tipologies textuals que formen part de la programació personal d’aula o que es repartiran al llarg de diferents cursos, cal tenir en compte que la durada de cada tipologia textual pot ser d’unes cinc hores per la qual cosa convé preveure la millor manera per deixar el treball a mig fer per recuperar-lo a la sessió següent.
Tornar al principi del document