A les àrees de Coneixement del medi natural, social i cultural d’Educació Primària i de Ciències Socials d’Educació Secundària Obligatòria, sovint s’utilitzen mapes i gràfics per a explicar fenòmens demogràfics com la densitat de població de Catalunya:
O l’evolució de la població d’una localitat (en aquets cas Sant Vicenç de Torelló):
Tanmateix molt poques vegades s’explica la procedència de les dades que permeten realitzar aquests mapes i gràfics, quin ha estat el tractament de la informació que donen les esmentades dades per a poder expressar gràficament fenòmens demogràfics, com ara la densitat o l’evolució de la població.
En aquesta pràctica es mostrarà el camí que se segueix per a elaborar un mapa de la densitat de població de les comunitats autònomes, es presentaran alguns dels servidors estadístics més utilitzats (IDESCAT i INE), s’explicarà com obtenir la informació necessària per a elaborar el mapa i s’ensenyarà a tractar la informació recollida per tal de comunicar un fenomen demogràfic: la densitat de població.
L’ús de la pissarra digital permetrà interactuar contínuament amb l’alumnat, de manera que la construcció dels continguts serà col•lectiva. Es tracta d’usar la pissarra per a mostrar els processos que permeten construir coneixement. El seu ús no serà continu, només apareixerà en determinats moments de la seqüència didàctica. En aquesta pràctica, per tant, no s’explicarà el funcionament d’aspectes concrets d’una PD sinó que es mostrarà de quina manera es pot introduir en una seqüència d’aprenentatge.
Als alumnes se’ls presenten, projectats a la pissarra digital, un mapa i un gràfic, com per exemple els de la densitat de població de Catalunya i de l’evolució de la població de Sant Vicenç de Torelló.
Se’ls plantegen de manera seqüenciada, per exemple, qüestions com aquestes: com s’han elaborat aquests mapes? quin tipus d’informació s’utilitza per a elaborar-los? d’on s’han obtingut les dades estadístiques per a elaborar-lo?
Tenint en compte que ja se’ls han explicat, i entenen, els conceptes de densitat de població i d’evolució de la població, també se’ls ha de plantejar o, si més no, explicar quin tipus de dades estadístiques es necessiten per a poder-los realitzar:
En aquest moment es pot presentar el contingut dels dos principals servidors estadístics que es poden usar per a obtenir dades demogràfiques a escala nacional i a escala estatal.
Advertiment: És convenient que quan féu la presentació d’aquests llocs web ho féu amb exemples de cerca concrets i prèviament preparats. La navegació improvisada per un lloc web sol ser un mal aliat per al correcte desenvolupament d’una seqüència didàctica. En aquesta pàgina teniu un exemple de navegació per l’apartat de població de l’Institut d’Estadística de Catalunya: Les dades demogràfiques.
Presentació d’un mapa polític de l’Estat espanyol per tal de convertir-lo en un mapa de la densitat de població per comunitats autònomes.
Per a obtenir les dades demogràfiques per a elaborar el mapa s’usarà el servidor estadístic de l’INE.
Cal tenir preparada una taula per a recollir les dades (superfície i població) de cadascuna de les comunitats autònomes (per exemple, desada als Fitxers Adjunts com les pàgines web).
La seqüència següent explica com obtenir les dades de la superfície de les comunitats autònomes, i es pot realitzar en gran grup utilitzant la pissarra digital:
- El resultat és una taula amb la superfície de les comunitats autònomes.
Per a obtenir les xifres de població de cadascuna de les CCAA podeu seguir un procediment semblant a partir de les opcions del menú lateral de la pàgina principal de l’INE, Demografia y población » Cifras de población y censos demográficos i amb les opcions de les pàgines interiors: Cifras oficiales de población: Padrón municipal, Último dato publicado: Población a 1 de enero de 2007 i Poblaciones referidas al 1 de enero de 2007 por comunidades autónomas y sexo. El resultat serà una taula amb la població de les comunitats autònomes.
Amb les xifres obtingudes (superfície i població) es calcula la densitat de població de cadascuna de les comunitats autònomes. La feina de cerca i càlcul de la densitat es pot fer en petits grups (2 o 3 alumnes).
El tractament de la informació recollida (densitat de població), es farà íntegrament sobre la pissarra digital. Es tractarà bàsicament que, de manera col•lectiva, s’estableixi una escala gràfica per a la representació dels diferents intervals de densitat. L’establiment d’aquests intervals i l’assignació d’un color per a cadascun permetrà visualitzar les característiques del poblament a l’Estat espanyol.
a) Amb el mapa de les comunitats autònomes projectat sobre la pissarra digital, amb l’eina llapis activada s’anotarà sobre cadascuna de les comunitats la densitat calculada.
b) De manera col•lectiva i d’acord amb les xifres recollides sobre el mapa es consensuaran uns 4 o 5 intervals de densitat i a cadascun se li assignarà un color de la mateixa gamma. La tonalitat més clara ha de correspondre a la densitat més baixa i la més forta a la densitat més elevada.
Amb les dades obtingudes (densitat de cada comunitat autònoma) i degudament tractades (establiment d’uns intervals de densitat amb el seu color corresponent), es passa a la fase final del procés: la comunicació de la informació, en aquest cas mitjançant l’elaboració d’un mapa temàtic.
a) Els rectangles amb els colors dels intervals de densitat es poden dibuixar a la pissarra, ordenats del més clar al més fosc.
b) Amb el teclat virtual del Windows o el del programari de gestió de la pissarra s’escriuran els valors de cadascun dels intervals de densitat, com per exemple:
D’aquesta manera s’ha iniciat l’elaboració de la llegenda.
c) A continuació es determinarà de quin color han d’anar pintades cadascuna de les comunitats autònomes i es pintaran usant un programa de dibuix (poden sortir diversos alumnes a pintar el mapa projectat a la pissarra, mentre que la resta ho fan en un mapa que se’ls haurà lliurat.
d) Un cop s’ha completat el mapa només quedarà el posar-hi un títol i completar la llegenda amb “Densitat de població hab/km2”.