Exposició de continguts per part de l’alumnat

Els vostres alumnes tenen accés, en general, a les noves tecnologies. Hi ha els qui tenen ordinador i connexió a internet a casa seva, però també tenen accés a la xarxa des de les biblioteques públiques o el cibercafès. Els centres educatius han de suplir les mancances d’aquells que són exclosos, a més d’haver de fomentar l’alfabetització digital per tal de garantir als estudiants una adequada cultura digital a l’acabar l’etapa de l’ensenyament obligatori.

Per assolir aquest objectiu cal fomentar habilitats concretes: són determinants els processos que han de fer els alumnes per arribar a localitzar els conceptes, és a dir, els alumnes han de saber on està la informació, com l’han de buscar, com l’han de processar i com l’han de transformar en coneixement específic.

Per realitzar aquest procés de recerca i tria és convenient organitzar el treball en petit grup:

1.- Existeixen propostes metodològiques concretes que fomenten l’autonomia de l’alumnat mentre organitzen les tasques que han de dur a terme, com és el cas de les Webquest i les Caceres del tresor (teniu informació a la pràctica 4 del mòdul 8).

2.- Els qüestionaris que serveixen de guia, els guions o les pautes de treball… s’afegeixen també als recursos per dirigir el treball en grup.

3.- Respecte de l’ús dels mapes conceptuals (trobareu informació a la pràctica 2 del mòdul 7)

4.- Ús d’obres de consulta per accedir a la informació (teniu informació a la pràctica 1 del mòdul 6)

5.- Els Blocs i els MicroBlocs també ajuden a editar i transferir la informació.

El punt final de la recerca de cada grup és la seva exposició a la resta de companys de classe. Disposar -per fer aquesta exposició- d’una pissarra interactiva planteja alguns avantatges.

Als supòsits desglossats a la pràctica 2 d’aquest mòdul, podem afegir els següents:

Els alumnes han preparat les seves intervencions en suport Power Point

Recordeu que el Power Point és una aplicació Ink Aware, per tant, si l’activeu sobre el tauler interactiu SMART Board podeu navegar a través de la vostra presentació sense l’ajut del ratolí o el teclat, podeu guardar les notes que vulgueu fer sobre la mateixa i a més teniu accés a eines adicionals -tot amb la barra d’eines Mostrar Diapositives-.

La barra d’eines Mostrar Diapositives apareix automàticament quan inicieu una presentació.

  • Obriu sobre el tauler Smart l’arxiu de Josep Vicenç Mestre Descartes.ppt.
  • Cliqueu al menú Presentació> Veure presentació per tal que les diapositives ocupin tot el tauler
  • Arrossegueu amb el dit la barra d’eines flotant Mostrar diapositives i deseu-la en una banda de manera que us faciliti el seu ús
  • Avanceu i retrocediu per les diferents diapositives tocant amb la mà sobre les fletxes.

També podeu anar a la següent diapositiva (o pantalla) d’una presentació de PowerPoint al pressionar dues vegades (fer dos copets seguits) sobre el tauler interactiu, tot fent la segona pressió a la dreta de la primera. Per anar a la diapositiva anterior cal donar el segon cop a l’esquerra del primer.

  • Situeu-vos sobre la primera diapositiva i seleccioneu el menú d’Ordres: heu de pressionar el botó central de la barra d’eines Mostrar Diapositives.

  • Cliqueu sobre l’opció Configuració: activeu Desa el dibuix al final de la presentació, per tal que allò que escriureu a sobre no desaparegui en avançar les diapositives.

  • Seleccioneu Afegeix una diapositiva en blanc: escriviu a sobre amb el dit o amb un llapis de les eines flotants “Filòsof racionalista francès del segle XVII”.

Les eines flotants podeu tenir-les actives a una banda del tauler i aprofitar totes les seves prestacions sobre el PowerPoint.

  • Avanceu per la presentació: subratlleu, afegiu notes, o féu captures… i proveu l’opció del submenú d’ordres Posa o treu la pantalla negra.

Useu l’ordre Posa o treu la pantalla negra quan vulgueu cridar l’atenció de la classe, fer una pausa o provocar un canvi. Féu dos cops ràpids sobre qualsevol lloc del tauler per tornar a la mateixa pantalla que estàveu mostrant.

Quan sortiu de l’aplicació us preguntarà si voleu incorporar de manera definitiva els canvis que heu afegit sobre la presentació.

Han preparat les seves exposicions sobre Impress d’Open Office

El programa Impress –presentacions de l’OpenDocument *.odp- no té les prestacions Ink Aware, per tant quan es projecta sobre un tauler interactiu té el mateix comportament que en la pantalla del nostre ordinador personal: cal usar el ratolí i el teclat.

Quan useu l’opció de Mostrar Presentació i les diapositives ocupen tota la pantalla, a més de fer servir el ratolí i el teclat per avançar la presentació, també podeu donar un copet amb la mà sobre qualsevol banda de la pantalla per avançar (no així per retrocedir)

Els arxius *.odp també poden ser desats amb el format *.ppt si el que voleu és accedir a les prestacions tàctils del tauler. Només cal usar l’opció Anomena i desa del menú Fitxer.

Accedir a menys prestacions no significa no poder-lo usar.

Ús de càmeres lectores de documents

Totes les activitats i tasques que es realitzen manualment sobre suport paper també poden compartir-se dins el grup-classe si es projecten sobre la PDI.

Els lectors van connectats a l’ordinador mitjançant un cable USB, i el seu ús és tan senzill com el fet de posar els documents sota la càmera i enfocar.

Més informació

Models de lectors (Bloc Tic i Educació, SE- Baix Llobregat 6): http://phobos.xtec.cat/se-baixllobregat6/wordpress/?p=12

Models didàctics (Pere Marquès, Universitat Autònoma de Barcelona): http://dewey.uab.es/pmarques/dim/aver.htm#modelos

Tornar al principi del document