Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
XTEC Internet i les ciències socials a primària
   
  El patrimoni
   

Al cicle superior, es fa una introducció a l’estudi de la història a partir de la divisió en cinc grans etapes: la prehistòria, l’edat antiga, l’edat mitjana, l’edat moderna i l’edat contemporània.

Una part dels continguts que es desenvolupen fan referència al patrimoni artístic, és a dir, es donen petites nocions dels grans corrents artístics i de les obres d’art més representatives de cadascun d’ells.

Segur que si es fa una petita investigació hom podrà constatar que al nostre voltant hi ha alguna resta històrica o algun monument que pertanyen a alguna d’aquelles etapes històriques o es poden relacionar amb cert corrent artístic.

En aquesta pràctica us proposem que investigueu quins monuments històrics o restes arqueològiques hi ha a la vostra localitat i que ho feu conèixer mitjançant l’ús del correu electrònic.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

El desenvolupament de la pràctica tindrà dues parts ben diferenciades. A la primera, cercarem informació sobre el patrimoni històric i artístic del municipi.

A la segona part, haurem de donar a conèixer un element d’aquest patrimoni a una altra persona mitjançant l’ús del correu electrònic. 

En aquesta pràctica haurem d’aplicar bona part d’aquells coneixements adquirits pel que fa a la recerca, el tractament i l’expressió de la informació.

   
  Delimitació de l'element del patrimoni
   
 

La majoria dels ajuntaments de Catalunya tenen un web propi, en la qual, entre moltes informacions que ofereixen hi ha un apartat dedicat al turisme, on es ressenyen alguns dels elements de patrimoni més destacats del terme municipal.

Per accedir als webs dels ajuntaments de Catalunya clicarem a l'adreça que ja hem vist a la pràctica anterior:

http://www.gencat.net:8000/osial/owa/p12.lli_ens

Es tracta del formulari a través del qual es pot accedir a tots els ajuntaments de Catalunya que tinguin web.

En omplir el formulari i prémer l'opció Cercar, apareix una nova finestra amb les dades generals del municipi escollit. Sota el menú lateral hi ha s'indica si l’ajuntament disposa de web pròpi. Clicant a sobre s’accedeix al web municipal.

Entreu al web de l’ajuntament del vostre municipi i feu una llista dels principals elements del patrimoni històric i cultural que hi són relacionats.

Una altra manera d’accedir als principals elements del patrimoni és a través del web del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

  • A Catalunya hi ha tot un seguit d’elements del patrimoni que formen part de la llista del Patrimoni Mundial de la Unesco. En aquest web hi trobareu el sis indrets de Catalunya que formen part d’aquesta llista.
    http://cultura.gencat.net/arqueologia/patmun/index.htm
  • Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya. Es tracta d’una base de dades on es poden cercar tots els béns inclosos a la llista del patrimoni per comarques, localitats...
    http://cultura.gencat.net/invarquit/cerca.asp
  • Inventari del patrimoni arqueològic. És un recull dels jaciments arqueològics localitzats a Catalunya. El cercador permet localitzar qualsevol jaciment per comarca i per localitat.
    http://cultura.gencat.net/invarque/index.asp

Les informacions que ens donen ambdós inventaris és molt bàsica. El que realment és interessant és que permet saber si al municipi en qüestió hi ha registrat algun element del patrimoni artístic i arqueològic i a quina etapa històrica el podem situar.

Una volta hem delimitat l’element del patrimoni de la nostra població hem de presentar-lo a una altra persona mitjançant correu electrònic. Haurem de fer una síntesi de les seves principals característiques.

Per a realitzar aquesta síntesi us podeu guiar en exemples de les fitxes que es proposen en algunes activitats telemàtiques relacionades amb l’explotació didàctica del patrimoni:

   

Utilitzeu el processador de textos habitual per tal d’elaborar una fitxa on es reculli entre d’altres coses:

  • Nom de l’element del patrimoni i localitat on es troba
  • De què es tracta (jaciment, edifici...)
  • Època històrica al qual pertany.
  • Breu història
  • Descripció física i principals característiques.
  • Fotografies, dibuixos, plànols...
  • Altres coses que creieu convenient fer-hi constar

Elaboreu un model de fitxa per realitzar la pràctica.

Per cercar la informació necessària per a la compleció d’aquesta fitxa es poden utilitzar tríptics, fulls informatius, monografies o enciclopèdies en format paper, però també podem emprar els recursos que ens dóna Internet.

En el cas que utilitzem aquesta segona opció, caldrà donar una sèrie d’orientacions a l’alumnat.

  • Tenir el processador de textos obert amb un document en blanc per tal d’anar enganxant aquelles informacions que siguin rellevants.
  • Revisar l’ortografia dels textos copiats.
  • Donar un estil homogeni als textos per tal de poder-los utilitzar en la compleció de la fitxa.
   
  Tramesa de la informació utilitzant el correu-e
   
 

Per realitzar aquesta acció, hem de tenir en compte dues coses:

  • Tot el professorat de Catalunya pot disposar d’un identificador personal d’Internet a través de la XTEC que li dóna dret a una adreça de correu-e.
  • Tot l’alumnat de Catalunya pot disposar d’un identificador personal d’Internet a través del portal, que també li dóna dret a una adreça de correu-e.

En cas que un/a alumne/a o un grup d’alumnes no disposi de correu electrònic personal utilitzarem el servei de bústies temporals que ofereix el portal edu365.

L’accés a aquest servei es realitza a través d’aquesta adreça http://www.edu365.cat/correu_grups/. Seguiu les instruccions us indiquem:

a) Cliqueu l’opció DEMANAR BÚSTIES

b) A la finestra que s’obre, introduïu el codi  i la contrasenya del centre (a9999999 p.e.) i premeu Entra

c) Un cop heu entrat apareix un formulari de demanda on també se us informa de les bústies de les quals el vostre centre pot disposar.

d) Demaneu les bústies necessàries escrivint-ne el nombre al quadre de diàleg i premeu el botó demanar. La llista de bústies temporals és genera immediatament. Apareixen en una nova finestra, conjuntament amb la contrasenya necessària.

e) Repartiu una bústia a cada alumne/a participant. Recordeu que aquestes bústies només tenen validesa per un curs acadèmic.

Un cop es disposi de la bústia de correu-e, la tramesa de missatges i arxius la fareu mitjançant el correu web de l’:

  • Cliqueu sobre correu web i introduïu-hi el nom d’usuari (el conjunt de xifres i lletres que hi ha al davant de l’@ del correu-e) i la contrasenya que us han facilitat i premeu Entra.
  • Us sortirà una finestra amb els missatges que us han enviat.

  • Clicant sobre el missatge podreu accedir al contingut. Per també podreu redactar-ne un i enviar-lo.
  • Per enviar un missatge, heu de clicar sobre redacta. S’obrirà aquesta finestra

On haureu d’omplir els camps següents:

  • Per a: adreça de correu-e del destinatari del vostre missatge.
  • Còpia a: [opcional] adreça de correu-e de la persona a la qual voleu enviar una còpia del missatge.
  • Tema: frase curta amb l'assumpte del missatge.
  • [Al requadre blanc més gran]: text del missatge.
  • Al missatge heu d’adjuntar un arxiu, en aquest cas, la fitxa que heu elaborat sobre l’element del patrimoni de la vostra localitat.

    Per adjuntar un arxiu, heu de clicar sobre l’opció adjunta fitxers que hi ha sota el requadre amb el cos del missatge.

    A la finestra del missatge hi apareixen aquests dos requadres:

  • Cliqueu sobre Navega i cerqueu, mitjançant el navegador del vostre ordinador, el fitxer amb la informació que voleu enviar i accepteu. Al requadre apareixerà el nom del fitxer que voleu enviar.
  • Finalment, premeu envia i el missatge s’enviarà al destinatari de correu.
   
 

Programació de l'activitat

Programació
  • Metodologia
 
L’activitat està pensada per ser realitzada de manera individual o, si més no, per parelles.

El/la mestre/a, abans de començar l’activitat, caldrà que s’asseguri que tots els alumnes disposen de bústia de correu. En cas que no en tinguin haurà de tramitar-les mitjançant el sistema de bústies temporals de l’edu365.cat.

El/la mestre/a presentarà l’activitat delimitant els elements del patrimoni artístic i cultural que són susceptibles d’ésser presentats a una persona de fora la població. És evident que aquells elements més coneguts són els edificis històrics, però hem de recordat a l’alumnat que n’hi ha d’altres que juguen un paper important en la història artística i cultural del municipi: museus o jaciments.

Es proposarà, per tant, delimitar l’activitat a aquests tres elements: edificis històrics, museus i jaciments arqueològics. El professor els facilitarà els llocs web amb informació sobre el patrimoni de la localitat i els donarà un guió que hauran de seguir per a realitzar la fitxa, així com algunes exemples de fitxes ja completes d’altres elements del patrimoni català.

Una volta s’ha introduït l’activitat, cada alumne o parella d’alumnes escolliran aquell element del patrimoni i iniciaran el treball. En cas que no hi hagi suficients elements per a tots els alumnes o grups d’alumnes, aquests podran repetir treball, és a dir que d’un mateix edifici, museu o jaciment hi podrà haver més d’una fitxa.

Els alumnes cercaran informació sobre l’element del patrimoni escollit i n’elaboraran la fitxa segons l’esquema lliurat pel professor. A la fitxa s’han d’incloure il·lustracions (fotografies, dibuixos, pintures, plànols...), cadascuna de les quals haurà de tenir el pertinent peu de foto explicatiu.

Les fotografies, si és possible, haurien d’estar fetes amb una càmera fotogràfica després de la cerca d’informació, per tal de poder recollir de manera més personalitzada les característiques de l’element del patrimoni.

Un cop completada la fitxa, es trametrà mitjançant correu electrònic a un destinatari de correu prèviament convingut.

Seria bo que la tramesa de correu-e es realitzés entre alumnes de diferents escoles i poblacions. Per tant caldria una feina prèvia del professor de cercar una altra escola per a poder dur a terme l’activitat. Un bon sistema de posar-se en contacte escoles de diferents poblacions es a través de les reunions que els coordinadors d’informàtica de cada centre docent realitzen en cadascuna de les demarcacions dels centres de recursos pedagògics i que estan recollides en Pla de Formació de Zona.

En cas que no es vulgui fer amb una altra escola, l’activitat es pot realitzar entre els alumnes o grups d’alumnes del grup-classe.

 
  • Requeriments de maquinari i programari
 

Un ordinador per a cada alumne o per a cada dos alumnes, en el cas que es decideixi per l’activitat per parelles. L’ordinador ha de tenir connexió a internet, un navegador, un processador de textos i un programa per al tractament de les imatges.

Per altra banda, cal que cada alumne/a disposi d’una bústia de correu.

Una càmera fotogràfica digital per a realitzar fotografies dels elements del patrimoni que es treballen a l’aula.

 
  • Objectius curriculars:
    • El patrimoni artístic i cultural de la població.
    • Els principals estils artístics de cada període històric.
    • Els fets històrics relacionats amb la població
 
  • Objectius TIC
    • Obtenir informació a través de mitjans electrònics (enciclopèdies, bases de dades i webs temàtics)
    • Organitzar la informació obtinguda segons unes pautes prèviament establertes.
    • Utilitzar del processador de textos per a recollir i presentar la informació.
    • Emprar de la càmera fotogràfica digital i traspassar les fotografies a l’ordinador
    • Usar un programa de tractament de la imatge digital.
    • Comunicar-se mitjançant l’ús del correu electrònic.
    • Saber escriure correctament un missatge i adjuntar un fitxer.
 
  • Temporització
 
L’activitat està pensada per a ser realitzada en quatre sessions de 45 minuts. En les dues primeres sessions es presentaria l’activitat i s’iniciaria el procés de cerca d’informació.

A la tercera, es realitzaria la sortida per a visitar i fer les fotografies de l’element del patrimoni.

La quarta estaria dividida en dues parts, a la primera s’acabaria de donar forma al document final mitjançant la inclusió de fotografies i a la segona s’enviaria el missatge de correu electrònic.

 
  • Avaluació
 
L’avaluació d’aquesta activitat es realitzarà mitjançant l’observació i la valoració del document de síntesi final sobre l’element del patrimoni que ha elaborat cada alumne o parella d’alumnes.
   
Amunt