Accés a la informació: les obres de consulta

L’accés a la informació suposa plantejar-se les qüestions següents:

  1. “on puc trobar la informació que em cal?”
  2. “com hi puc accedir?”
  3. “de quina manera podem fer la cerca?”
  4. “com la podem recuperar?”

L’accés a la informació, actualment, s’ha simplificat gràcies a internet i a la presència de cercadors com Google. Aquesta simplificació, però, ha fet essencial la validació de tota la informació recuperada, cal desenvolupar unes competències per saber distingir la informació contrastada de la que no és.

Tanmateix hi ha un seguit d’obres el contingut de les quals està validat i faciliten un accés segur, ràpid i senzill a una informació correcta, són les obres de referència o de consulta. En aquesta pràctica es dóna resposta a les dues primeres qüestions tot plantejant algunes propostes d’ús d’obres de referència o de consulta a través de la pissarra digital: el diccionari i l’enciclopèdia.

Les obres de referència o de consulta

A continuació se us presenten quines són les principals obres de referència i alguns exemples que podem trobar a internet:

Diccionari

Proporciona informacions sobre el significat de totes les paraules d’una llengua. És un índex alfabètic de totes les paraules d’una llengua. N’hi ha de diverses menes: diccionari de la llengua, diccionari de llengües estrangeres, diccionari temàtic, diccionaris que cerquen un propòsit (antònims, sinònims, etimològics…)

Enciclopèdia

Es pot considerar l’obra de referència per excel•lència. Aporten les nocions elementals sobre un tema a partir d’una definició o dels coneixements que fins al moment es tenen d’aquest tema. Organitzen el contingut alfabèticament i en articles. Permeten una primera aproximació a un tema. També hi ha enciclopèdies temàtiques.

Atles

Ordenació de plànols i mapes (geogràfics, històrics…) en un sol volum. Donen una informació preferentment gràfica que complementa la que podem obtenir d’altres fonts. Inclouen un índex alfabètic dels topònims que apareixen a l’obra.

Directori

Llista de persones o entitats on hi figuren algunes dades sobre les mateixes.

Guia

Llista de dades amb una breu explicació sobre una determinada matèria (guies de viatges, horaris).

Anuari

Recopilació de dades i fets sobre un lloc i durant un període determinat. Les dades i els fets s’ordenen cronològicament.

Estadístiques

Recopilació de dades estadístiques sobre un territori, especialment fan referència a aspectes socials, econòmics i demogràfics.

Cronologia

Sèrie de noms de persones i fets històrics ordenats segons les dates que van viure o van succeir.

En la consulta d’aquestes obres cal tenir en compte l’actualització dels continguts. Avui en dia es genera molta informació que cal incorporar d’immediat a la preexistent. Per això, és recomanable que la consulta d’obres de referència es faci a través de fonts d’internet que tinguin, això sí, solvència contrastada.

Diccionari o enciclopèdia

A continuació us proposem un seguit d’activitats per a treballar les diferències entre diccionari i enciclopèdia:

Proposta 1

Presenteu aquests dos textos a la pissarra digital. Es tracta de les definicions de diccionari i enciclopèdia que trobem al DIEC.

Definició 1: Obra que recull els mots d’una llengua, els termes d’una ciència, d’un art, d’una activitat, etc., amb llur significació, disposats en un ordre determinat, normalment alfabètic, que pot contenir d’altres informacions de naturalesa gramatical, fonètica, etc.

Definició 2: Obra en què és exposat el conjunt de les coneixences humanes o de les referents a una ciència, en articles separats, generalment disposats per ordre alfabètic.

Sobre cada text podeu fer un enllaç a l’entrada del diccionari.

Pregunteu als vostres alumnes quina és la definició de diccionari i quina d’enciclopèdia. Verifiqueu-ho clicant al damunt.

Proposta 2

Presenteu aquesta taula amb la pissarra digital:

Expliqueu que els diccionaris i les enciclopèdies s’assemblen però no són iguals, que la manera de presentar les entrades és força diferent. Pregunteu a quin tipus d’obra de consulta fa referència cadascuna de les frases.

Es poden afegir aquests ítems, però ressaltant que només fan referència al format llibre.

Proposta 3

Amb la presentació d’aquesta taula tractareu de saber què es pot trobar en un diccionari i en una enciclopèdia. Pregunteu als vostres alumnes on cercarien

Sobre la “E” (enciclopèdia) i la “D” (diccionari) podeu inserir enllaços, en el cas que sigui correcte a la definició corresponent del diccionari o la enciclopèdia, i en el cas que sigui incorrecte a la pàgina principal del diccionari o de l’enciclopèdia.

El diccionari escolar

El diccionari escolar és una eina didàctica que té com a principal objectiu facilitar l’aprenentatge. A diferència dels diccionaris generals no recullen la totalitat de les paraules d’una llengua, sinó aquelles que conformen el vocabulari bàsic del públic específic al qual va destinat: l’alumnat.

El DIDAC és un diccionari escolar per a l’aprenentatge de la llengua catalana present a internet i que és accessible des de l’escriptori de l’edu365.cat: http://www.edu365.cat/escriptori/index.htm.

Una altra gran diferència entre el diccionari escolar i el diccionari general és la redacció de les definicions molt més simple en el primer que en el segon, fet que requereix un nivell més baix d’abstracció per a la comprensió dels textos.

Observeu les diferències entre la descripció de magrana presents al DIEC i al DIDAC:

Ambdós són textos explicatius, tanmateix el del diccionari escolar és molt més simplificat.

Activitats per a treballar amb el diccionari escolar

A continuació us presentem algunes tipologies d’activitats que podeu preparar per a pissarra digital per a l’explotació didàctica del diccionari escolar i les eines del programari que podeu utilitzar per a desenvolupar-les:

Activitat 1

Presentar conceptes en imatge (mobles, animals, plantes, vehicles…) i les corresponents definicions extretes del diccionari. Relacionar la imatge amb la seva definició.

Eines del programari de la PDI: Inserció d’imatges, eines de text i llapis.

La pissarra digital interactiva és perfectament compatible amb programes com el Jclic. Si el domineu podeu elaborar una sopa de lletres amb els conceptes. Els alumnes, després de llegir la definició, hauran de cercar el concepte a la sopa de lletres.

Activitat 2

Demanar que expliquin el significat d’unes paraules a partir de la lectura de la definició d’una altra paraula de la mateixa família. D’aquesta es pot escriure el significat o bé es pot fer un enllaç a la definició que es dóna al DIDAC.

Eines del programari de la PDI: Eines de text i inserció d’enllaços.

Activitat 3

Completar frases arrossegant l’opció correcta d’una parella de paraules que s’ofereixen. La frase estarà enllaçada a la definició correcta que figura al DIDAC. Només s’usarà l’enllaç en el moment que l’activitat s’hagi acabat.

Eines del programari de la PDI: Eines de text, l’opció Blocatge del menú Format i inserció d’enllaços.

És evident que el treball amb el diccionari ha de ser eminentment individual, tanmateix la presentació d’activitats com les anteriors sobre el suport d’una pissarra digital permet desenvolupar, a banda dels objectius de l’àrea de llengua relacionats amb el diccionari, aspectes tan essencials en el treball cooperatiu com el respecte a l’opinió d’altri, mantenir el torn de paraula, etc.

Ampliació de continguts

La Biblioteca d’Aplicacions Lèxiques (BAL) http://www.grec.net/home/cel/didac/bal/index.jsp és una proposta per realitzar activitats per a l’aprenentatge de la llengua catalana basada en l’ús del DIDAC i que pretén fer-ho d’una manera divertida per als alumnes dels cicles educatius que van des del cicle superior de primària fins al segon cicle d’ESO, a través de quatre tipus de jocs lingüístics, graduats amb un nivell de dificultat creixent segons el cicle al qual va dirigit:

  • el gènere i el nombre de les paraules,
  • trobar la paraula que manca a cada frase,
  • les conjugacions verbals,
  • triar l’oració correcta d’entre les dues de proposades.

Tornar al principi del document