Guia
Mapa
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Els noms dels carrers
   

Una bona manera d'introduir l'alumnat de cicle mitjà en l’estudi de la història és a través del coneixement de fets, personatges i altres manifestacions històriques properes a l’entorn cultural on viu.

En aquesta pràctica us proposem una de les moltes maneres de què ens podem servir per iniciar l’estudi de la història en l'alumnats de cicle mitjà: els noms dels carrers de la nostra localitat.

Des del punt de les TIC, aquesta pràctica té una doble funció:  Per una banda saber aplicar estratègies per a la cerca d’informació (enciclopèdies, cercadors o webs temàtics); per l’altra, introduir l’alumnat en l’ús d’eines informàtiques per a la presentació de les informacions.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

El desenvolupament d’aquesta pràctica tindrà quatre parts.

A la primera, s'haurà de sistematitzar i ordenar els noms dels carrers que serviran de base per a la cerca.

A la segona part es farà la cerca del significat dels carrers, de manera que l’alumne/a haurà d’elaborar una fitxa molt simple sobre aquest aspecte.

La tercera part fa referència a la cerca guiada d’imatges amb cercadors com Google.

I la quarta, a l’ús de les eines informàtiques amb què realitzar presentacions.

   
  Elaboració del llistat de noms de carrers
   
 

Podem confeccionar la llista de carrers de la nostra població de diverses maneres, per exemple:

  • Els alumnes de la classe anotaran el nom del carrer on viuen. Un cop ho hagin fet, ampliarem la informació amb el nom d’altres carrers, avingudes i places que coneguin.
  • Organitzarem una sortida o bé demanarem als alumnes que portin de casa una llista de deu carrers, avingudes o places cadascun.

Per dur a terme aquesta pràctica, farem servir un altres sistema per a elaborar la llista de carrers.

Podem utilitzar aquesta adreça electrònica de l’Institut Cartogràfic de Catalunya http://mercuri.icc.cat/website/mob_nf/mob1/mob2/inici2.htm

Es tracta d’una guia de carrers de tot Catalunya. A la part esquerra de la pàgina, hi ha un formulari que permet trobar la situació d’un lloc a partir de l’adreça postal.

Nosaltres només el farem servir per a l'elaboració de la llista de carrers.

  • Seleccioneu la comarca.
  • Escriviu el nom de la població.
  • Sense escriure el nom del carrer, seleccioneu Veure llista de l’entrada Carrer.

En una finestra emergent, us sortirà una llista amb els noms de carrers, avingudes, ravals, places de la població que heu seleccionat.

   

Feu una llista de 10 carrers de la vostra localitat.

Un cop teniu feta la llista amb els noms dels carrers, els agrupareu amb els criteris següents:

  • Noms de persones
  • Noms de lloc (altres pobles, ciutats, regions o països)
  • Noms de fets històrics
  • Noms d’oficis
  • Noms d’accidents geogràfics (rius, muntanyes...)
  • Noms de col·lectius (jueus, almogàvers..)
  • Noms d’edificis (Hospital, Abadia, Monestir...)
  • etc.

Descarteu tots els noms de carrers, places, etc. que no facin referència a persones, fets històrics, noms d’oficis, col·lectius o noms d’edificis.

Per tal d'ajudar-vos en la classificació dels carrers, en aquesta pàgina trobareu una llista d’oficis antics http://www.firesifestes.com/Fes-te_la_Festa/Continguts/Fes_te_OFICIS.htm

   
  El significat dels noms dels carrers
   
 

Amb la llista definitiva i amb els noms de carrer classificats segons que siguin persones, fets històrics, noms d’oficis, col·lectius o noms d’edificis, passareu a cercar-ne el significat i per fer-ho haureu de contestar preguntes com aquestes:

1. Qui són els personatges? En què van destacar? Quan van viure?...
2. A quin fet històric fan referència? Què va ocórrer?
3. A quina activitat es dedicaven les persones que desenvolupaven aquest ofici?
4. Quines persones formaven part d’aquests col·lectius?
5. De quin edifici es tracta? On està situat?

Per a la recerca del significat dels noms dels carrers, consultareu les enciclopèdies disponibles a Internet:

  • Enciclopèdia catalana: http://www.xtec.cat:8800/usuaris/grec. La consulta és gratuïta per a usuaris de la XTEC. Si hom hi accedeix des d’una connexió diferent a la XTEC, caldrà que s’identifiqui.
  • Viquipèdia: http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada. Des de la portada de la versió catalana d’aquesta enciclopèdia es pot accedir a les versions en altres llengües (castellà, anglès...). Recordeu que podeu introduir-hi informació vosaltres mateixos, tant per editar un article nou com per ampliar-ne d'existents. És recomanable que us hi registreu, tant individualment com per grups-classe.
  • Enciclonet: http://.enciclonet.com/portada. Només accés per a usuaris del portal .com que estan registrats.

En cas que el carrer estigui dedicat a una persona, també podem recórrer a una sèrie d'espais web dedicats a les biografies de personatges famosos.

En aquestes dos webs trobareu breus definicions d’oficis antics:

La col·lecció de vídeos Oficis i activitats artesanals a la Videoteca digital de la XTEC http://www.xtec.cat/videoteca/ inclou nou vídeos d’oficis antics. Aquests vídeos, en cas que sigui necessari, us permetran ampliar informació. Obriu el desplegable Col·lecció del menú de l’esquerra de la pàgina i busqueu l’opció Oficis i activitats artesanals i cliqueu al botó cercar.

   

Recolliu la informació obtinguda en la recerca en una taula com aquesta:

En escriure la Breu descripció, cal tenir en compte un seguit de consideracions que s’han de consignar:

  • Un monument: Què és (castell, monestir...), on està situat, quan es va construir (any/època històrica)
  • Una persona: professió o ocupació en què destacà, any/època i lloc de naixement, fets en els quals participà...
  • Un fet històric: localització en l’espai i en el temps del fet i síntesi d’esdeveniments
   
  Il·lustracions relatives als conceptes als quals fan referència els noms dels carrers
   
 

Per tal de visualitzar els conceptes als quals fan referència els noms dels carrers analitzar, buscareu fotografies sobre el tema.

Proposem utilitzar la cerca d’imatges mitjançant el Google. http://www.google.com/imghp?hl=ca&tab=wi&q=

Al quadre de diàleg hi escriurem el nom exacte del carrer, per exemple “Monestir de Poblet”, entre cometes, d’aquesta manera la cerca serà exacta. La xifra d’imatges trobades pot variar, es tracta, aleshores de fer-hi un cop d’ull i buscar la imatge que més s’adigui a les intencions de l’activitat i que tingui una certa qualitat.

La xifra de la cerca pot variar segons l’ús que hom faci de les paraules clau, així com de la seva combinació, per exemple:

S’escull la imatge adequada i es clica amb el punter del ratolí al damunt. La pàgina del “Google” canvia i es presenta dividida en dues parts, la superior amb la imatge en petit i la inferior amb la pàgina del web on es troba l’esmentada imatge.

captura google

Es clica sobre la imatge de la part superior i aquesta ens apareix a la grandària real. Amb el botó dret del ratolí fem Anomena i desa i la desarem en una carpeta que tindrem preparada per a les imatges que utilitzarem.

Cal tenir en compte que s’hauran de tractar les imatges per tal d’aconseguir una mida homogènia. Es pot utilitzat el Gimp o qualsevol altre programa d'edició d'imatges.

   
  Presentació del treball
   
 

Amb les dades recollides sobre els noms dels carrers, elaboreu una presentació multimèdia. Recomanem l'ús de l'Impress del paquet ofimàtic OpenOffice.

L’estructura de la presentació serà aquesta:

  • Una pantalla inicial, amb el nom dels autors i autores de la presentació, el nom de la població a la qual fan referència el noms del carrer i una fotografia significativa de la població.
  • Una diapositiva per a cadascun dels carrers on constarà: el nom del carrer, a quin concepte fa referència, la breu explicació i la il·lustració.
  • Una pantalla final amb la síntesi dels resultats, és a dir, els carrers agrupats per conceptes. Per exemple: oficis: 2 (noms dels carrers), fets històrics: 1 (noms dels carrers), persones: 3 (noms dels carrers), etc.

Aquí hi ha una guia bàsica per a l’elaboració d’una presentació multimèdia.

   
  Feu la presentació multimèdia dels 10 carrers de la vostra localitat
   
 

Programació de l'activitat

   
Programació
  • Metodologia
 

Es proposa realitzar un treball en grup. Agruparem l'alumnat en grups de dos o tres.

El/la mestre/a farà la presentació de l’activitat, es tracta de donar sentit al noms dels carrers de la població. Cal fer-los adonar que darrere el nom s’hi amaga un concepte que cal conèixer. Utilitzant la base de dades de carrers que hi ha al web de l’Institut Cartogràfic de Catalunya, es farà una cerca de carrers d’una població allunyada de la realitat territorial de l’escola i es presentaran noms de carrers sobre oficis, personatges, fets històrics, llocs, etc. (s’haurà de procurar que no en surti cap que hi hagi a la localitat de l’escola). Aquesta explicació es farà emprant el projector de vídeo.

Una cop feta aquesta presentació, els alumnes començaran l’activitat. Primer elaboraran la llista de carrers sobre els quals treballaran, els posaran en comú amb la resta de la classe per tal que no hi hagi repeticions, després indicaran el concepte que es tracta i faran els breus resums, per això utilitzaran les enciclopèdies on line. També cercaran imatges i les tractaran amb un programa informàtic d'edició d'imatges.

A la tercera sessió el/la mestre/a ensenyarà o, si escau, repassarà com es prepara una diapositiva per a les presentacions electròniques. L'alumnat confegirà la seva presentació.

La darrera sessió es dedicarà a la presentació dels resultats del treball de cada grup. Cada grup explicarà a la resta de la classe per què cadascun dels carrers que han treballat té aquell nom.

 
  • Requeriments de maquinari i programari
 

Un ordinador per a cada grup d’alumnes amb connexió a Internet, un navegador, un processador de textos, un programa per al tractament de les imatges (Gimp, Paint... ) i amb una eina de presentació electrònica per fer les presentacions. També fóra bo disposar d’un videoprojector.

 
  • Objectius curriculars:
    • Els fets i personatges històrics
    • Els llocs i els monuments relacionats amb el patrimoni cultural
    • Els oficis antics
 
  • Objectius TIC
    • Obtenir la informació a través de mitjans electrònics (enciclopèdies, cercadors i bases de dades).
    • Organitzar la informació obtinguda a partir d’unes pautes prèviament establertes (fitxes de recollida d’informació).
    • Fer servir el processador de textos per a la recollida d'informació mitjançant l’elaboració de taules.
    • Usar un programa de tractament d’imatge digital per redimensionar fotografies trobades a Internet.
    • Elaborar presentacions multimèdia
    • Desar, recuperar i imprimir documents.
 
  • Temporització
 

Aquesta pràctica està pensada per ser desenvolupada en quatre sessions de 45 minuts, ja que s’ha de tenir en compte que el procés de cerca és lent i laboriós. Les dues primeres es dedicarien a la cerca d’informació (noms dels carrers, informació a enciclopèdies, cerca d’imatges i redacció de textos). La tercera es dedicaria a preparar la presentació i la darrera, a fer pròpiament la presentació davant la resta de la classe.

 
  • Avaluació
 
L’avaluació d’aquesta activitat es farà a partir de l’observació de la presentació multimèdia i de l’explicació oral que cadascun dels grups farà a la classe.
   
Informació complementària Informació complementària
 

Una altra manera de treballar la història a cicle mitjà és mitjançant les llegendes que tenen una base històrica. En podem trobar alguns exemples en aquests llocs:

Castell de Quermançó
http://www.castelldequermanco.es/ca/2-llegendes.php

El món llegendari del Montseny
http://www.turisme-montseny.com/llegendes/

Llegendes de Bellver de Cerdanya
http://www.bellver.org/bellver_batllia/llegendes.htm

La llegenda de le quatre barres
http://club.telepolis.com/jordi.vila/llegendes.htm#BARRES

Siurana la llegenda de la reconquesta
http://www.cornudellaweb.com/siurana/llegendes.htm

El drac de Sant Llorenç de Munt
http://www.lamola.com/contes/drac/

Una altra manera és mitjançant narracions amb rerafons històric. Aquí en podeu llegir cinc, una ambientada a la prehistòria, una altra a l’època romana, dues a la medieval i una altra durant l’etapa de la industrialització a Catalunya. Disposen d’activitats de comprensió lectora, d’habilitats lingüístiques i de coneixement del medi social i cultural:

L’Urc i els caçadors d’Ulldecona
http://www.xtec.cat/crp-baixllobregat6/mesv/lectures/urc00.htm

L’Ovidi, capataç d’una vil·la romana
http://www.xtec.cat/crp-baixllobregat6/mesv/lectures/ovidi00.htm

En Ramon, pagès de Cardona.
http://www.xtec.cat/crp-baixllobregat6/mesv/lectures/ramon00.htm

En Roger, mariner de Barcelona.
http://www.xtec.cat/crp-baixllobregat6/mesv/lectures/roger00.htm

L’Anton, treballador de la Colònia Güell
http://www.xtec.cat/crp-baixllobregat6/mesv/lectures/anton00.htm

Si es vol ampliar més amb el tema de les presentacions multimèdia podeu accedir als materials del curs telemàtic D71 Presentacions multimèdia: usos didàctics

 


Amunt
   
   
XTEC Internet i les ciències socials a primària