Lenguactiva.edu, Ejercicios interactivos de lengua castellana

Amb aquesta pràctica coneixereu una pàgina amb exercicis interactius en llengua castellana feta amb el programa Hot Potatoes.
Com podreu comprovar, els exercicis abracen diversos camps de la llengua: comprensió lectora, lèxic, morfologia, sintaxi i un apartat de miscel·lània amb materials sobre ortografia, llengua i diversitat, cultura literària, mots encreuats i qüestionaris.

Desenvolupament de la pràctica

  1. Aneu a edu365.cat | ESO | Llengua castellana, cliqueu a Lenguactiva.edu i cliqueu a l’apartat de Morfología.
    http://www.xtec.cat/~jgenover/entrada.htm
    Ejercicios interactivos de lengua castellana
  2. Apareix una pantalla amb tots els continguts de morfologia que es poden treballar en aquest web. Els teniu a la columna esquerra de la taula: categories gramaticals, noms, adjectius, determinants, pronoms, verbs, preposicions, concordances i altres.
    Fixeu-vos en l’apartat de verbs. Podeu veure que hi ha quatre possibilitats d’exercicis: completar textos amb els verbs que falten; conjugar verbs d’uns textos; modificar el temps verbal en unes frases; forma correcta de verbs irregulars, i, finalment, relació de formes verbals amb el temps i el mode. La xifra que apareix entre parèntesis al costat de cadascuna de les possibilitats fa referència a la quantitat d’exercicis de cada bloc.
  3. Escolliu Completar textos con los verbos que faltan.
    Los verbos
  4. Quan accediu a la pàgina d’exercicis, ja podeu començar a solucionar-los.
    Exercici
  5. A la part inferior hi ha dos botons:
    Comprueba - Ayuda.
  6. El primer, Comprueba, serveix, una vegada finalitzat l’exercici, per comprovar els encerts (aquesta comprovació es pot fer també a mesura que aneu fent l’exercici); d’altra banda, el botó Ayuda introdueix la resposta correcta lletra per lletra a l’espai en blanc.
  7. En aquesta pàgina també apareixen uns altres botons situats a la part superior i inferior:
    Índice.
  8. Amb el botó Índice torneu directament a l’índex de l’apartat que havíeu escollit per treballar, en el vostre cas Morfologia. Amb el botó de la Fletxa aneu directament a l’exercici següent (o anterior, segons on estigueu situats). Aneu, doncs, a la pàgina següent i resoleu l’exercici que se us proposa. Feu el mateix amb les dues pàgines següents fins a completar els quatre exercicis de l’apartat dedicat a completar els verbs que falten en un text.

Programació de l’activitat

  • Metodologia. L’activitat de la fitxa de treball està concebuda per als cursos de segon cicle d’ESO i batxillerat i per fer-se de forma individual a l’aula d’informàtica o en una aula que disposi d’ordinadors. Es pot usar com a activitat d’aprenentatge de conceptes nous o com a activitat de reforç (tant en els cursos d’ESO -potser escollint els apartats que els puguin ser més útils, coneguts o propers- com també de batxillerat). Abans d’abordar aquesta activitat, però, cal una explicació prèvia per part del professorat.
  • Temporització. Depèn del grau de coneixement de l’alumnat i dels ítems que vulgueu treballar.

Informació complementària

Català
  • Un bon web amb un resum de gramàtica bàsica en llengua catalana és el Resum de gramàtica bàsica, del Servei de Llengua Catalana de la Universitat de Barcelona.

http://www.ub.es/slc/autoaprenentatge/gramatik/

Castellà
  • Un web interessant referit a diversos aspectes de la gramàtica és Apuntes de lengua.

Hi podeu trobar apunts, exercicis, gràfics per projectar a classe… tant per a l’ESO com per al batxillerat.
http://personal.telefonica.terra.es/web/apuntesasr/index.htm

Tornar al principi del document