Guia
Mapa
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Escrivim la nostra biografia
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és construir la història de cada noi o noia a partir d'una pauta, tot relacionant els fets viscuts per l'alumnat i els fets històrics més rellevants. A més, planteja la captura i la introducció d'imatges relacionades amb aquests fets, ja sigui mitjançant l'escàner o mitjançant una càmera fotogràfica per fer-se un autoretrat.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
  Fem conscients als nois i noies del pas del temps
Pràctica

Amb el projector i un ordinador, podeu obrir el processador de textos i en una taula de quatre columnes com la de més avall, anotar les diferències de diversos aspectes de la vida quotidiana i de l’entorn: la moneda, els telèfons mòbils, algun indret proper conegut, algun aspecte social o els models i formes dels vehicles....

Motiu

Ara

Quan van néixer els alumnes (anys 90)

Quan van néixer el pare i la mare

(anys 60-70)

 

 

Moneda

Utilitzem l’euro

 

Un diari val 1 euro

Un caramel de pal val

Encara existia la pesseta

Un diari valia 110 pta = 0,66 euros

Un caramel de pal valia 15 pta = 0,09 euros

 

 

Un diari valia

Un caramel de pal valia 1 pta = 0,0006 Euros

Telèfon mòbil

 

La plaça o el carrer de l’escola

 

Idiomes de la ràdio i la premsa a Catalunya

 

 

 

L’objectiu és adonar-se que, a més de cada persona, el món amb el pas del temps varia. Que la interacció entre les persones i la realitat física i social produeix canvis.

   
  La biografia
   
 

Ara, feu observar al vostre alumnat una biografia o més biografies.

Us suggerim la de Joan Miró. La podeu trobar a http://www.bcn.fjmiro.es/ o la de Pau Casals consultable a http://www.paucasals.org/catala/casa/cronolo.htm
Observeu la línia del temps superior (pestanyes o anys) i llegiu especialment la biografia dels primers anys perquè després cada alumne/a pugui redactar la seva.

Comenteu i feu una llista amb els nois i noies dels fets més importants de la seva vida (naixement, família, escola, amistat).

Us oferim una possible llista orientativa o pauta de fets:

Pauta fets històrics personals

Feu que cada noi/a busqui la informació relativa a la llista elaborada entre tots i totes i que l’escrigui en un document de text.

   
  Cerquem a la hemeroteca el diari del dia del naixement
   
 

Busqueu notícies del dia del naixement. Diversos diaris tenen hemeroteca digital dels darrers anys. Les podeu trobar a la màquina del temps de la GREC

http://www.grec.net/cgibin/homedincl.pgm

Trieu un parell de notícies i deseu-les a la carpeta de treball del vostre ordinador.

Feu que cada alumne comenti alguna notícia que li cridi l’antenció (explicar el fet, a on passa, qui n’és el protagonista, quan va passar i perquè l’ha triat)

   
  L'autoretrat
   
 

Amb una càmera fotogràfica, feu una fotografia de cada alumne/a.

Introduïu el concepte d’autoretrat. Procureu que sigui una fotografia del tot contrària a una imatge impersonal. L’autoretrat explica alguna cosa d’un mateix i vol comunicar alguan cosa als altres. Ha de respondre a la pregunta Com sóc jo? El/la nen/nena ha de fer el procés de pensar com és i com vol ser. Ha de pensar quina roba portarà, a quin lloc es fotografiarà, si es retratarà amb algun objecte personal, amb algun complement i quina mirada, posició o gest farà per per comunicar als altres el seu desig.

Podeu veure el vídeo Àlbum de fotos de la videoteca digital. A la meitat del vídeo aproximadament hi ha una experiència realitzada sobre autoretrat a l’escola El Puig d’Esparreguera

http://www.xtec.cat/cgi/digital?F=F&REGISTRE=4465

   
  La línia del temps
   
 

Feu que cada alumne/a construeixi una línia del temps on situarà els fets més importants de la seva vida. Us oferim dos models que podeu adaptar

Model història familiar (des del naixement del pare i mare)

Model història personal (des del naixement de l’alumne/a)

Si voleu, podeu ampliar la cronologia fins a la data de naixement dels avis i àvies. D’aquesta manera podreu estudiar un periode històric més ampli,

Relacioneu els fets de la història familiar i/o personal més importants amb els fets històrics més rellevants. Podeu fer que els vostres alumnes omplin la columna corresponent a “societat” en grup. En aquesta columna podeu incloure també els fets locals més rellevants.

Per consultar els fets polítics, econòmics i culturals més rellevants de Catalunya, Espanya i el món podeu consultar a Buxaweb de Julià Buxadera a:

http://www.xtec.cat/~jbuxader/historia/cronologia/index.htm

   
  Escanegeu les fotos
   
 

Amb l’ajut d’un escàner, convertiu en fitxers jpg les fotografies que hagi aportat el vostre alumnat.Podeu trobar informació addicional de com escanejar fotografies al curs Aprofitament de la imatge fixa digital

Atenció! Ja que es tracta d’un procés lent, podeu optar per demanar als nois i noies que les portin escanejades des de casa o bé amb una càmera digital fotografieu les imatges de cada alumne/a (si bé el procés és més ràpid, la qualitat pot ser més baixa). Per fer-ho us pot ser útil, a més de la càmera fotogràfica, un trípode i un vidre. Munteu el trípode de manera que pugueu col·locar la càmera ben paral·lela a la superfície de la taula on posareu la fotografia sota del vidre.
 

Incorporeu les imatges al fris cronològic a la casella corresponent. Per fer-ho, situeu-vos a la cel·la de la taula i utilitzeu l’opció Insereix | Gràfic | des d'un fitxer Imprimiu els documents i feu-ne una exposició.

Si teniu l’autorització dels pares o mares, podeu desar-lo com a htm i penjar-lo a la web de la classe o de l’escola.

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia: El treball de la història personal, a més de ser un component important de motivació, ofereix l’oportunitat de treballar aspectes socialitzants ja que permet treballar el coneixement mutu entre l’alumnat.
    És molt important la relació entre l’escala personal, els fets socials que es produeixen simultàniament i el treball d’una escala temporal més petita (segles).
    Per introduir el tema, podríeu començar amb una conversa amb els nois i noies que giri al voltant del comentari de com ha canviat la vostra població des que van néixer. Després, podeu preguntar què ha canviat des que van néixer els seus pares
    . Tot seguit, amb l'ajuda d'un projector i un full per a cada alumne/a, ompliu la taula que recull els canvis de diversos aspectes quotidians. En parelles o de tres en tres, feu que l'alumnat utilitzi l'ordinador per consultar diverses biografies per observar quins fets hi solen figurar. Consulteu l'hemeroteca virtual o màquina del temps per veure els fets rellevants de determinats i feu que en copiïn algun de destacable o curiós de cada noi o noia. Feu que les famílies participin i ajudin a cercar els fets més importants de la vida de cada noi o noia en la línia del temps i que aportin fotografies de la família.
    Podeu posar
    fotografies de l'alumnat i dels mestres quan eren petits en un panell i muntar una juguesca per veure qui endevina més persones.
  • Els objectius curriculars que s'han treballat en aquesta sessió són:
    • Relacionar alguns fets de la història de finals del segle XX i XXI amb la història familiar i local i narrar-los.
    • Situar fets de la història personal, familiar, local, catalana i espanyola en el temps i en una estructura cronològica.
     
  • Els objectius TIC que heu treballat en aquesta sessió són:
    • Fer servir el processador de textos per a recollir la informació mitjançant l’elaboració de taules
    • Realitzar fotografies amb la utilització d'una càmara fotogràfica
  • Material necessari: ordinador connectat a Internet, escàner i càmeres fotogràfiques.
  • Temps:  l'activitat està pensada per realitzar-la en dues o tres sessions d'una hora que s’haurien d’alternar amb l’estudi de la història contemporània.
   
   
Atenció!

Els Centres de Recursos Pedagògics disposen de conjunts de càmeres digitals en préstec. Podreu trobar-hi assessorament per a la seva utilització tècnica i didàctica. Contacteu amb el CRP del Servei Educatiu del vostre territori!

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

Per veure més biografies:

Podeu trobar més informació de com fer fotografies al curs Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital

 
Amunt
XTEC Internet i les ciències socials a primària