Auques

Una bona forma d’aproximar l’alumnat a la història de la literatura i a les seves obres cabdals és treballar una tradició que combina la imatge i la paraula: l’auca.
En aquesta pràctica veureu un exemple de com l’auca pot servir per apropar l’alumnat d’ESO a disciplines diferents d’una forma lúdica i creativa, perquè combinant els recursos de la literatura amb la imatge es poden tractar i relacionar temes de diferents matèries, encara que en aquesta pràctica us centreu en la literatura.

Desenvolupament de la pràctica

  1. Aneu a La paret de les auques, un recurs creat pel professor Joan Vilamala de l’IES Pius Font i Quer de Manresa. Comproveu que la pàgina inicial ofereix molta informació:
    http://www.auques.cat/
    La paret de les auques
  2. Auca d’en GuimeràPer a aquesta pràctica, trieu l’auca dedicada a Guimerà. La part principal de la pàgina correspon a la imatge tradicional de l’auca; però hi ha un seguit de trets afegits que ho completen: suggeriments de treball per poder treure més profit de l’activitat, enllaços a les diferents pàgines de l’auca i a la pàgina Inici i la impressió del text per treballar-lo a classe en suport paper.
    Auca d’en Guimerà
  3. Si torneu a la pàgina Inici i feu clic a l’opció Auques del menú superior, veureu que s’obre una finestra des d’on podeu accedir a les auques en diferents formats, web, PDF, text o imprimir-les.
    Classificació auques
  4. Al menú superior de la pàgina principal també hi ha un enllaç que du al Llibre de visites. Sempre és interessant compartir experiències amb altres companys o llegir els comentaris d’altres persones no necessàriament vinculades a la professió; també pot ser l’oportunitat que l’alumnat pugui deixar constància del seu parer:
    Llibre de visites de La paret de les auques

Programació de l’activitat

  • Metodologia. L’alumnat comença a apropar-se al fenomen de les auques tot visitant la pàgina referenciada en aquesta pràctica.
    Després, s’inicia el procés d’elecció d’un personatge de la història de la literatura; es pot proporcionar una llista de personatges i informar dels principals trets biogràfics i de la seva obra, o bé d’un personatge literari o mitològic, un fet, una població…
    Més tard es procedirà a recopilar informació sobre el subjecte del qual es farà l’auca,per mitjà d’una recerca guiada pel professor/a amb bibliografia específica, etc.
    Una vegada es disposa de les dades, es procedeix al buidatge i la redacció dels versos que resumiran la història.
    Finalment, arriba la creació de les imatges i i l’exposició dels treballs.
    Pot ser molt útil una fitxa de treball més o menys àmplia, amb les diferents parts d’aquest projecte.
  • Temps. El treball s’ha de desenvolupar al llarg d’un trimestre per poder completar-lo amb èxit.
    En un primer període, s’estudia l’obra i la vida d’alguns autors; després, en una jornada, es decideix l’autor/a que treballarà cada alumne o grup d’alumnes. Més endavant, es redacta, al llarg de tres sessions (més o menys depenent de les característiques específiques del grup amb què es treballi) el conjunt de versos que estructurarà l’auca. Finalment, en una activitat en la qual pot col·laborar el professorat d’educació visual i plàstica, es creen les il·lustracions dels quadres de l’auca. El darrer pas és passar del paper al monitor, diguem-ne la digitalització.

Recordeu que per fer els exercicis sempre podeu demanar l’ajut del coordinador/a d’informàtica del centre, si us cal.
L’objectiu d’aquesta activitat és l’exposició dels treballs a la pàgina web del centre.

  • Recursos. És important mostrar a l’alumnat com es poden treballar les auques amb suport informàtic i visitar el lloc web que heu treballat a la pràctica.
    Cal comptar amb la superfície de les taules de plàstica per crear les il·lustracions. Finalment, cal un escànner per a la digitalització i el programari necessari per proporcionar a l’auca el format decidit (web, presentació d’Open Office Impress o PowerPoint, etc.).
    Si visiteu rodolins.cat trobareu informacions sobre Què és i com es fa una auca?
    http://www.rodolins.cat/

Una opció realment interessant i senzilla és la conversió de l’auca tradicional en una de digital mitjançant l’OpenOffice Impress o el PowerPoint. No suposa gaire dificultat tècnica, i de fet, el procés de digitalització és gairebé idèntic, però el resultat és força atractiu per a l’alumnat.
Recordeu que tots dos programes permeten afegir arxius de so a les presentacions, amb la qual cosa l’activitat pot implicar també un enregistrament dels versos de les auques i la inclusió de músiques.

Tornar al principi del document