DESCRIPCIÓ

Curs telemàtic adreçat als mestres d’educació infantil i de primària i al professorat de secundària, i que pretèn que aquests coneguin l’ús didàctic de les PDI, tenint en compte que el seu ús afavoreix tot un seguit de consideracins metodològiques:

  • De les rutines pedagògiques a la transformació de les pràctiques educatives.
  • Combinació entorns presencials / entorn virtuals.
  • Suma de llenguatges i codis: ampliació del concepte d’alfabetització digital.
  • Incentiva propostes didàctiques afavorides de la inclusió escolar.
OBJECTIUS
  • Conèixer el potencial didàctic de la Pissarra Digital.
  • Donar pautes per a l’ús de la Pissarra Digital a l’aula.
  • Conèixer programari basic de gestió de la Pissarra Digital i de programes auxiliars per a l’elaboració de recursos.
  • Elaborar aplicacions didàctiques per a Pissarra Digital.
  • Proposar i analitzar l’ús didàctic de recursos TAC amb Pissarra Digital.
CONTINGUTS
  • La Pissarra Digital i el triangle interactiu de l’aula
  • Programari específic per a la gestió de les activitats d’ensenyament-aprenentatge amb la Pissarra Digital
  • El treball cooperatiu mitjançant Pissarra Digital.
  • Recursos educatius per a la Pissarra Digital.
FORMAT

Per seguir aquest curs podeu optar entre:

  • Anar consultant en línia els diferents mòduls.
  • Descarregar tot el curs en format HTML fent clic a la icona que es troba a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-los executant nomdelfitxer.exe. Després, podeu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d’estar connectats a Internet.
ESTRUCTURA

El curs està estructurat en 8 mòduls i el projecte final. La durada del curs és de 60 hores distribuïdes en 6 hores per a cada mòdul i 12 hores per a l’elaboració del projecte.

El disseny del curs s’ha fet seguint una estructura molt concreta, presentació de les principals característiques dels recursos multimèdia, explicació tècnica del funcionament d’un dels programes més populars de gestió de taulers interactius, identificació dels principals models didàctics que es desenvolupen amb el treball de la PDI i d’exemples tipus d’activitats d’aprenentatge, per acabar amb la presentació d’alguns aplicatius i programes informàtics que poden ser usats en una PDI.

Per aquestes raons anteriors el contingut del curs s’ha estructurat de la següent manera:

  • Mòdul 1 Els recursos multimèdia en els processos d’ensenyament/aprenentatge
  • Mòdul 2 Programari per a la gestió de les PDI (I)
  • Mòdul 3 Programari per a la gestió de les PDI (II)
  • Mòdul 4 L’exposició dels continguts a l’aula
  • Mòdul 5 El triangle interactiu a l’aula
  • Mòdul 6 Obtenció i tractament de la informació
  • Mòdul 7 Models didàctics i disseny d’activitats d’aprenentatge
  • Mòdul 8 Aplicacions informàtiques

Cada mòdul té entre 3 i 5 pràctiques i entre 1 i 2 exercicis.

Algunes de les activitats i de les pràctiques que es presenten al llarg de curs són fruit de l’experiència i del treball diari a l’aula. Agraïm la col·laboració de Francina Martí Cartes, M. Pau Benito Fresco, Pilar Farràs Puigpinós, Rosa Toneu Puig i Elisa Roig Beltran.

MAPA DE LES PRÀCTIQUES

Heu d’accedir als continguts del curs mitjançant un recorregut seqüencial seguint l’ordre dels mòduls però, també és possible navegar per les pràctiques a partir del recurs utilitzat (XTEC, edu365 , etc.) o d’altres (cicles, etapa, etc.) des del mapa de les pràctiques.

REQUERIMENTS TÈCNICS

Els materials d’aquest curs poden ser visualitzats amb les versions actualitzades dels navegadors Firefox i Internet Explorer (eines accessibles al DVD Materials de formació 2009 i a l’aplicatiu DVDWeb).

Per fer aquest curs, cal estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic… i es requereixen unes destreses i uns coneixements bàsics en el domini d’eines ofimàtiques.

Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul complementari amb una recopilació de coneixements sobre eines informàtiques bàsiques fent clic a la icona.

En aquest curs s’usa programari de diferents tipus. Això provoca, en alguns casos, possibles disfuncions en els resultats d’algunes pràctiques. Per tal de mirar de superar les disfuncions, s’aconsella repetir el procés en un altre ordinador.

ACTIVITATS DEL MÒDUL I EXERCICIS

Situades entre el contingut teòric de cadascuna de les pràctiques apareixen un seguit d’indicacions en aquest mateix format (sobre fons groc), això vol dir que és una activitat que heu de realitzar forçosament perquè se us demanarà en la tramesa dels exercicis

Tots els exercicis que s’han de lliurar a les tutories d’aquest curs estan pensats per a ser realitzats en un ordinador personal. No cal, per tant, dissenyar cap de les aplicacions que heu de lliurar damunt d’una PDI.

Algunes de les pràctiques que no són prescriptives i que s’han de portar a terme damunt d’un tauler, poden variar la seva eficàcia en funció de la tipologia de PDI i les prestacions del programari de gestió.

TUTORIA

A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l’assessora i l’orienta en el treball dels diferents mòduls. L’alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui mitjançant l’aplicatiu Educampus Formació. Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant en base als exercicis.

LLIURAMENT D’EXERCICIS

En la data prevista, cal enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul, comprimits en format ZIP perquè ocupin el mínim espai possible, i utilitzant, també, l’aplicatiu educampus formació (http://www.edu365.cat/educampus).

Calendari

Vegeu el calendari de l’activitat.

Tornar al principi del document