Aventura’t amb l’ortografia
Continuem amb l’ortografia. Tot seguit vegeu un material interactiu elaborat amb JClic amb exercicis graduats per dificultat que permeten atendre els diferents ritmes d’aprenentatge de cada nen i nena.
Desenvolupament de la pràctica
- Aneu a edu365.cat | primària | Aventura’t amb l’ortografia. Observeu que per a cada grau de dificultat hi ha un personatge que presenta i condueix les activitats. A sota de cadascun d’aquests personatges podeu llegir la llista de 10 paquets d’activitats JClic amb el títol que ja dóna pistes sobre els continguts que s’hi treballen.
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/ortografia/index.htm

- Comenceu per visitar l’apartat Orientacions on hi trobareu:
- Les característiques del material
- Els objectius del material
- La programació dels continguts per a cada grau de dificultat (nivell 1, nivell 2, nivell 3) que es corresponen, aproximadament, amb els cicles de primària
- Full de seguiment per imprimir i anotar resultats i activitats realitzades
- Les característiques tècniques, molt importants perquè el JClic necessita de la instal·lació de complements i aquí trobareu l’enllaç cap a la pàgina on es donen les instruccions per instal·lar-los correctament. Si no teniu aquesta actualització feta, ara és el moment de fer-la, perquè durant aquest curs, haureu de visitar materials elaborats en JClic i així ja ho tindreu preparat per veure’ls.
- Visiteu algunes unitats per observar que no tots els paquets d’activitats són idèntics en la presentació o la tipologia d’activitats, però en totes les unitats sempre hi trobareu:
- Lectures i audició de contes o fragments de relats
- Exercicis de diferent tipologia: associar, relacionar, llegir, escriure, escoltar, identificar, memoritzar, mots encreuats, etc.
- Deducció de normes gramaticals
- Dictats de paraules o frases
- Tots els paquets d’activitats permeten fer un seguiment dels exercicis que l’alumne/a ha realitzat i obtenir informacions sobre la marxa de la sessió.
Feu clic sobre la icona marcada
i us apareixerà una pantalla similar a la que teniu aquí sota, des d’aquí podeu observar quins exercicis s’han realitzat i prendre nota del resultat que ha obtingut l’alumne/a:
Programació de l’activitat
- Metodologia: La competència comunica lingüística, en la seva concreció en els continguts de l’àrea de llengua, ja preveu que aprendre a escriure suposa l’adquisició d’habilitats complexes com la de saber aplicar normes; l’aprenentatge de les quals esdevé una tasca feixuga i en general poc estimulant per a l’alumnat.
L’ortografia no convé aprendre-la com a un recull de normes per resoldre exercicis, convé que esdevingui una necessitat per tal que els nostres escrits siguin entesos i expressin fidelment tot allò que nosaltres volem comunicar als lectors, els alumnes han d’accedir a les normes ortogràfiques per conductes diversos de tal manera que arribin a l’adquisició de la norma d’una manera deductiva i a partir sempre de l’interès que se’ls desperti per veure una producció pròpia escrita amb correcció.
Aquest material ens sembla que respon, poc o molt, a aquesta visió didàctica i intenció educativa, però serà l’aplicació que cada mestre/a en faci que permetrà que esdevingui quelcom útil i profitós per a la correcta escriptura. No pensem que tot l’alumnat ha de realitzar simultàniament tots i els mateixos els exercicis.
A tall d’exemple, proposem una activitat per parelles i individual per al cicle mitja. Seria òptim que l’aula classe disposés d’ordinadors i els alumnes fessin l’activitat quan es cregués oportú.
- Temporització: El treball previ a l’activitat pot ocupar una sessió de llengua a l’aula, i la tasca d’ordinador pot durar una o dues sessions. L’elaboració de l’activitat no ha de suposar més de trenta minuts, després, és convenient intercalar una altra tipologia d’activitat.
La
fitxa de treball per a l’alumne/a que se us proposa pot servir de pauta per elaborar-ne d’altres amb instruccions similars.
Informació complementària
Castellà
Visiteu també alguns aplicatius que presenten activitats per fixar normes ortogràfiques per a llengua castellana:
Tornar al principi del document