|
|
|
Treballem els cardinals i els ordinals |
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica
és treballar amb els alumnes de cicle incial els nombres cardinals
i ordinals. Per fer-ho, utilitzareu un programa que haureu de descarregar,
descomprimir i instal·lar.
No és un programa per aprendre els nombres sinó per sistematitzar-los
i dur un seguiment individual dels aprenentatges dels vostres alumnes
vers aquests continguts. |
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
Dins la pàgina de la XTEC, si cerqueu les paraules"programari
educatiu", trobareu un conjunt d'aplicacions i programes educatius.
Un cop a dintre, dins l'apartat de Càlcul a l'àrea
de Matemàtiques hi ha un programa anomenat Quadern de
Mates que us heu de descarregar. Un cop baixat, cal que l'instal·leu
al vostre ordinador.
També ho podeu fer des de la pàgina de l'autor
http://www.xtec.net/~lperez/castella/
i triar l'opció .
També us podreu baixar el programa comprimit.
|
|
|
|
Anem a desenvolupar la pràctica |
|
|
|
El vostre objectiu serà treballar
els cardinals i els ordinals. Per aquest motiu caldrà que prepareu
la sessió per limitar les pestanyes a aquestes dues. Primer de
tot heu de saber el nivell que tenen els vostres alumnes per preparar
l'activitat fins a un nombre determinat. Podeu, però, fer diferents
grups depenent dels diferents nivells que tingueu a la classe.

Com podeu veure, el programa us ofereix més opcions que les que
treballareu. Us animem a mirar-les.
El primer que fareu és escollir un grup de treball. Els grups
vénen triats per les diferents imatges d'animals que teniu a la
pantalla principal. Triareu el dofí i anireu a
crear el grup de treball. Per fer-ho, haureu de posar els noms dels alumnes,
triar els cardinals i els ordinals, i el nivell de dificultat per al grup
(com hem dit, podríeu triar, en acabar aquesta activitat, per exemple,
la girafa per a un altre grup classe que tingui un altre nivell de dificultat).
- Feu clic damunt el dofí i obriu el menú
que es troba a sota, a la dreta, fent clic a la fletxa.

- Feu clic a la primera icona:
Primer escollireu les activitats de cardinals i ordinals.
Per fer-ho cal que desactiveu, per al grup de treball dofí,
les altres activitats que us ofereix el programa ja que, d'entrada,
vénen totes activades.
Anireu triant les opcions no desitjades i descativareu la casella Activitat
inclosa al quadern.

- Ara triareu els diferents nivells de dificultat per a les dues opcions
activades. Teniu 10 nivells com a màxim, i a cada nivell posareu
un cert grau de dificultat. Per fer-ho, moureu les fletxes que teniu
a sota per modificar els menús següents:
La duració
màxima de l'exercici: de 10 a 999 segons, a triar per a cada
nivell.
La quantitat
d'operacions o exercicis que haurà de fer l'alumne/a per acabar
l'activitat. A més nivells, més exercicis o no, potser
menys i més difícils. Vosaltres trieu.
El màxim
d'errors que pot fer per a cada nivell. Vosaltres trieu.
- Vosaltres marcareu, com a duració màxima de l'exercici,
120 segons per al nivell 1, i augmenteu o disminuïu conforme
trieu nivells més elevats.
- Com a nombre d'exercicis per resoldre és 15 per al primer
nivell. Els altres, vosaltres escolliu.
- Com a errors màxims que es poden cometre: 3 per al primer
nivell, després podeu disminuir-los o augmentar-los segons
el grau de dificultat.
- Ara haureu de configurar els nivells (fixeu-vos que, com a màxim,
en podeu configurar 10) i a cada nivell quin grau de dificultat li posareu.
És a dir, quins nombres fareu servir per a cada nivell, si del
0 al 999 per al nivell 1, si del 0 al 9999 per al nivell 2... Després,
quan poseu els nivells a cada alumne/a, es tindrà en compte aquesta
taula:
augmenta o disminueix
els nombres en cada nivell seleccionat per al valor mínim
augmenta o disminueix
els nombres en cada nivell seleccionat per al valor màxim

- Per acabar cal guardar tot el paquet amb un nom (ex.: primer nivell
bàsic o primer nivell mig...). Per fer-ho, cliqueu a afegir
i poseu-li el nom de primer nivell avançat.
Un cop acabat de configurar, sortiu amb la fletxa de l'esquerra i confirmeu
els canvis. Veieu que l'opció del dofí
només consta, com a pestanya, els nombres cardinals
i ordinals. Ara anireu a posar el nom dels alumnes a
cada activitat perquè puguin fer els exercicis.
- Trieu la pestanya dels cardinals. Fixeu-vos que surt buida de noms.
Obriu la fletxa de sota, a la dreta, i se us desplegarà un menú.
Trieu
per poder
introduir els alumnes. A continuació, sortirà aquesta
pantalla:

Comenceu a afegir el primer alumne/a fins a posar-ne
quatre (d'un en un), per exemple, MARIA, PERE, ANNA i MIQUEL. Poseu
els noms i aneu clicant a afegir. A cada alumne/a li
afegireu el nivell de dificultat que creieu que ja té amb les
fletxes amunt/avall (l'alumne/a començarà a partir d'aquest
nivell). A tots els deixareu al mateix nivell menys a la MARIA, que
li posareu un nivell 6 per als cardinals tot i que es recomana l'activitat,
també, per al cicle inicial.

- Ara només us queda triar el nivell del grup sencer (el curs
i el grau de dificultat) i començar a treballar individualment.
Per fer-ho, desplegueu la finestra de la dreta :

Amb la icona
triareu el nivell del grup. Escollireu tercer avançat.
Un cop fet això, ja està preparada l'activitat per ser
iniciada.
|
|
Ara fareu d'alumne/a, imagineu-vos que sou la MARIA
- Entreu als nombres cardinals, senyaleu el vostre
nom, "MARIA", i comenceu
l'activitat fent clic a la icona:
.
- Comenceu a fer la proposta. Fixeu-vos que heu de posar el "."
per als milers. Si ho feu bé, us proposarà un altre nombre
i així successivament fins a acabar. Si falleu una vegada, heu
de començar de nou (això és així ja que
heu posat un nivell de 6 per a la MARIA i per a aquest nivell només
us permet una errada. Fixeu-vos en la configuració inicial).
Podeu mirar el temps, els exercicis que us queden i els intents de què
disposeu si mireu la finestra:
- Podeu utilitzar els nombres de la finestra per treballar amb el ratolí:
- Un cop feta l'activitat, mireu el vostre historial fent clic al nom
MARIA i a la icona
.
Suposem que ho haureu fet molt bé.
|
|
Programació de l'activitat
|
 |
-
Metodologia: preparareu la sessió
per al grup classe. La sessió no ha de durar més de
30 minuts, per la qual cosa podeu organitzar els alumnes perquè
vagin passant pel racó de l'ordinador d'un en un durant tota
la setmana. Al final de la setmana tindreu una valoració
dels seus aprenetatges, i podreu posar recursos per millorar aquells
aspectes que no han acabat d'assimilar.
-
Objectius curriculars:
-
Objectius TIC:
-
Material: cal que es disposi d'un
ordinador dins l'aula, però l'activitat també es pot
dur a terrme a l'aula d'informàtica. En aquest cas, es farà
de manera conjunta i en una sola sessió que no ha de durà
més de 1/2 hora.
-
Treball previ: l'activitat
requereix que els alumnes hagin treballat amb anterioritat els nombres
de l'1 al 100 (a primer) i de l'1 al 1000 (a segon). També
es pot anar introduint l'activitat amb nombres depenent, en tot
moment, dels que ja van coneixent els nens.
|
 |
Prèviament a l'activitat s'ha de reforçar
els conceptes amb altres activitats:
-
Treball en grup per reconèixer
les grafies, escriure-les en murals a la classe, fer la recta numèrica
com a referent durant tot el curs, ben visible, i anar-la ampliant
conforme s'afegeixin més nombres.
- Treballar amb instruments que facilitin l'estructura numèrica
com l'àbac, els dits, els reglets.
- Reforçar, igualment, les activitats amb fitxes de treball per
sistematitzar els aprenentatges.
- Reforçar l'activitat amb programes TIC com:
|
|
|
 |
Informació complementària |
|
Cal tenir molt present que és una activitat de
reforç i d'avaluació. S'ha de posar activitats complementàries
a aquells alumnes que mostrin una certa dificultat en la resolució
de les activitats.
Haureu vist que podeu posar les fotografies dels alumnes.
Només cal que les tingueu a l'ordinador i les inseriu al requadre,
és molt fàcil. Proveu-ho.
El programa disposa d'un manual complert que us permet moltes altres
opcions per treballar. Penseu que podeu imprimir els resultats dels diferents
alumnes que heu triat per als diferents nivells. |
|
|
 |
|
|
|
|