Guia
Mapa
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  El pas del temps al llarg del dia
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar amb l'alumnat de cicle inicial el pas del temps al llarg del dia, tot identificant les hores amb els moments del dia ja sigui mitjançant l'observació dels canvis de llum en un mateix paisatge, ja sigui relacionant-lo amb activitats quotidianes com llevar-se, rentar-se, esmorzar, anar a l'escola, fer classe, sortir al pati...

Per fer-ho, us proposem obtenir imatges de càmeres fixes que emeten tot el dia a través d'Internet o bé realitzar col·leccions de fotografies amb una càmera digital.

   
Desenvolupament de la pràctica
   

La pràctica que us proposem és la consulta en profunditat de la pàgina de del rellotge català. Tot seguit, us oferim dues possibilitats:
relacionar l'hora del dia amb els canvis en un paisatge concret a través d'una una tria d'imatges emeses per webcams mitjançant captures d'imatges; o bé realitzar vosaltres les fotografies que il·lustrin el pas del temps al llarg d'un dia.

   
  Desenvolupem la pràctica
   
Pràctica

Consulteu la pàgina de l'empresa Comunicació digital (http://www.comunicaciodigital.com/rellotge_catala/#) que ha desenvolupat un rellotge pensat per facilitar la lectura segons el sistema basat en quarts. Cliqueu sobre la imatge per veure el rellotge en funcionament.

Observeu que a la part exterior de l'esfera hi ha les particions en quarts i mitjos quarts i els respectius "i 5" i "i 10".

Noteu que el número de l'hora a la qual s'ha de fer referència està destacat en blanc a diferència de la resta que es queden de color gris. Així, a les dotze i cinc, el número 12 apareix blanc, i a un quart d'una és l'1 el que queda marcat.

Llegiu la informació complementària sobre la mesura del temps en català a l'apartat Com va això dels quarts

Exploreu les possibilitats que us ofereix el convertidor horari. Proveu de convertir diverses hores numèriques i les opcions que us ofereix.

 

A la columna de la dreta de la pàgina inicial, trobareu les opcions de descàrrega del salvapantalles o del fons d'escriptori. És una possibilitat per als ordinadors de la vostra aula.

 

Decidiu quina manera de dir triareu per al vostre alumnat de cicle inicial.

Feu una o més fitxes que ajudin a sistematitzar les hores en català als nens i nenes.

   
  Ara consultem webcams
   
 
  • Què és una webcam?

Una webcam és una càmera que capta imatges. Les webcams són un més dels serveis que ofereix Internet. Permeten visitar llocs que poden estar a milers de quilòmetres de distància, tal i com els veuen els seus habitants en aquell mateix instant, és a dir, en temps real.

També s'anomenen "Netcams" o "Spycams" (càmeres espies). Les webcams ofereixen múltiples possibilitats, des de veure el trànsit del Pas de la Casa a Andorra en temps real fins a veure una platja de la Costa Brava.

  • On puc trobar webcams que emetin constantment?

L'experiència ens diu que una determinada webcam pot emetre regularment durant un període llarg de temps, però, per causes imprevistes, pot deixar de fer-ho. A la selecció que us adjuntem, hem inclòs aquelles al darrere de les quals hi ha una institució que ofereix certa garantia de continuïtat. Una cerca a través d'un buscador us pot facilitar una llista actualitzada de recursos a Internet d'aquesta mena.

Llocs on podeu trobar un recull de webcams

Webcams d'àmbit català amb interès meteorològic:
Recull d'imatges fixes recollides pel Departament d'Astronomia i Meteorologia de la Universitat de Barcelona. Per veure i obtenir imatges, cliqueu al damunt dels noms de llocs actius.

http://infomet.am.ub.es/cams/

 

Webcams de Barcelona relacionades amb el trànsit
Imatges fixes que es renoven cada 5 minuts (no són imatges en directe). Permet treballar la localització de les càmeres de tota la ciutat.

http://www.bcn.cat/transit/nv2/cameres.htm

 

Webcams d'Andorra
Un plànol del Principat recull les localitzacions de les càmeres de tot el territori andorrà.

http://www.andorramania.com/andorrawebcams/

 

Webcams de TV Catalunya
Algunes de les càmeres de què disposa TVCatalunya

http://www.tvcatalunya.cat/webcams/

 

Webcams d'interès turístic del gencat

http://www.gencat.net/turistex_nou/webcams.htm

 

 

Altres webcams:

   
  Captureu i emmagatzemeu les sèries d'imatges de la webcam
   
 

Per capturar i manipular imatges d'una webcam heu de tenir instal·lat un programa de retoc i manipulació d'imatges com pot ser el Gimp (podeu fer-ne la descàrrega des de la pàgina de Softcatalà i buscar les instruccions per a la instal·lació a la XTEC) o disposar d'un programa comercial com el Paint Shop Pro PSP. 

Per capturar una pantalla o una part amb el PSP ho podeu fer amb l'opció Archivo | Importar | Captura de pantalla o bé amb la icona

 

Amb el Gimp heu d'anar a Fitxer | Adquireix | Captura de pantalla

Activeu l'opció Captura una única finestra  i doneu uns segons de temps. Arrossegueu amb el ratolí la creu per seleccionar la part de la finestra que desitgeu capturar.

D'aquesta manera podreu seleccionar el rellotge com a una part de la vostra pantalla.

El rellotge català que heu consultat anteriorment marca l'hora del vostre ordinador. Per capturar les hores exactes, o un determinat moment del dia heu de canviar l'hora del sistema del vostre ordinador. Per fer-ho feu doble clic al damunt del rellotge digital que us apareix a l'extrem inferior esquerra de la pantalla i modifiqueu l'hora. Cliqueu el botó Aplicar  i després Acceptar.

 

Heu canviat l'hora del sistema del vostre ordinador i del rellotge català. Repetiu l'operació amb l'hora que vulgueu i ja podreu capturar els rellotges marcant l'hora desitjada. Deseu-los al vostre ordinador amb fitxers el nom dels quals sigui l'hora analògica: 07-00.jpg , 08-00.jpg , 08-30.jpg...

No us oblideu d'actualitzar l'hora quan acabeu aquesta pràctica.

De la mateixa manera captureu les imatges que veieu a les webcam al llarg del dia. Formeu una sèrie d'imatges d'una mateix webcam a diferents hores del dia.

En alguns casos, a la mateixa web hi apareixen imatges capturades pel mateix servidor que ofereix la visió en directe de la càmera. És el cas de la webcam d'InfoMet, situada a la setena planta de la facultat de Física de la Universitat de Barcelona.


Teniu l'opció de veure una animació de les darreres imatges. Proveu amb les diferents opcions i proveu de posar un nombre d'imatges i crear la vostra animació

Si captura una imatge cada 10 minuts, quantes imatges necessitarem per veure l'animació d'una hora? i per a tot un dia?

Una vegada capturats els rellotges marcant diferents moments del dia i les imatges de les webcams ja podeu passar a fer el mural per a la vostra aula.

   
  Realitzeu fotografies dels diferents moments del dia, si ho preferiu
   
 

Alternativament us proposem que, amb una càmera digital, fotografieu una sèrie d'accions que relacionin cada hora del dia. Us caldrà una mínima planificació que després podeu transportar directament a la vostra aula.

Hora Contingut
07.00 Nena dormint al llit
07.30 Despertador
07.45 Nena rentant-se
08.00 Esmorzar
08.30 Cartera / Nena camí de l'escola
09.00 ...

Si les fotografies de fora de l'escola us resulten difícils d'obtenir, podeu fer la mateixa activitat escanejant dibuixos fets pels nens i nenes.

   
  Finalment feu el mural o un joc de relació per a la vostra aula
   
 

A partir de les imatges successives (cada hora) de tot un dia d'una càmera d'un lloc o més llocs podeu decantar-vos entre dues activitats: fer un mural o muntar un joc de taula.

Us proposem fer un mural amb una taula: les imatges capturades dins d'una columna, les hores en format digital en una altra columna i els rellotges capturats en la tercera columna.

Si ho preferiu imprimiu. retalleu i imprimiiu les imatges de les webcams i els rellotges. Si les imatges de les webcam, podeu fer sèries amb les hores en punt, o amb qualsevol hora.

   
   
 

Programació de l'activitat

 

Programació
  • Metodologia: preparareu la sessió per al grup classe. La sessió no ha de durar més de 30 minuts, per la qual cosa podeu organitzar l'alumnat perquè vagi passant pel racó de l'ordinador d'un/a en un/a durant tota la setmana. Al final de la setmana, tindreu una valoració dels seus aprenentatges i podreu posar recursos per millorar aquells aspectes que no han acabat d'assimilar.
  •  

  • Objectius curriculars:
    • Treball de les hores del dia
    • Treball del format de les hores en català
    • El pas del temps al llarg del dia: la successió de fets
    • Els canvis en el paisatge

     

  • Objectius TIC:
    • Saber instal·lar un programa baixat de la Xarxa.
    • Capturar seleccions de la pantalla.
    • Canviar l'hora del vostre ordinador

     

  • Material: cal que es disposi d'un ordinador dins l'aula, però l'activitat també es pot dur a terrme a l'aula d'informàtica. En aquest cas, es farà de manera conjunta i en una sola sessió que no ha de durar més de 1/2 hora.
  •  

  • Treball previ: l'activitat requereix que l'alumnat hagi treballat amb anterioritat els números de l'1 al 100 (a primer) i de l'1 al 1000 (a segon). També es pot anar introduint l'activitat amb números depenent, en tot moment, dels que ja van coneixent els nens i nenes.
Amunt
   
   
XTEC Internet i les ciències socials a primària