Escriure amb el JClic

El professorat de l’aula d’acollida utilitza molt sovint el conte com a recurs per als alumnes que han d’iniciar-se en l’escriptura. Normalment, abans d’escriure un conte, igual que per a la majoria d’activitats escolars, és necessari veure models de l’activitat encomanada i fer activitats prèvies. Alguns dels contes elaborats amb el programa JClic per a alumnes de primària tenen un format molt senzill i permeten ser utilitzats com a model que possibiliti l’escriptura d’un conte nou.

Desenvolupament de la pràctica

  1. Aneu a edu365.cat | ESO | acollida | activitats JClic. A la finestra hi ha una indicació per instal·lar el motor del Java v. 3,3,1 necessari per visualitzar els materials en JClic. Moveu la barra de desplaçament del costat i observeu els materials que hi ha: els quatre primers títols són contes.
    http://www.edu365.cat/eso/acollida/index.htm
    activitats JClic
  2. Cliqueu a El peix irisat; s’hi mostren tres apartats: el primer presenta el conte en àudio i text escrit; el segon conté activitats de comprensió del text, i el tercer, activitats relacionades amb el mar.
    De cada apartat feu alguna de les activitats per comprovar el grau de dificultat que tenen i veure la manera més idònia de presentar-ho als alumnes nouvinguts.
    El peix irisat
  3. Tot seguit, torneu a la llista del JClic i cliqueu al conte de La casa que en Pere va fer. Veureu que està construït en un format de conte popular, molt productiu per a la introducció de nou vocabulari i que permet a alumnes amb pocs coneixements de la llengua explicar un conte d’una forma personal i creativa.
    Aquest conte pot ser utilitzat com a exemple perquè els alumnes en construeixin un de similar més o menys complex, adaptat als coneixements que tinguin de la llengua.
    Visioneu els altres dos apartats: puzles i paraules per veure’n la idoneïtat per als alumnes nouvinguts o alumnes amb determinades dificultats de llengua.
    Cal tenir en compte que aquests contes estan destinats a alumnes de primària.
    La casa que en Pere va ferActivitats del conte
  4. En format del JClic hi ha altres contes en català i castellà que podeu trobar a XTEC | El racó del Clic. Es pot accedir a la web del JClic en català, castellà i anglès; opteu per clicar a català.
    El racó del ClicZonaClic
  5. Ara que ja hi heu entrat, observeu a la part superior una sèrie de botons que es despleguen i permeten accedir a diferents subapartats (el contingut es descriu a la mateixa pàgina, més avall).
    Llegiu la descripció de cada apartat i visiteu-ne alguns.
    JClic/activitats/cerca
  6. Cliqueu a Activitats | Cerca. Aquí teniu la possibilitat de fer una cerca. Seleccioneu el text tal com s’indica a la il·lustració i cliqueu a Cerca: veureu els materials JClic que el professorat ha considerat idonis per a la llengua castellana a secundària.
    Ara canvieu el paràmetre de cerca de l’apartat Nivell: Primària. La cerca dóna com a resultat 108 projectes. Cliqueu a la pàgina 2 i escolliu El pollito chiqui, un dels contes que pot servir com a model per escriure’n d’altres.
    Cerca d’activitats

El pollito Chiqui Una vegada hagueu clicat sobre El pollito Chiqui, veureu una pàgina que conté la descripció del contingut, les parts del paquet d’activitats, el nom de les autores i l’accés a les dues versions del material en JClic i en Clic 3.0.
Per veure aquest material, cliqueu al botó Engega’l (applet) de la versió JClic. Torneu a la pàgina de cerca i feu les cerques que cregueu oportunes per trobar els materials que us puguin fer falta a l’aula.

Programació de l’activitat

  • Metodologia: L’activitat que tot seguit es proposa a la fitxa de treball queda inserida en la programació d’una unitat didàctica a l’entorn de la creació d’un conte construït de forma col·laborativa en grup de tres o quatre alumnes.
    Evidentement, és necessari que els alumnes prèviament a l’inici del treball sàpiguen molt bé quines són les pautes que han de seguir tant pel que fa al model com al format que han de lliurar en acabar tota la tasca.
    En els dos aspectes citats és fonamental que el desenvolupament de l’habilitat d’escriptura no quedi presentada com un contingut aïllat; a la seqüència de treball han de quedar-hi inserides les activitats prèvies relacionades amb l’audició i expressió orals que ofereixin models sobre els quals porteriorment construir l’escrit.
  • Espai: Les activitats per a la creació d’un conte escrit necessiten dos espais de treball: amb ordinadors i sense ordinadors, per la qual cosa disposar d’algun ordinador a l’aula de treball és el més idoni. D’aquesta manera, es pot accedir a l’ordinador per efectuar consultes, lectures o audicions en el moment que cada grup, seguint el seu ritme d’aprenentatge, ho necessita, i així no cal desplaçar-se a una altra aula.
  • Material: La situació òptima és aquella en què els alumnes poden seguir de forma autònoma els exercicis redactats en una fitxa de treball.
    Cal oferir-ne una a l’alumnat amb les instruccions que han de seguir; possiblement en alguns casos (l’alumnat recent arribat) es necessitarà l’ajuda del professorat per interpretar-la.
    La fitxa de treball que s’ofereix aquí està redactada en català, pot redactar-se en castellà, i els mots que s’han escollit poden canviar-se segons el camp semàntic que es vol practicar.
  • Temps: La temporització és molt relativa i depèn de la forma com s’inclou l’activitat a la programació de la unitat didàctica.

És molt útil que els alumnes disposin de principis i finals de contes en català i castellà perquè en el moment de començar i acabar els seus contes utilitzin les fórmules adients per a cada llengua.

Informació complementària

Català i castellà

Tornar al principi del document