La finalitat d’aquest curs és proporcionar informació al professorat de llengua catalana i llengua castellana d’educació secundària (ESO i batxillerat) sobre els recursos que ofereixen Internet i les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per donar suport a la tasca docent en aquesta àrea.
Internet ha esdevingut un immens arxiu de material i d’informació de tot tipus. Hi ha material a la xarxa que possibilita el treball a l’aula: en tots els nivells, amb diversitat de continguts, interactiu, col·laboratiu, multimèdia, en diversos formats (html, Flash, pdf…) i en diferents idiomes. Hi ha material institucional, comercial i també elaborat per professorat amb experiència docent.
Per seguir aquest curs podeu optar entre:
El curs està estructurat en 6 mòduls i el projecte final. La seva durada és de 45 hores, distribuïdes en 6 hores per mòdul i 9 hores per fer el projecte.
El disseny d’un curs com aquest plantejava, sobre la seva estructura, el dilema següent:
Si l’opció escollida hagués estat la primera, s’haurien elaborat mòduls que portarien títols com: “Blocs”, “Quaderns virtuals”, “WebQuest”, ” JClic”, etc.; mòduls que, probablement, necessitarien un curs sencer i que, de fet, ja són objecte de l’oferta formativa del Departament d’Educació. També cal considerar que el nostre propòsit pretén oferir un curs per a usuaris de recursos TIC, no per a creadors de recursos TIC.
Per les raons anteriors, centrar els continguts dels mòduls en el currículum de la matèria ens va semblar el més adient; a cada mòdul es presenten recursos diversos amb un nexe curricular comú.
Per dur a terme els objectius del curs, s’havien d’analitzar els continguts d’Internet i de les TIC que es podien aplicar als diversos àmbits curriculars, concretant-ho de manera diferenciada per a l’aula d’acollida d’alumnes nouvinguts, primer i segon cicles d’ESO i batxillerat.
Una vegada presa aquesta opció, quedava decidir si calia oferir dos cursos diferenciats: un per a llengua catalana i un altre per a llengua castellana. Es va optar per oferir-ne un, car els continguts, els objectius i les estratègies d’aprenentatge en molts casos són comuns i seran les exemplificacions en una o altra llengua les que marcaran la diferència, per la qual cosa a les pràctiques de cada mòdul hi ha exemples de lèxic, ortografia o literatura en llengua catalana i llengua castellana.
Vist el plantejament del curs, els mòduls són els següents:
Cada mòdul té 4 o 5 pràctiques i 1, 2 o 3 exercicis que s’han de lliurar, en el termini convingut, al tutor o tutora.
Tenint en compte que l’educació secundària té un recorregut de 6 anys, i que és un fet que entre el professorat es donen casos d’especialització, a cada mòdul hi ha pràctiques amb materials destinants als alumnes de l’aula d’acollida, de primer cicle d’ESO, de segon cicle d’ESO i de batxillerat, en llengua catalana i castellana.
Els exercicis que heu de lliurar, perquè us siguin d’utilitat a l’aula, els podeu redactar en la llengua i per al curs que impartiu, d’aquesta manera disposareu d’un material que serà aplicable directament a la vostra aula.
Vegeu el calendari de l’activitat.