La màgia de les paraules

La màgia de les paraules comprèn diferents activitats relacionades amb la literatura i el fet d’escriure, la llengua i els llibres. Una d’aquestes activitats s’anomena Contes de nens: és un bon exercici perquè els vostres alumnes puguin llegir contes escrits per altres nens i nenes. Una altra activitat molt interessant és Escriu un conte, adreçada a qualsevol cicle de primària i, en especial, per a cicle mitjà. Explica, de manera molt lúdica i atractiva, què cal per escriure un conte i com es fa. Va marcant les pautes que cal seguir i, finalment, el conte es pot il·lustrar, enviar i imprimir.

Desenvolupament de la pràctica

  1. Aneu a La màgia de les paraules, una web que forma part d’educ@lia.
    La primera pantalla permet l’accés a pàgines relacionades amb el món dels llibres. Ara exploreu la que fa referència als contes enviats pels usuaris i que periòdicament s’hi publiquen. Cliqueu a Contes de nens.
    http://www.educalia.org/sj03/jsp/index.jsp?idioma=ca
    La màgia de les paraules
  2. Si passegeu amb el ratolí per sobre dels llibres de la prestatgeria, veureu els títols i els noms dels autors dels contes que es poden llegir. Si hi cliqueu, podreu llegir-los. I si algun us interessa, el podeu imprimir.
    http://www.educalia.org/sj03/jsp/libreria.jsp?idioma=ca&tipolibreria=a&tipobotonera=n
    Contes de nens
  3. A la part inferior de la pantalla, trobareu tres icones: aquí feu servir el pot de llapis, que permet escriure un conte de manera pautada.
    També des de la pàgina principal, si feu clic a la icona del pot de llapis, on diu Escriu un conte | Preparació del conte, arribareu al mateix lloc.
    Escriu un conte Preparació d’un conte
  4. Ara se us proposa que cliqueu a Ingredients i observeu què passa. Després, entreu a Estris.
  5. Quan ja hagueu explorat els apartats citats anteriorment, aneu a Preparació.
    Una vegada a dins, cal seguir els passos que se us marquen: pluja d’idees, organització del conte (plantejament, nus i desenllaç). Observeu que s’ofereixen imatges per incloure al conte, se suggereix revisar-lo, també cal escriure en un formulari les dades personals de l’autor/a del conte i, finalment, ja es pot enviar.
    Cal tenir present que, si la qualitat és acceptable, quedarà inclòs a la biblioteca.
  6. També teniu a la vostra disposició La magia de las palabras, en versió castellana i amb el mateix format i propostes.
    http://www.educalia.org/sj03/jsp/index.jsp?&idioma=es

Programació de l’activitat

  • Metodologia. Totes les activitats de La màgia de les paraules es poden portar a terme en qualsevol dels cicles de primària. El treball es pot fer individualment, per parelles o en petits grups a ser possible a l’ordinador de la mateixa aula. Disposar d’una fitxa de treball que pauti i organitzi a l’alumnat és molt convenient.
  • Temporització. El mestre/a decidirà quant temps vol dedicar a aquestes activitats. Amb un parell de sessions n’hi ha suficient per treballar les dues activitats, però és un material agradable i efectiu per recórrer-hi de tant en tant al llarg del curs.

Informació complementària

Català
  • I ara què faig? és la web de la Biblioteca de Salt a Girona des d’on s’hi llegir contes i escriure’n. Si entreu a Si vols escriure un conte | La capsa de les idees, veureu una proposta lúdica que estimula l’escriptura i la imaginació.
    http://www.bibgirona.net/salt/contes/index.htm
  • Didacticolite.com és un portal amb contes, en principi a la venda, però en una pàgina ofereix de forma gratuïta un bon nombre de contes disponibles a les llibreries que contenen una guia didàctica amb: continguts, objectius i propostes d’activitats. Els contes són bàsicament per a educació infantil i cicle inicial de primària.
    http://www.didacticolite.com/cat/contes_exemple/mostres.php
Castellà
  • Cuentilandia és un recull de contes i poesies infantils, en castellà, originals de Marisa Moreno. També hi podeu trobar cançons infantils, endevinalles, faules i nadales.
    http://www.cuentilandia.com

Tornar al principi del document