Relació i mapes conceptuals

En aquesta pràctica es continua amb l’exposició i l’anàlisi de models d’activitats d’aprenentatge basades en processos cognitius com és el cas de la relació. A banda de mostrar el diferents models es fa incidència en la realització de mapes conceptuals ja que són una tècnica que permet visualitzar la relació de conceptes.

Relació

Les d’activitats en què s’usa la relació de conceptes són nombroses, la primera i més característica és aquella que presenta dues columnes amb el mateix nombre de termes, la relació és un a un.

Exemple 1. Relaciona cada animal amb el seu tipus d’alimentació:

Un altre model és el de relacions múltiples, per exemple, mostrar dues columnes, però als termes d’una columna li poden correspondre un o més termes de l’altra.

Exemple 2. Relaciona.

Les activitats en què es demana relacionar conceptes, poden presentar nombroses variants:

Variant A. Relacionar termes situats en tres columnes, per exemple, uneix un terme de les dues columnes per a formar una paraula nova i relaciona aquesta paraula amb el seu significat (tercera columna).

Variant B. Relació en què hi manca un dels elements (una de les columnes), per exemple, a quin factor de producció (mà d’obra, tecnologia, matèria, mercat, energia i capital) correspon cadascun dels elements d’aquesta llista.

  • Conductor
  • Control central de les màquines
  • Blat
  • Comprador
  • Gas natural
  • Grua

Variant C. Relacionar el concepte amb la seva definició, per exemple relacionar aquestes entitats locals amb la seva definició.

Variant D. Relacionar imatges amb conceptes, com en aquest exemple extret de les proves de les competències bàsiques de ciències socials a l’ESO (curs 2001-2002). Aquestes il•lustracions mostren una mateixa ciutat en diversos moments de la seva història. Escriu sota de cada època històrica la lletra del dibuix que li correspon.

Edat antiga Edat mitjana Edat moderna Edat contemporània
.

Variant E. Relacionar xifres per aconseguir un resultat, com aquest exemple extret del llibre Matemàtiques 1, del projecte Activa de l’editorial Brúixola (2002).

Mapes conceptuals

Els mapes conceptuals són una tècnica de representar uns conceptes i de visualitzar les relacions jeràrquiques que entre ells s’estableixen. Es podria dir, per tant, que les activitats en que es demana realitzar un mapa conceptual són una variant dels models d’activitats d’aprenentatge en que s’usa la relació.

Els elements que els formen són els conceptes, les paraules d’enllaç i les proposicions, així com els elements visuals: les línies de connexió i els diagrames.

Per a l’elaboració de mapes conceptuals es poden utilitzar diferents eines, com és el cas de programes de dibuix vectorial com el Draw de l’OpenOffice o usant programes especialment pensats per a aquest ús com el Cmap Tools, una eina molt potent, de lliure accés i que s’ha d’instal•lar a l’ordinador.

Amb el desenvolupament del web 2.0, han aparegut altres aplicacions que faciliten la creació de mapes conceptuals en línia, de manera que es reforça encara més la construcció cooperativa que tenia un programa com el Cmap Tools.

Una d’aquestes aplicacions és el bubbl http://www.bubbl.us, aplicació molt senzilla i de disseny atractiu que permet elaborar cooperativament i publicar directament on line senzills mapes conceptuals, tot i que el treball sincrònic no és possible. És un aplicatiu vàlid per al dos darrers cicles de primària.

Com crear un mapa conceptual amb bubbl?

a) Primerament haureu de crear-vos un compte: clicant sobre el botó Start brainstorming i, a la pantalla següent, a la part superior dreta apareix Create Account.

b) Un cop tens creat el compte i t’has identificat ja pots començar a elaborar un mapa conceptual a partir de la pantalla principal on hi trobem els següents elements:

c) En situar el cursor del ratolí damunt el diagrama inicial apareixen tot un seguit d’opcions que permeten començar a elaborar el mapa conceptual:

d) Per a poder elaborar de manera col•laborativa un mapa conceptual cal que les persones que hi participin disposin de compte a bubbl.us.

Amb aquests termes: prehistòria, neolític, coure, ferro, recol•lecció, ramaderia, sedentaris, poblats, paleolític, edat dels metalls, bronze, caça, agricultura, nòmades, megàlits, coves, ceràmica, comerç i pintures rupestres, elabora un mapa conceptual usant el bubl.us sobre la prehistòria. Exporta’l a format d’imatge, desa’l i anomena’l nomusuarixtec_mapaconceptual.jpg.

Més informació sobre mapes conceptuals

Altres programes de la web 2.0 per a ser usats per a elaborar mapes conceptuals, especialment per a secundària obligatòria i batxillerat són:

Tornar al principi del document