Guia
Mapa de les pràctiques
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
   
   

Curs telemàtic d'autoformació que pretén que el professorat d'educació infantil i primària conegui els recursos que ofereix Internet i les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, per donar suport a la tasca docent en la seva àrea, amb una doble finalitat: en primer lloc, saber trobar-los i utilitzar-los i, en segon lloc i prioritàriament, conèixer les possibilitats que aporta per a la didàctica i l'aprenentatge.

Els objectius del curs són:

  • Promoure l'ús a l’aula d'informàtica o a la classe al racó de l'ordinador d’Internet i d’altres recursos TIC en l'àrea de ciències socials d'educació infantil i primària.
  • Donar a conèixer recursos TIC adients per a l’ensenyament de les ciències socials per a l'aprenentatge i la sistematització dels continguts, les prestacions i cercar-ne de nous.
  • Proposar i estudiar exemples d'ús didàctic dels recursos TIC a l’aula.
  • Donar pautes al professorat per a l’ús eficaç de les TIC en la seva activitat professional.
  • Concretar alguns dels continguts apresos en l'elaboració d'un projecte propi d'ús.

Per dur a terme aquests objectius, s'analitzen els continguts d'Internet i de les TIC que es poden aplicar als diversos àmbits curriculars concretant-ho, de manera diferenciada, per a l'etapa infantil i a l'etapa de primària, tal com s'explica a l'apartat Estructura del curs d'aquesta mateixa guia.

   
 
Format
   
 

Per seguir aquest curs podeu optar entre:

  • Anar consultant en línia els diferents mòduls.
  • Descarregar tot el curs en format HTML fent clic a la icona que es troba a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-los executant nomdelfitxer.exe. Després, podeu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet.
   
  Estructura
   

El curs està estructurat en 6 mòduls i el projecte final. La durada del curs és de 45 hores distribuïdes en 6 hores per a cada mòdul i 9 hores per a l'elaboració del projecte.

El disseny del curs s'ha fet prenent com a referència el curriculum de l'àrea d'infantil i primària i intentant que en el total de les pràctiques estiguessin representades les principals eines informàtiques existents actualment. En cap cas es tracta de conéixer les eines informàtiques sinó la seva aplicació a les ciències socials d'infantil i primària.

Per les raons anterios, s'ha cregut més convenient posar l'èmfasi en els apartats dels currículums, i a cada mòdul examinar recursos diversos, però intentant que hi hagi algun nexe temàtic comú. Amb aquest plantejament, els mòduls són:

  • Mòdul 1: Interpretació i representació de l'espai
  • Mòdul 2: Consciència temporal i temps històric
  • Mòdul 3: Educació cívica
  • Mòdul 4: Medi físic, paisatges i sistemes humans
  • Mòdul 5: El medi econòmic i social
  • Mòdul 6: El medi polític i cultural

Cada mòdul té 4 pràctiques i 2 exercicis. Tenint en compte que l'educació de l'etapa d'Infantil té un recurregut ampli de 6 anys, i que és un fet que entre el professorat es donen molts casos d'especialització, les 4 pràctiques i els 2 exercicis de cada mòdul els trobareu especialitzats per nivels de la forma següent:

  • Una pràctica per a l'etapa infantil
  • Una pràctica per a CI de primària
  • Una pràctica per a CM de primària
  • Una pràctica per a CS de primària
   
  Mapa de les pràctiques
   
  Heu d'accedir als continguts del curs mitjançant un recorregut seqüencial seguint l'ordre dels mòduls però, també és possible navegar per les pràctiques a partir del recurs utilitzat (XTEC, edu365 , etc.) o d'altres (cicles, etapa, etc.) des del mapa de les pràctiques.
 
  Requeriments tècnics
   
  Els materials d'aquest curs poden ser visualitzats amb les versions actualitzades dels navegadors Firefox i Internet Explorer (eines accessibles al DVD Materials de formació 2007 i a l'aplicatiu CDWeb).

Per fer aquest curs, cal estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per Internet, enviar correu electrònic... i es requereixen unes destreses i uns coneixements bàsics en el domini d'eines ofimàtiques. Al llarg de les pràctiques, podreu accedir al mòdul complementari amb una recopilació de coneixements sobre eines informàtiques bàsiques fent clic a la icona.

 
Amunt
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Continguts
Continguts. Documentació sobre el contingut que s'està tractant als mòduls i les pràctiques.
Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de fer seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor/a del curs.
Programació
Programació de l'activitat. Proposta de programació didàctica de la pràctica per treballar amb els alumnes.
Informació complementària
Informació complementària. Informació complementària a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Atenció
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments i comentaris complementaris a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Àudio
Audició. Activitats o materials d'àudio.
Imatges en moviment

Imatges en moviment. Aquesta icona indica que us trobeu davant una animació en format vídeo, pel·lícula Flash...

Exercici
Exercici. Aquesta icona indica que us trobeu davant un dels exercicis de final de mòdul.
   
  Els elements de navegació són:
   
 
Mòdul / Pràctica inactiu
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
Mòdul / Pràctica actiu
Indica la pràctica activa en la qual esteu treballant.
Guia
Permet l'accés a la guia del curs.
Mapa
Permet accedir al mapa del curs.
Exercici
Permet l'accés als exercici del mòdul.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Mòdul complementari
Permet accedir al mòdul complementari o de suport.
 
  Tutoria
   
  A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessora i l'orienta en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui mitjançant l'aplicatiu Educampus Formació. Per a aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant en base als exercicis.
   
  Lliurament d'exercicis
   
 

En la data prevista, cal enviar al tutor o a la tutora els exercicis de cada mòdul, comprimits en format ZIP perquè ocupin el mínim espai possible, i utilitzant, també, l'aplicatiu educampus formació (http://www..cat/educampus).

   
  Projecte
   
 

El projecte de treball és l'element amb el qual es conclou el curs. Té la finalitat que l'alumne/a apliqui els coneixements apresos als mòduls de forma autònoma. És indispensable per superar el curs.

El projecte és la creació d'una unitat didàctica d'algun dels continguts d'àrea que treballeu segons el nivell o cicle educatiu a qui adreceu la proposta de treball. El nivell o cicle educatiu, els objectius, continguts i la durada per treballar són de lliure elecció.

Podeu escollir entre dos tipus de projecte: un concentrat en poc temps, és a dir, treballar tres sessions la mateixa setmana, on el detall de les activitats és molt gran. O un projecte de més llarg termini, per exemple, durant un trimestre a una sessió diària setmanal, on s'ha de concretar molt més l'organització i la planificació.

En tot cas, heu d'especificar aspectes curriculars i TIC:

  • Poseu un títol a la unitat didàctica curricular que aneu a crear.
  • Especifiqueu el nivell educatiu o cicle on adreceu la vostra proposta de treball.
  • Heu d'expressar quins són els objectius curriculars que voleu aconseguir amb el projecte. Recordeu que els objectius han de tractar els àmbits de continguts, procediments i actituds, valors i normes.
  • Concreteu el/s contingut/s curricular/s que voldreu treballar i que responen a un tercer nivell de concreció. Els heu de seleccionar d'entre aquells que són estructurals, és a dir, instrumentals, i que esdevenen en terminals d'àrea o cicle o nivell.
  • La unitat didàctica ha de contemplar una temporització dins el calendari escolar i la metodologia emprada, especificant, en cas necessari, el detall.
  • Cal que feu una descripció del material utilitzat per fer les activitats: programari, adreces web, CD-ROM interactius, etc. Així com l'organització dels recursos humans i materials que s'utilitzaran durant les sessions.
  • Determineu els procediments d'avaluació que utilitzareu per al control i seguiment de les activitats del projecte.
   
  Calendari
   
  Vegeu calendari de l'activitat.
   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les ciències socials a primària