Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
 

Festes i tradicions

   

Aquesta pràctica pretén reforçar el treball sobre les festes i tradicions de Catalunya amb l’ajut dels ordinadors.

Està adreçada als més menuts de l’escola. Podríem haver triat qualsevol festa tradicional, ja que hi ha activitats paral·leles a les que us proposarem a continuació, però creiem que, per a Catalunya, no hi ha cap festa més significativa que la de Sant Jordi.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

En aquesta ocasió fareu servir el JClic, un programa tan conegut i utilitzat per tots (Mòdul 5 Pràctica 2), el portal edu365 i els Quaderns Virtuals.

Directament, aneu a l'adreça següent on un equip de mestres ha fet un treball meravellós recollint en una sola pàgina tot un conjunt d’activitats que serveixen per treballar aspectes de totes les àrees curriculars.

http://www.xtec.cat/~mfortun4/jclics.htm

En concret, us fixareu en l’apartat que tracta sobre temes directament relacionats amb festes i tradicions, icona situada a la columna de l’esquerra en últim lloc.

http://www.xtec.cat/%7Emfortun4/jclics/vocabulari_any.htm

Veieu que es torna a obrir un altre ventall de possibilitats per tractar tots els centres d’interès que treballeu al llarg del curs:

Obriu l’activitat de Sant Jordi. Veureu que ofereix 5 blocs de treball :

  • Cerca la imatge
  • Cerca el seu nom
  • Trencaclosques
  • Copia el text
  • Escriu el dictat

En tots, les imatges estan acompanyades dels sons corresponents, de forma que facilita la feina dels nens i nenes. Veureu que ràpidament descobreixen de quina manera troben més fàcilment la solució, clicant a sobre del dibuix o a sobre del text.

Els quatre primers blocs els podran realitzar amb més o menys temps, l’apartat Escriu el dictat estarà restringit als més avançats o pot ser per al curs vinent, a primer, quan ja la majoria sàpiga llegir i escriure paraules treballades amb anterioritat.

Un parell d'advertiments:

  • atents perquè, a vegades, podeu sortir-vos de l’activitat si cliqueu a les icones dels costats;
  • l’última pantalla de cada bloc conté una mèmoria, potser us passa per alt aquesta activitat en veure una pantalla en negre.

Heu obert el paquet de Sant Jordi, però podeu comprovar que, si tinguéssiu l’obligació d’utilitzar els ordinadors, podríeu passar-vos tot el curs treballant amb les activitats que pengen d’aquesta pàgina.

   
 

Canvieu de lloc i aneu a El món per un forat: http://www.edu365.cat/infantil/monperunforat/

Obriu la secció dedicada a Societat i entreu al paquet dedicat a Sant Jordi.

A partir d'aquí, podeu seguir les indicacions de la pràctica 1 del mòdul 4, on es tracta amb profunditat les possibilitats que ofereix aquest espai.

   
 

Torneu a canviar de joc i ara anireu a treballar amb un tipus d'activitats que cada dia estan més a l'abast de tothom, els Quaderns Virtuals.


Comprovareu que consta de dues pàgines d'activitats. Algunes les podreu treballar amb tot el grup classe ja que presenten certa dificultat a l'hora de llegir el text i d'altres les podreu realitzar de forma individual amb cada nen/a.

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari

És recomanable que cada nen/a disposi d’un ordinador connectat a Internet amb el “Java” descarregat.

  • Metodologia:

Aquestes activitats les podreu realitzar amb l'alumnat de P4 i P5. El primer dia caldria presentar l’activitat amb l’ajut del canó de projecció. S’ha d’insistir molt en la responsabilitat de cada un/a, la importància de no fallar, de no fer clic, clic, clic a qualsevol lloc, ja que, després, abans de passar de bloc, haureu de comprovar el percentatge d’encerts i, si no han superat una xifra, hauran de tornar a repetir tota l’activitat. No us estranyeu si després d’unes quantes sessions observeu que ells mateixos, abans d’avisar-vos, comproven el percentatge d’encerts. Si superen la xifra pactada us avisen; si no, ells mateixos comencen de nou.

  • Els objectius curriculars
  • Vocabulari relacionat amb les festes i tradicions catalanes
  • Els objectius TIC

    • Usar el ratolí per assenyalar i fer clic
    • Col·leccionar, classificar, ordenar i col·locar en sèries diferents tipus d’objectes
    • Apreciar la necessitat d’usos responsables de les TIC 
    • Inici al treball amb l'ordinador
  • Temporització

Per a cada paquet d’activitats del JClic podríeu dedicar un parell de sessions. En cadascuna, desenvoluparíem dos blocs. L’ordre dels blocs és aleatori.

Podríeu realitzar les activitats d'El món per un forat en altres dues sessions i igualment podríeu dedicar un parell de sessions per dur terme el quadern virtual.

  • Avaluació

Aquest cop dependrà molt dels vostres objectius, sabeu que disposeu d’un complet informe de les diferents activitats JClic que realitza cada alumne/a clicant a sobre de l’icona .

Per altra banda, els Quaderns Virtuals ofereixen la possibilitat d'autocorrecció clicant a la part inferior de cada pàgina.

   
   
Atenció!

Podeu comprovar que les noves tecnologies ofereixen una quantitat inimaginable de recursos per poder desenvolupar els centres d'interès que treballeu a la classe. Només cal seure i planificar amb molta cura quins utilitzarem en cada cas.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Algunes adreces on trobar informació complementària sobre festes i tradicions :

http://www.lamalla.net/especials/santjordi/portada.htm

http://www.xtec.cat/escola/festes/index.htm

http://www.xtec.cat/~aguiu1/socials/folklore.htm

http://www.ciutatoci.com/festes/index.php

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les ciències socials a primària