Contes per entendre i entendre’s

Una de les tradicions més universals és la d’explicar rondalles, llegendes, faules i d’altres narracions que, com sabeu, parlen sovint de sentiments i sensacions que compartim tots els humans. Per això pot resultar interessant utilitzar contes per treballar amb l’alumnat nouvingut i, a partir d’una activitat de comprensió i de comunicació, plantejar la interpretació i la creació. Al Racó de contes de la XTEC disposem de bons materials, així com a l’edu365.

Desenvolupament de la pràctica

  • Primer exemple de contes

- Accediu a XTEC | Escola Oberta | Literatura infantil i juvenil | Racó de contes. Com podeu veure, hi ha tot un seguit d’opcions que poden ajustar-se al perfil de l’alumnat nouvingut al qual adreceu l’activitat.
http://www.xtec.cat/recursos/lit_inf/contes/
Racó de contes

  1. Trieu-ne un que pot ser didàcticament de gran interès si treballeu amb un grup integrat per alumnes de diferents orígens. Es tracta del conte clàssic: El lleó i el ratolí. Com veieu, està en diferents idiomes. L’aplicatiu és molt senzill: una vegada es tria l’idioma, comença la sèrie de diapositives amb text (trieu, per començar la versió catalana):
    http://www.xtec.cat/recursos/cultura/contes/lleo/conte.htm
    El lleó i el ratolíConte en català
  2. Per moure’s per les diapositives és molt senzill: utilitzeu les fletxes que indiquen endavant i endarrere. Aneu ara a la mateixa pàgina en la versió en xinès:
    Conte en xinès
  3. Aquesta activitat pot servir com a introducció i presentació amb un grup d’alumnat de procedència diversa.
  • Segon exemple de contes
  1. A partir d’aquest primer pas, i segons el nivell de competència lingüística de l’alumnat nouvingut amb què es treballa, es poden fer servir d’altres tipus de contes, en podeu trobar a la pàgina de català de primària o de l’Acollida de l’edu365.cat. Ara, a tall d’exemple, vegeu els Contes SPC:
    http://www.edu365.cat/primaria/contes/contes_spc/index.htm
  2. Trieu el conte anomenat Carnaval al bosc: Carnaval al bosc

Aquest recurs permet treballar diferents aspectes de la narració, tot i que, en relació amb l’objectiu de l’activitat que es planteja en la pràctica, cal centrar-se en la comprensió. Per això és força interessant el reforç gràfic que ajuda a la comprensió del text, així com l’àudio. vegeu a tall d’exemple una fitxa de treball per als alumnes nouvinguts.

Carnaval al bosc

  • Recordeu que la pràctica està pensada per a alumnat nouvingut de primer cicle de l’ESO; si l’alumnat és més gran o bé té suficient competència, podeu trobar d’altres textos al Racó de contes que us semblin més adients. Feu-hi una ullada.

Programació de l’activitat

La idea inicial és utilitzar aquest recurs amb alumnat nouvingut de procedència diversa, com a eina de contacte intercultural.
El procés és: a) lectura del conte en la llengua originària (sempre que sigui possible; b) explicació oral del conte, en català, una vegada se n’ha comprès el contingut; c) debat o activitat de creació/difusió de tradicions narratives dels llocs d’origen.
Evidentment, tot depèn del nivell de competència comunicativa que hagi assolit l’alumnat a qui es destina l’activitat. Després es pot treballar amb el material que s’ha vist a la segona part de la pràctica, una vegada s’ha comprovat el nivell de competència de l’alumnat.

  • Temporització. L’activitat inicial que es planteja a la pràctica es pot dur a terme en una sessió. Per a l’intercanvi de comentaris i el debat, per a la creació, s’hi poden dedicar una parell de sessions més.
  • Recursos. Generalment els nois i les noies nouvinguts reben atenció específica als centres durant el procés d’integració, la qual cosa implica la possibilitat estar en grups reduïts. Si això és possible, es pot treballar amb comoditat amb ordinadors a l’aula i personalitzar els recursos telemàtics.

Una proposta interessant, sempre en funció del nivell de competència de l’alumnat, és l’elaboració d’una presentació d’OpenOffice Impress o de PowerPoint amb un conte creat pels nois i les noies, que després es pot publicar a la pàgina web del centre.
També pot plantejar-se com una feina del grup classe, o bé del grup de llengua d’origen.
La presentació després pot motivar una activitat d’exposició-comentari amb el grup classe, on s’integrin els nois i les noies nouvinguts.
Es pot fer servir el programa de presentacions Impress d’OpenOffice, que demana poc temps per aprendre a explotar les possibilitats didàctiques que ofereix.
Per a més informació, vegeu els materials del curs de Presentacions multimèdia: usos didàctics.

Informació complementària

Català

Una mar de contes proposa tota una sèrie de contes, jocs, articles. Les narracions poden ser útils per treballar a classe. Hi trobem versions d’alguns contes en castellà i aranès.
http://www.totcontes.com
http://www.totcontes.com/view.php?p=C

Castellà

Un material interessant el proporciona el portal Averroes de la Junta de Andalucía, amb una activitat anomenada: Un dragón despistado.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/concurso2002/premio_3/index.html

En el mateix portal hi ha una altra activitat, el Fondo lector, fàcilment aplicable a l’alumnat nouvingut.
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~cepco3/fondolector/

Tornar al principi del document