Aquesta pràctica és eminentment informativa, hi trobareu alguns exemples d’adreces web (la llista no pretén ser, de cap manera, exhaustiva) on s’hi presenten aplicacions informàtiques que podeu utilitzar en una PDI. El grau d’intervenció i ús d’una PDI en el desenvolupament d’aquestes aplicacions pot ser variat, així ens trobem que hi ha aplicacions que es poden desenvolupar totalment amb una PDI i aplicacions que només necessiten de la PDI en un moment puntual, presentació de l’activitat o bé les conclusions.
Dins l’espai “Escola Oberta” de la XTEC teniu accés a diferents seccions, allí hi trobareu nombroses pàgines web força adients per a treballar amb una pissarra digital, agrupades per àrees.
Es tracta d’un portal amb nombroses aplicacions didàctiques multimèdia de caràcter interactiu, la qual cosa les fa molt vàlides per a ser usades damunt un tauler interactiu. Hi trobareu una gran quantitat d’activitats de matemàtiques, llengua, medi social i natural, etc. Les activitats poden realitzar-se online, però des del web també ofereixen la possibilitat de descarregar un paquet amb un centenar de les mateixes.
Especialment adreçada a l’educació infantil i primària.
Una WebQuest és una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats. http://www.xtec.cat/recursos/webquests/index.htm
Una Cacera del tresor és un tipus d’activitat didàctica molt senzilla que utilitzen els docents que integren Internet en el currículum. Consisteix en un seguit de preguntes i una llista de direccions de pàgines web, de les quals es poden extreure o inferir les respostes. Algunes inclouen una “Gran pregunta” al final, que requereix que els alumnes integrin els coneixements adquirits durant el procés. En aquest text s’explica què és una cacera del tresor, les seves potencialitats didàctiques, on trobar les caceres ja preparades a Internet i com preparar-les nosaltres mateixos, en funció dels nostres objectius curriculars.
Conjunt d’unitats didàctiques per a segon i quart d’ESO de les diferents àrees curriculars. Cadascuna de les unitats didàctiques inclou una presentació de continguts i activitats multimèdia.
Història del microscopi òptic. Descripció dels seus principals components. Presenta tot un seguit d’imatges: frotis sanguinis tenyits, paràsits, bacteris i fongs microscòpics i, fins i tot, un sediment d’orina.
Simulacions informàtiques del temari de Ciència i Tecnologia dels nivells d’ESO, Batxillerat i cicles formatius (Coneixement del Medi, Física i Química)
http://www.ibercajalav.net/recursos.php?codopcion=1181&codopcion2=2495
Unitats didàctiques multimèdia de Biologia i Geologia per ESO i Batxillerat. Les activitats inicials i d’explotació dels continguts de cadascuna de les unitats didàctiques dels diferents cursos són de caràcter multimèdia i poden ser realitzades usant la pissarra digital.
(en anglès) Mapa que permet observar el que ha de fer cada país per a evitar l’agreujament del canvi climàtic.
Continguts de l’àrea de Zoologia corresponents al nivell d’ESO. Inclou activitats interactives.
Fitxes dels mamífers, aus, amfibis i rèptils del Zoo de Barcelona.
http://www.zoobarcelona.com/ZOO_Barcelona/Catalan/fitxes/marcos.htm
El tangram és un trencaclosques format per set peces, amb la combinació de les quals es poden construir moltes figures.
Geometria elemental, geometria esfèrica, trigonometria, nombres complexes.
Applets de jocs de lògica.
És un Laboratori Virtual de Física (Física Laboratori per internet) pensat especialment per a professors i alumnes de Física de batxillerat. Tot i això pot ser de gran utilitat també per a l’etapa educativa d’ESO. Inclou applets, apunts, exercicis agrupats per temes i enllaços interessants
Pàgina que conté nombroses activitats de física desenvolupades mitjançant applets de java: corrent contínua, camp magnètic, cinemàtica, dinàmica, càlcul vectorial, unitats, ones, gravitació, corrent alterna, principi d’Arquímedes
Introducció general al concepte de matèria. Els continguts que es desenvolupen s’agrupen en diferents apartats: les propietats de la matèria, la classificació en substàncies pures i mescles, els estats de la matèria, els àtoms, la taula periòdica, les molècules i els ions. Cadascun d’aquests apartats inclou activitats interactives.
http://concurso.cnice.mec.es/cnice2005/93_iniciacion_interactiva_materia/curso/index.html
Aquest és un entorn educatiu que té com a objectiu usar Internet tant per a aprendre com per a ensenyar física. Les activitats i continguts es presenten ordenats pels nivells educatius a qui s’adrecen. Hi destaquen un conjunt d’applets de java sobre mecànica, cinemàtica, electromagnetisme, òptica, quàntica…
Mapes interactius sobre l’evolució urbana de la ciutat de Barcelona al llarg de l’Edat mitjana.
http://www.ub.edu/contrataedium/bcn_medieval/grup_recerca4_web.swf
Portal de recursos per a professors i estudiants de Ciències Socials d’ESO i Batxillerat.
“Histodidàctica”, inclou una secció des de la qual es té accés a diverses animacions: construcció d’una església romànica, reconstrucció virtual de la Roma antiga i del temple romà de Barcino, anàlisi de la pintura “El naixement de Venus” de Botticcelli, el funcionament d’una locomotora, un vaixell de vapor i una industria del temps de la Revolució industrial
Mapa físic i socioeconòmic de l’Estat espanyol. Apte per a cicle superior i secundària obligatòria. Les activitats són de caràcter interactiu.
http://w3.cnice.mec.es/eos/MaterialesEducativos/mem2002/mapa/
Es tracta d’un anuari amb dades de tots els països del món. Els indicadors als quals s’accedeix des del mapa interactiu estan actualitzats.
Conjunt de materials (presentacions de diapositives) que faciliten la creació de materials propis de geografia als professorat de 2n cicle d’ESO i Batxillerat.
Espai amb informació per aprendre i gaudir de l’art: recursos, imatges, vincles, anàlisis, fitxes… Galeries d’arquitectura, pintura i escultura de les diferents etapes de la història. http://phobos.xtec.net/artsdidactica/
Gran base de dades -120.000 obres- classificada per autors, museus, estils i temes.
Les Menines de Velázquez http://www.uoc.edu/humfil/digithum/digithum1/jcampas/menines.html
El Gernika de Picasso http://cv.uoc.es/~982_04_005_01_web/fitxer/index.htm
El Jurament dels Horacis de David http://cv.uoc.es/~982_04_005_01_web/fitxer/indexj.htm
Bloc amb animacions, indicacions sobre software, webquests i tota mena d’aportacions per a professors de Tecnologia.
Deseu aquest document amb el nom nomusuari_m8p4.doc