Aproximació a la literatura: història i gèneres

Per apropar el vostre alumnat a la literatura i a la seva història d’una forma amena i atractiva disposeu d’una interessant secció a l’edu365 al voltant de la qual gira aquesta pràctica.

Desenvolupament de la pràctica

  1. Per accedir a materials de Literatura catalana i castellana ho podeu fer des del portal edu365.cat| ESO | català | + recursos | Literatura i edu365.cat| ESO | castellà | Literatura

http://www.edu365.cat/eso/muds/castella/literatura/index.htm
http://www.edu365.cat/eso/muds/castala/literatura/index.htm

ESO llengua castellanaESO Llengua catalana
Accés literatura en castellàAccés literatura en català
  1. Com veieu, la secció presenta apartats dedicats a les formes d’expressió amb què es plasmen els gèneres literaris. Si desplaceu el cursor sobre els noms Poesia, Prosa o Teatre, es desplega un menú amb les unitats de cada gènere. Per realitzar aquesta pràctica, trieu Prosa en castellà i Poesia en català.
ProsaPoesia
Aventuras y misteriosExperimentar amb la poesia

Trieu el primer dels apartats: Las aventuras más famosas o L’avantguarda; obriu una nova finestra al navegador i inicieu les activitats que proposa aquest recurs.
http://www.edu365.cat/eso/muds/castella/literatura/prosa/avent_mist/pantalla2.htm http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/literatura/poesia/experimentar/pantalla1.htm

Observeu el contingut de les finestres. El text, al qual acompanyen il·lustracions al·lusives, presenta l’explicació de la unitat. Algunes paraules estan destacades en color verd (castellà) o vermell (català). Es tracta d’enllaços que obren noves finestres, tant per aclarir qüestions de lèxic com per afegir informacions teòriques sobre el tema explicat:

EnllaçosEnllaços
InformacionsInformacions
  • A la part superior dreta trobem la icona Icona informativa, que ens indica que aquesta pàgina és d’informació teòrica, tal com apareix al menú que heu obert abans. I per tornar al menú, només cal fer el mateix amb la icona que apareix a la part inferior esquerra. Després de llegir la pàgina, podeu passar a la següent fent servir la icona Icona d’avançar que hi ha a la part inferior i superior dreta, o bé utilitzant altra vegada la icona del menú.
  • La pàgina no només informa de la teoria literària, sinó que integra continguts de llengua i activitats de pràctica i autoavaluació. Per exemple, a Castellà, si feu clic al menú a la secció Clases de textos, trobareu informació clara i senzilla (completada per un enllaç que proporciona un esquema força interessant) sobre tipologies textuals.

http://www.edu365.cat/eso/muds/castella/literatura/prosa/avent_mist/pantalla3.htm

  • Un altre tipus de pàgina és la dedicada a les lectures, que s’identifica amb la icona Castellà. S’hi ofereixen fragments que exemplifiquen allò que s’ha explicat a les pàgines de teoria i en alguns casos fins i tot podeu escoltar un àudio en clicar a la icona Àudio del Quijote que hi ha a la part inferior dreta de la pàgina.
  • Finalment, teniu les activitats, simbolitzades per la icona Activitats. Es tracta d’un seguit d’exercicis on es treballen els diferents continguts tractats a les pàgines anteriors i que permeten l’autocorrecció. Us en proporcionem dos exemples interactius:

http://www.edu365.cat/eso/muds/castella/literatura/prosa/avent_mist/pantalla7.htm http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/literatura/poesia/experimentar/pantalla8.htm

Programació de l’activitat

  • Metodologia. La part teòrica de l’activitat s’ha de fer a classe, d’acord amb la programació de la matèria. Per exemple, si es comenta la literatura del Renaixement i el Barroc i es parla de Cervantes, es pot enllaçar amb la perspectiva de l’estudi de la literatura que planteja aquest recurs, més àmplia que la tradicional; de fet, es pot tractar en qualsevol curs de l’ESO. L’alumnat pot treballar a partir de les indicacions de la fitxa de treball en una segona sessió (la primera és teòrica, i la lectura de textos s’ha de distribuir entre les dues sessions, segons la tipologia i el rendiment del grup d’alumnes).
  • Temps. Aquesta activitat necessita, com s’ha dit abans, un parell de sessions. També és interessant tenir present aquest recurs a l’hora de programar el curs escolar i tractar els diferents apartats en relació amb els continguts de l’àrea sobre literatura.
  • Materials i espais. Evidentment, l’activitat s’ha de dur a terme a l’aula que disposi d’ordinadors. De tota manera, també es pot adaptar a d’altres situacions, com una aula dotada de projector digital (es plantejaria l’ús del recurs com a suport de la classe tradicional i s’adaptarien les activitats).

Convé recomanar a l’alumnat que consulti bibliografia des de dues fonts: biblioteca i Internet, així podran constatar com ambdues es complementen i una no exclou l’altra.

Informació complementària

==== Tot seguit us presentem uns grans aplicatius, us recomanem que els visiteu detingudament! ====
Català i castellà
  • Us presentem un recurs molt interessant per treballar la literatura i la història d’una forma interdisciplinària. Es tracta de Lletres de batalles i Letras de batallas, del portal edu365.cat | ESO, que estudia l’impacte de la guerra civil espanyola a la literatura, sigui contemporània o bé a través dels records plasmats a l’obra dels autors i autores dels textos presentats. El material està adreçat, en principi, a l’alumnat de 4t curs d’ESO i batxillerat, inclou eines de suport multimèdia molt clarificadores (àudios dels textos, vídeos i gràfics).

http://www.edu365.cat/eso/muds/catala/lletresbatalles/index.htm
http://www.edu365.cat/eso/muds/castella/letrasbatallas/index.htm

  • Viu la poesia és un portal que inclou tres gran blocs: Literatura catalana Literatura castellana i Literatura universal organitzada per apartats destinats a infants, joves i adults. A la portada presenta Novetats sobre el món de la poesia. Ja a les pàgines interiors trobem agrupacions de poemes per temes, classificacions d’autors i suggeriment d’activitats didàctiques.

http://www.viulapoesia.com/index.php?tipus=1

Per navegar pel web “viu la poesia” de forma òptima heu de tenir instal·lats els plug-ins de Flash i de Quicktime

Tornar al principi del document