|
|
|
Calculem i fem problemes |
|
|
|
En aquesta pràctica utilitzareu diferents eines que permetin treballar
el càlcul exacte i amb nombres grans, aixì com la utilització
paral·lela de dos programes: Les adaptacions mates i
una calculadora.
L'objectiu és la creació i resolució d'operacions
i problemes treballant el resultat exacte.
La pràctica té una funció doble: una la de treballar
la creació de fitxes amb el Word i l'altra, adreçada
als alumnes, de resolució de les operacions proposades tot fent
servir el full Word i la calculadora.
Adaptacions mates és una plantilla del Word que
té com a finalitat facilitar la preparació dexercicis
de matemàtiques. |
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
L'activitat és
un recurs doble, per un costat, serveix al mestre/a per elaborar fitxes
de treball que després imprimireu, i per altra, que els alumnes
les crein o resolguin amb l'ordinador les fitxes preparades per al mestre/a.
Aneu a la pàgina http://www.xtec.net/dnee/satieee/0304/sessio3/adaptacions_mates.htm
i instal·leu les Adaptacions mates.
Feu clic sobre el disquet. 
Aquestes adaptacions s'intal·len sobre el programa
Word i creen una barra d'eines matemàtiques que us serviran per
crear activitats que els alumnes podran resoldre en paper, o bé
des de l'ordinador.

Un cop instal·lat el programa, us apareixerà
una icona a l'escriptori que carregarà automàticament el
programa Word i les Adaptacions matemàtiques.
Adaptacions
Mates
El programa es pot engegar des de la drecera o directament
des del Word amb el menú Archivo/Nuevo i triant
la plantilla Adapmat.dot.
Un cop carregat el programa us apareixerà un menú
flotant (les podeu desplaçar o incorporar en la barra estàtica).

|
|
|
|
Primer punt per desenvolupar |
|
|
|
Creeu una fitxa de problemes i operacions que treballaran els alumnes
amb l'ajut de la calculadora. La fitxa la podeu treballar des de l'ordinador
o imprimir-la i donar-la en paper als nens. Cal saber, en tot moment,
el nivell a qui va dirigida aquesta fitxa de treball. Per aquesta raó
cal conèixer la classe i preparar-ne diverses amb diferents nivells
de dificultat. |
|
Comencem elaborant un exemple:
|
|
- Creareu una taula per elaborar sumes, restes multiplicacions o divisions.
Fixeu-vos que teniu dos tipus de taula: la petita i la gran.
Petita / gran
|
|
|
|
Dos tipus de taules:
petita i gran |
|
|
|
- Començareu per elaborar la fitxa que teniu a continuació.
Poseu els nombres al seu lloc i les línies a les restes, sumes,
multiplicacions o divisions. Heu de tenir en compte que, per posar les
línies al seu lloc, sota les sumes, restes o multiplicacions,
primer haureu de seleccionar totes les caselles per damunt d'on han
d'anar les línies.

- Amb la icona
creareu
automàticament operacions que sortiran col·locades dins
les graelles i amb la forma correcta per ser utilitzades. En prémer
la icona de la barra deines, apareix el formulari per introduir
loperació. Aquesta eina us facilita la creació de
les operacions per treballar, ho fa sense necessitat de col·locar
els nombres al seu lloc. Cal que teclegeu:
la primera quantitat
el signe de loperació ( +, -, * per multiplicar / per
dividir)
la segona quantitat
En prémer Retorn o fer clic al botó =, es tanca
el formulari i automàticament es dibuixa loperació.
Cal tenir present que:
Es pot treballar amb decimals representant la coma decimal amb un
punt, per exemple: 3.84. Es poden representar sumes de diversos sumands.

- Ara aprendreu a crear problemes de diferent nivell que posareu a la
plantilla Word, problemes que sortiran de manera automàtica en
funció de l'opció del menú escollida.

Podeu escollir entre diferents cicles
(mitjà, inicial o superior)
Primer triareu el nivell de dificultat
amb el desplegable i si premeu
sortiran diferents problemes. A sota podeu
posar les taules per resoldre'ls.
- Per acabar, si cliqueu sobre la icona
(calculadora) podreu
fer les operacions necessàries i, d'aquesta manera, treballareu
aquesta eina per calcular nombres grans.
|
|
|
|
Programació de l'activitat |
|
|
 |
- Metodologia utilitzada és doble: per una banda,
apreneu a utilitzar l'eina TIC com un recurs per elaborar material i,
per l'altra, un treball de sistematització que fan o elaboren
els alumnes a partir de propostes del mestre/a. Aquesta activitat forma
part del contigut de problemes i operacions. No explica com resoldre
problemes i/o operacions, l'objectiu és facilitar les eines per
treballar d'una manera més àgil l'elaboració i
el posicionament dels nombres en les operacions, així com facilitar
la creació de problemes per resoldre. Cal no confondre aquelles
operacions complexes que les heu de dur a terme amb la calculadora,
de les que desenvolupa el càlcul mental. Aquí es fa referència
a les primeres, a aquelles que l'alumne/a necessita escriure per resoldre-les.
Referent als problemes, l'objectiu principal no és la seva resolució,
que també és un objectiu, sinó saber transcriure
en forma d'operació el plantejament fet.
- Material necessari: les activitats es poden fer amb
paper i ordinador i calculadora, o bé només amb l'ordinador.
- Objectius curriculars:
- Treball de les operacions simples: suma, resta, divisió
i multiplicació
- Resolució de problemes diversos
- Objectius TIC:
- Descàrrega i instal·lació d'una activitat.
- Utilització de les graelles en un processador de text.
- Utilització de la calculadora digital.
- Temps: respecte a la durada de l'activitat amb els
alumnes, cal tenir present no caure a fer pàgines i pàgines
de sumes i restes. L'objectiu principal no és que aprenguin a
sumar, que també és un objectiu, sinó que sàpiguen
pensar i estructurar els problemes i les operacions.
|
|
|
|
|
|
És important tenir present
no abusar a l'hora d'elaborar fitxes i posar, ja que ens ho permet amb
molta facilitat, moltes operacions. Penseu que l'objectiu és que
l'alumne/a tingui una agilitat mental en el càlcul, que tingui
clar el concepte d'aproximació i estimació, i que sàpiga
recórrer a la calculadora quan els nombres siguin molt elevats
i es necessiti un càlcul exacte. Per aquest motiu, l'escola ha
de sistematitzar, a cada curs i de manera setmanal, el càlcul mental,
això facilita a l'alumne/a el fet de trobar estratègies
de resolució diferents. Podeu treballar paral·lelament les
activitats clic de càlcul mental que podeu trobar a l'adreça
http://www.xtec.net/recursos/clic/cat/act/mates/act73.htm
sense abusar del temps (1/2 hora com a màxim), de manera sistemàtica,
i també baixar-vos els problemes classificats per cursos del Quinzet
a l'adreça http://www.elquinzet.com/,
on podreu trobar igualment les proves de final de curs amb estadístiques
comparatives fetes a Catalunya. El llibre Matemàtiques a la
carta organitza molt bé el treball de càlcul mental
per sessions.
Aquesta eina permet l'elaboració de fitxes, però
també permet que, a partir d'un problema, l'alumne/a pugui fer
amb una plantilla l'operació necessària per resoldre'l.
En moltes ocasions, al nen/a li costa col·locar de manera correcta
les desenes, centenes... i fa que l'operació sigui incorrecta.
Aquesta eina ajuda, fins i tot, a alumnes amb NEE facilitant-los un recurs
que, en un format paper, tindrien més dificultat. |
|
|
|
Informació complementària |
|
|
 |
Podeu trobar informació complementària
a les adreces següents:
- Hi ha una aplicació complementària a les adaptacions
anomenada ProfeMaTic per programar una base de dades de problemes, fet
per jfonoll i que podeu trobar a la seva pàgina i/o documentat
a la web del SATI: curs
2004-2005, segona sessió. O a http://www.xtec.net/satis
- Per fer exercicis amb la calculadora: http://www.xtec.net/~jfonoll/calcwav//index.htm
- Per modificar els estils d'una plantilla *.dot: http://www.xtec.net/~jbrufau/d58/d58m3/d58m3p3.htm.
Podríeu afegir i modificar els problemes que proposa la màquina
de manera automàtica.
- Una adreça, que també treballareu amb un dels mòduls
d'aquest curs, treballa també l'elaboració de fitxes de
tot tipus de continguts de matemàtiques de primària. L'idioma
és amb anglès però, tret de l'apartat de problemes,
no afecta per res les fitxes. És un programa de pagament, però
permet treballar-hi unes quantes vegades de forma gratuïta. Força
interessant. Podeu baixar-lo a l'adreça: http://www.schoolhousetech.com/products/download.htm
.
- Per completar i reforçar les operacions amb el càlcul
mental i la calculadora aneu a la pàgina http://www.fi.uu.nl/rekenweb/en/welcome.xml,
trieu l'activitat Broquen Calculator i mireu de trobar
el nombre que us proposen utilitzant només els nombres i les
operacions actives per a cada proposta de treball. És una aplicació
molt útil que fa que l'alumne/a hagi de cercar estratègies
de resolució mentals que l'ajudaran a tenir una gran agilitat
matemàtica.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|