Iniciació a la poesia

L’activitat del portal edu365.cat, anomenada Poemes bestials, treballareu el llenguatge literari i introduireu els alumnes de cicle inicial i alumnes nouvinguts en el món de la creació poètica. L’activitat permet una aproximació a l’expressió poètica i a l’exercici de l’expressió i la comprensió oral.

Desenvolupament de la pràctica

  1. Aneu a edu365.cat | Primària | Llengua catalana | + Recursos | Poesia@.com.
    Podeu fer clic a l’opció Saltar intro per passar directament a la pàgina que veieu aquí. Escolliu la icona Poemes bestials.
    http://www.edu365.cat/infantil/poesia/portada.htm
    Poesi@.com
  2. A la finestra següent, veureu activitats relacionades amb animals; trieu l’aranya:
    Poemes bestials
  3. Els elements principals de l’activitat es mostren a la pantalla en una animació. És interessant explotar les possibilitats dels àudios, especialment si teniu en compte l’alumnat a qui s’adreça aquesta activitat.
    Un cop acaba l’animació, ja teniu tots els elements necessaris per al treball de l’alumne/a:
    L’aranya
  4. A l’esquerra veieu el poema. Per escoltar-lo, feu clic al botó Àudio. L’audició acaba si torneu a clicar-hi.
    Si feu clic al botó Lletra lligada, veureu el text del poema escrit en lletra lligada.
    Quan passeu amb el cursor per sobre del botó Lèxic, us apareixen en pantalla les paraules que poden tenir certa dificultat lèxica.
    El quart botó torna a arrencar l’animació, la qual es pot aturar prement sobre la lletra A, que es mostra a l’àrea del text.
    Les opcions de la barra vertical de la dreta us permeten tornar a la finestra que mostra els diferents animals per triar i anar a l’animal anterior o al següent.
  5. Si feu clic al botó Imprimir, obtindreu una versió imprimible en format PDF.
  6. Ara podeu fer una ullada a la resta de poemes.

Programació de l’activitat

  • Metodologia. Tot i que han estat pensades per a l’etapa d’educació infantil i cicle inicial, són activitats adaptables a tots els cicles de primària. Cada mestre/a pot preparar la tasca en funció de l’edat dels seus alumnes.
    També es pot plantejar com a treball individual de reforç. No cal fer cap preparació prèvia. Cal pautar sempre l’alumnat perquè no es perdi en navegacions o no sàpiga què ha de fer per la qual cosa és convenient que disposi d’una fitxa de treball on s’indiqui clarament el treball per fer.
  • Temporització. N’hi ha prou amb vint o trenta minuts per fer l’activitat TIC. Es pot animar l’alumnat a veure altres poemes. L’activitat genera una feina individual posterior.

Recordeu que aquestes activitats poden adaptar-se a diferents nivells i continguts. És a dir, si treballeu les grafies cursives, es pot plantejar a l’alumne/a que escrigui el text del poema i compari el resultat a la pantalla.

Informació complementària

Català
Castellà
  • Els poemes de Gloria Fuertes han estat sempre molt pròxims a la sensibilitat de nens i joves. També hi trobareu narracions petites i endevinalles que no estan escrites, sinó recitades per l’autora mateixa. Pot permetre la preparació d’algun exercici interessant de comprensió oral.
    http://www.cervantesvirtual.com/bib_autor/Fuertes/

Tornar al principi del document