Autoformació: SALC i Analizador morfosintáctico

Aquí us presentem dos materials ben diferents, però que tenen en comú la possibilitat que poden servir per a l’autoaprenentatge d’alumnes dels últims cursos d’ESO i de batxillerat, per a català i per a castellà.

Desenvolupament de la pràctica d’autoaprenentatge de llengua catalana

  1. Podeu seguir l’itinerari dels Plans de formació de la Universitat Politècnica de Catalunya accedint directament al material dels Servei d’Autoaprenentatge de Llengua Catalana (SALC) de la UPF. Caldrà que la primera vegada que hi accediu us registreu; l’accés és lliure i gratuït.
    Cliqueu Treballa amb el SALC i us portarà a la pàgina per registrar-vos.
    Una vegada registrats tindreu una pantalla similar a la que veieu en les imatges, amb el vostre nom a la part superior i un seguit de possibilitats; cliqueu al 2n apartat: Treballa
    http://salc.upf.edu/
    Servi d’Autoformació en Llengua CatalanaServei d’Autoformació en Llengua Catalana
  2. Teniu dues possibilitats entrar en un pla de treball o anar a Exercicis lliures. Ara triarem la segona opció. Vegeu que ens presenten un quadre amb els diferents nivells i continguts. Anem al Nivell Elemental / Ortografia | A/E | 0/01.1.Reescriure frases posant en plural paraules. Entrareu en un exercici autocorrectiu que a l’esquerra té una icona per a l’autocorrecció.
    Servei d’Autoformació en Llengua Catalana
    Servei d’Autoformació en Llengua Catalana
    Servei d’Autoformació en Llengua Catalana
  3. Com que ara ja esteu donats d’alta, visiteu d’altres apartats del SALC per veure quins exercicis són els més adients per recomanar als vostres alumnes de forma personalitzada. Reviseu-los prèviament perquè si bé aquest material conté un nombre molt elevat d’exercicis, alguns (pocs) no estan operatius.

Desenvolupament de la pràctica d’autoaprenentatge amb l’Analizador morfosintáctico

  1. El Ministerio de Educación y Ciencia disposa de tres analitzadors adaptats a Primària, Secundària i Batxillerat. Aquí veurem el funcionament del de secundària però els tres funcionen de manera similar.
    Per a l’ESO: http://recursos.cnice.mec.es/analisis_sintactico/secundaria/repaso2.php?enlace=1&prev=2
    Per a batxillerat: http://recursos.cnice.mec.es/analisis_sintactico/repaso3.php?enlace=1&prev=3
    Analizador Morfosintáctico
  2. Tot seguit analitzarem el destinat a l’ESO. A la part superior teniu una barra amb tres etiquetes, trieu la primera: Repasar la gramática | Oración simple. A la dreta es desplega tot un seguit de possibilitat que si hi cliqueu a sobre us donarà informació de l’apartat que interessa. A la imatge hem clicat “Oración simple”.
    Ara cliqueu l’etiqueta Analizar oración existente | Una al azar | Análisis morfológico i tot seguit tindreu una pantalla similar a la que veieu a sota. Proveu-ho!
    Analizador Morfosintáctico
    Analizador Morfosintáctico
  3. Ara feu una altra prova, aneu a l’altra etiqueta superior Analizar oración nueva, trieu Sintáctico / Morfológico i se us obrirà una finestra per escriure la frase que us interessa analitzar. És un apartat molt interessant perquè us permet escriure a vosaltres l’oració per analitzar. La correcció en les oracions existents està més encertada que en les oracions noves on he constatat algunes dificultats per analitzar oracions compostes, malgrat tot considero que és un aplicatiu de gran valor especialment per les possibilitats d’’autocorrecció.

Analizador Morfosintáctico

Informació complementària

Català
  • De la pàgina Llengcat.com destaquem l’apartat Llengua, on es poden trobar enllaços a cursos de català, compendis de gramàtica, diccionaris generals i temàtics, terminologia i sociolingüística. També cal esmentar l’enllaç cap a la llista de professionals de la llengua catalana, el Zèfir.

http://llengcat.com

Castellà
  • La página del idioma español presenta un recull de normativa del castellà actual. A més, hi ha vincles que porten als diccionaris de la RAE i a la flexió verbal de la mateixa acadèmia. A la part inferior de la pantalla, podeu trobar un directori amb vincles a diversos temes d’interès lingüístic: fòrum de debat, pàgina d’espanglish, literatura, etimologia, traducció…
    http://www.elcastellano.org/gramatic.html

Tornar al principi del document