Viquipèdia, enciclopèdies, diccionaris...
Aquesta pràctica vol donar a conèixer una enciclopèdia col·laborativa, Viquipèdia, per utilitzar-la com eina didàctica i al mateix temps explorar diferents tipus de diccionaris, enciclopèdies, conjugadors verbals, etc., que es troben a Internet.
Aprendre l’ús d’aquests materials de suport que s’utilitzen a qualsevol àrea, es fonamental de cara al fet d’escriure amb correcció de forma autònoma al mateix temps que permeten el desenvolupament de la compentència bàsica d’aprendre a aprendre.
Per iniciar l’alumnat en el seu ús cal tenir en compte: la informació que es necessita buscar, l’edat dels alumnes, els coneixements previs que tenen, la llengua de consulta (català o castellà), el tipus de diccionari, etc.
Desenvolupament de les pràctiques
- La Viquipèdia (Wikipedia, en anglès) és una enciclopèdia lliure, escrita col·laborativament que fa servir un programa lliure anomenat MediaWiki. Hi ha versions en més de 195 llengües, inclosa la catalana, que va ser la segona Viquipèdia del món en crear-se després de l’anglesa i que actualment ja sobrepassa els 100.000 usuaris.
http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada

Entreu a la Viquipèdia i observeu les diferències que té respecte d’altres enciclopèdies interactives.
Escriviu en el cercador el nom d’una població, un riu, una muntanya, etc. prou conegudes, per exemple: Girona, Ebre, Pirineus, etc. premeu ’Vés-hi’ i us apareixerà l’article sol·licitat.
Observeu-hi que té paraules amb enllaços de color blau i d’altres de color vermell, els primers són interns, cap a d’altres articles de la Viquipèdia, els segons són articles que no existeixen i que esperen que algú els escrigui.
A la part superior de l’article hi ha unes pestanyes, ara ens interessa la que diu edita, cliqueu-hi i s’obrirà un editor des d’on podreu ampliar, precisar oi modificar el contingut de l’article.
Us adverteixen que no us heu identificat i esteu a punt de canviar un article, doncs, per ara, no toqueu res i torneu a clicar la pestanya article.

Seguiu experimentant: cliqueu sobre una paraula de l’article que estigui escrita de color vermell. Us apareix un editor per escriure l’article nou. Llegiu les advertències sobre les autories dels articles i la possibilitat d’identificar-vos: Creant un compte. Convindria que ho féssiu perquè en els exercicis us demanarem que escriviu un article. Anoteu-vos els l’identificador i la contrasenya que he fet servir.
Quan ho tingueu fet, torneu a la Portada des del menú de l’esquerra.

A la Portada en el quadre Ajuda cliqueu sobre:
- Preguntes més freqüents. Amb la Viquipèdia podeu publicar articles i incloure-hi fotografies, mapes, esquemes, quadres, enllaços, etc. cada vegada que vulgueu ampliar i millorar un article, podeu recòrrer a aquesta pàgina per saber com es fa.
- Conegueu la Viquipèdia en tan sols tres passos. Llegiu les recomanacions i… endavant! Feu un article de prova o escriviu-ne directament.
- Visiteu l’escriptori digital de l’edu365.cat, s’accedeix (alguns amb identificació XTEC o edu365.cat) a un conjunt d’eines de gran utilitat per als treballs escolars. Algunes necessiten d’identificació prèvia, però actualment moltes estan obertes a tothom sense haver d’identificar-se
http://www.edu365.cat/escriptori/index.htm
Accediu, doncs, a l’escriptori digital i exploreu els materials següents:
- El Diccionari multilingüe, una eina pensada per ser utilitzada a partir del cicle superior d’educació primària.
- El DIDAC, un diccionari de llengua catalana amb definicions i exemples molt entenedors, per a l’educació primària. Cal remarcar, com a apartats especialment interessants, els verbs conjugats, làmines i il·lustracions aclaridores i la flexió dels noms i dels adjectius.
- L’Enciclonet, una enciclopèdia en llengua castellana que ofereix diverses possibilitats de cerca. Pot ser útil per a qualsevol etapa amb el benentès que a primària el professorat ha de pautar la cerca.
- L’Enciclopaedia Britannica, en llengua anglesa, destinada per a l’ESO, el batxillerat i el professorat.
- Enciclopèdia Catalana ens ofereix la Hiperenciclopèdia i el Gran Diccionari de la llengua catalana. La Hiperenciclopèdia pot ser d’utilitat a qualsevol etapa, mentre que el diccionari és millor usar-lo de forma generalitzada a partir del segon cicle d’ESO.
- Un enllaç al traductor Opentrad que permet traduccions al català, castellà i gallec de textos, documents i pàgines web
- Diverses entitats han publicat a Internet els seus diccionaris. Una bona part d’aquests aplicatius s’actualitzen i s’amplien tot sovint, amb la qual cosa es disposa de la informació al dia.
Exploreu-los per valorar-ne la utilitat en la vostra tasca diària a l’aula:
 | El diccionari Clave de la llengua castellana permet cercar paraules de maneres diferents: per “Palabras completas” “Empieza por…”, “Termina en…” o “Contiene”.
http://clave.librosvivos.net/ |
 | A Soft català trobareu un recull de termes informàtics traduïts de l’anglès al català que poden ser d’utilitat per al professorat.
http://www.softcatala.org/projectes/eines/recull/recull.htm |
 | Diccionarios.com és un portal de l’empresa Spes Editorial que ofereix els seus diccionaris en línia per subscripció, però també permeten algunes consultes en obert. Disposa de diccionaris de castellà: de la llengua, sinònims i antònims, conjugador verbal i ideològic.
També hi ha diccionaris de traducció al castellà : català, anglès, francès, portugués, italià i alemany.
http://www.diccionarios.com |
 | Conjugació verbal: si entreu al portal edu365.cat / primària / català / +recursos, podeu accedir directament a la conjugació dels verbs del diccionari DIDAC.
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/conjugacio.htm |
 | Diccionaris audiovisuals és un material realitzat per un grup de mestres de les Illes Balears en un curs de formació que pot ser d’utilitat especialment per a l’alumnat nouvingut.
http://weib.caib.es/Recursos/diccionaris_audiovisuals/diccionaris.htm |
 | La Universidad de Las Palmas de Gran Canaria ofereix, per a la llengua castellana, eines de gran interès en procés d’ampliació i de perfeccionament, com són: conjugadors verbals, lematitzadors, diccionari de sinònims i antònims, traductors de pàgines web, etc.
Els conjugadors verbals i els flexionadors són eines que a l’aula ofereixen múltiples possiblilitats d’aplicació didàctica a qualsevol etapa educativa.
http://gedlc.ulpgc.es/index.html |
Programació de l’activitat
A partir de les eines que aquí s’han presentat us suggerim la programació de dues propostes d’activitats on, als alumnes, els caldrà revisar l’ortografia, recollir informació enciclopèdica o semàntica, constatar informacions morfològiques, etc.
La primera consisteix en realitzar les activitats que es van preparar ocasió de la Marató Viquipèdia. Amb aquesta enciclopèdia, són molts les activitats d’ensenyament - aprenentatge que es poden realitzar.
http://www.xtec.cat/maratoviqui/
Llegiu l’apartat destinat al professorat on hi trobareu propostes didàctiques extensibles a tots els cursos i grups d’alumnes. Podeu treballar amb els vostres alumnes a partir d’articles escrits en d’altres llengües i que formen part d’altres Viquipèdies en castellà, anglès, francès etc. i que es poden traduir i millorar a partir de la consulta amb d’altres documents bibliogràfics o per recerques a la xarxa.
Valoreu el fet que aquesta activitat és susceptible d’utilitzar-se com a projecte de final de curs.
La segona proposta didàctica consisteix en la realització d’exercicis per conèixer millor el diccionari DIDAC. Aquestes activitats les podeu trobar a: edu365.cat | primària | català |+recursos | Activitats del diccionari DIDAC
http://www.grec.net/home/cel/didac/bal/index.jsp
- Temps. Les explicacions del professor/a i l’elaboració de les activitats amb el diccionari DIDAC poden iniciar-se durant l’horari escolar, però la consulta al diccionari pot fer-se fora de l’aula com a activitat d’investigació complementària.
La realització d’uns quants exercicis marcats pel mestre/a no hauria de sobrepassar el temps d’una sessió; ara bé, tot depèn del nombre de paraules que els alumnes hagin de cercar i de la forma de la presentació del treball que es demani.
- Material adjunt. A tall d’exemple, aquesta fitxa de treball amb les instruccions de l’activitat els alumnes l’han de fer servir com a guió del treball que han de dur a terme amb l’ordinador i que el professorat ha d’inserir en una programació, més àmplia, de la unitat didàctica.
- Observacions. Convé que, en sessions anteriors, els alumnes hagin fet algunes activitats relacionades amb continguts com: els tipus de diccionaris segons el suport (electrònic o paper), formes de cerca, manera d’interpretar i de recollir la informació obtinguda, etc.
Actualment, Internet ofereix una gran multiplicitat d’informació que cal aprendre a recollir, seleccionar, classificar, contrastar, emmagatzemar, etc., segons les necessitats de cada moment. No cal oblidar que a les biblioteques s’hi troba molta informació que no són excloents entre si, sinó que ambdues són complementàries.
Tornar al principi del document