Guia
Mapa
Mòdul 2
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Imatges per expressar el canvi, les transformacions i el pas del temps
   

Internet és una font inesgotable d'imatges per a la utilització a l'aula. Tant per a la creació materials didàctics com per a la utilització per part dels nens i les nenes. Cal, però, educar en la cultura del respecte als drets de de la propietat intel·lectual de terceres persones i recórrer a bancs d'imatges que autoritzin els usos educatius.

A l'educació infantil, els conceptes temporals s'adrecen a observar les transformacions i a fer evident el pas del temps.

Aquesta pràctica està adreçada preferentment a les mestres i als mestres de parvulari. També podeu adaptar-la als diferents cicles d'eduació primària

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Es tracta de facilitar-vos les habilitats i els llocs d'on extreure imatges per a ser utilitzades per crear materials per a la vostra aula. Concretament, la pràctica consistirà a:

  • Saber desar una imatge que veieu en una web
  • Buscar imatges amb un cercador
  • Consultar bancs d'imatges
  • Construir un joc de memòria amb les imatges trobades
   
 

Com desar una imatge d'una web

Desar una imatge a l'ordinador és senzill. Quan navegueu per una pàgina web feta amb htm, amb el botó dret del ratolí, cliqueu al damunt de la fotografia o de la icona que vulgueu desar.

Trieu l'opció Desa la imatge com a..., escolliu la carpeta on la voleu desar i poseu nom i extensió al fitxer.

 

Una altra possibilitat d'obtenir imatges: els cercadors

Pràctica

El Google ofereix una possibilitat de cerca d'imatges. Solament heu de clicar a l'opció d'imatges. Teclegeu la vostra sol·licitud a la caixa de recerca d'imatges i cliqueu o bé el botó buscar imatges, o premeu l'enter del vostre teclat.

Quan vegeu la pàgina de resultats, cliqueu sobre la versió de la imatge que vulgueu veure.

Proveu de fer una cerca alternativament amb les paraules següents: bosc, fôret, bosque, forest

Observeu els diferents resulats.

   

Alguns consells afegits:

La indexació està feta pel nom que han donat al fitxer de la imatge o bé pel text que l'acompanya a la pàgina web d'origen.

Si el teclegem en català tindrà un efecte diferent que si el demanem en castellà o en anglès, ja que el nombre de pàgines en cada llengua varia. És convenient que feu cerques consecutives en cada llengua.

És important tenir en compte la resolució de la imatge (nombre de pixels d'alt i ample). En funció de l'ús que li vulguem donar posteriorment, haurem de desestimar les imatges que no tinguin uns mínims (la resolució d'una imatge es pot reduir, però no es aconsellable ampliar-la).

Finalment, recordeu que les imatges poden tenir drets d'autoria. En alguns casos (p.e. si voleu publicar-les a l'espai web del centre), haureu de demanar el permís corresponent i/o citar-ne la font.

   
Pràctica

Exploreu els bancs d'imatges

A Internet ja hi ha reculls d'imatges que ens faciliten la feina: són els bancs d'imatges. N'hi ha que tenen finalitat lucratives i n'hi ha d'altres que permeten utilitzar-les lliurement.

Un bon exemple és FreeFoto.com Tot i que és una web en anglès, us serà molt fàcil explorar-la i obtenir bones imatges en una bona resolució.

Però, si voleu obtenir fotos a dojo amb llicències diverses, heu de conèixer  Flickr.com. A més d'un banc d'imatges, podeu utilitzar-lo com a lloc on emmagatzemeu i compartiu les vostres imatges de manera restrictiva amb qui vulgueu o obertament amb tothom. També permet reunir diverses fotos i fer-ne un àlbum.

Amb el Flickr, si us doneu d'alta, podreu fer col·leccions d'imatges per mostrar i treballar amb el vostre alumnat.

Una altra font d'imatges és el Magatzem d'Icones Catalanes (MIC). Tot i que estan adreçades a alumnes amb paràlisi cerebral que tenen greus problemes de parla i utilitzen moltes vegades Sistemes Augmentatius i Alternatius de Comunicació (SAAC), poden ser molt útils per a parvulari.

 
  Construïu un joc de memòria (memory)
   
Pràctica

Aneu a un banc d'imatges i busqueu la fotografia d'un arbre representatiu de cada estació de l'any. Deseu cadascun dels quatre arbres en una carpeta de treball. (Si el fitxer és un bmp, convertiu-lo a jpg)

Del MIC trieu quatre icones que suggereixin també les estacions de l'any i deseu-les a la carpeta de treball.

Construïu un joc de memòria amb imatges i paraules relacionades amb les estacions de l’any.

Creeu un document nou de text amb l'OpenOffice (si teniu la corresponent llicència podeu fer servir el Word). Inseriu-hi una taula de quatre columnes per quatre files. A la primera i segona fila, hi escriureu els noms de les estacions. A les cel·les de la tercera fila inserireu una imatge dels arbres de cada estació. I a les cel·les de la darrera fila, les icones del MIC. Procureu que el format de les cel·les us quedi quadrat.

Imprimiu, plastifiqueu i retalleu cadascuna de les cel·les.

La vostra taula hauria de tenir una aparença similar a aquesta:

 

PRIMAVERA

ESTIU

TARDOR

HIVERN

PRIMAVERA

ESTIU

TARDOR

HIVERN

 

   
   
  Programació de l'activitat
   
Programació

En aquesta pràctica us proposem que utilitzeu imatges extretes de diferents llocs d'Internet per a realitzar els materials per a reproduir una seqüència d'accions o esdeveniments, que mostrin un procés, o bé que evidenciïn el pas del temps en un escenanri o situació propera als vostres nens i nenes.

 
  • Metodologia: Treball amb imatges per ajudar a l'observació del pas del temps i els efectes en el medi natural.
  • Els objectius curriculars que heu treballat en aquesta sessió són:
    • Seqüenciar accions o esdeveniments.
    • Relacionar, classificar, ordenar imatges referides al pas del temps.
    • L'atenció i la fixació
    • La seriació d'un procés
    • La retenció i la posició de les coses
    • La memòria visual (si ho treballem com un memory)
  • Els objectius TIC (per al/a mestre/a):
    • Obtenir imatges d’una web
    • Cercar imatges amb un buscador
    • Aconseguir imatges d’un banc d’imatges
  • Temps: Depenent del joc, però en funció del seu acabament. Són jocs que no duren més de quinze minuts.
  • Material: Per a la preparació de les fitxes, a més de l’ordinador, paper i plàstics per a plastificar.
   
  Informació complementària
   
Informació complementària

La Xarxa està plena d'imatges per aprofitar. Algunes adreces per complementar el que ja heu vist són:

N'hauríeu de fer una tria. Vinga, en teniu per una estona!

 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les ciències socials a primària