Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  Juguem aprenent
   

El joc és una activitat natural de l'infant que li proporciona plaer i satisfacció. Els nens necessiten jugar i l'escola no pot ignorar aquesta necessitat bàsica de l'infant, per tant, ha d'afavorir el joc i potenciar-lo. Per això, del joc és d'on aprenen els nens. Tothom sap que aquest ha anat evolucionant al llarg dels anys fins a arribar al que avui entenem com el joc virtual on el nen/a interactua en situacions similars a les reals però que no ho són.

A l'educació infantil, els conceptes matemàtics formen part del descobriment de l'espai, el seu entorn natural i dels primers aprenentatges abstractes com els signes numèrics. Per això, en aquesta activitat aprendrem a jugar amb els nens tot tenint present els conceptes de fons que es volen transmetre amb aquests jocs.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Anireu a diferents adreces electròniques on es proposen jocs diversos, i aprofundireu en aquells en què pogueu treure'n un profit matemàtic. Cal tenir en compte que, tot i que el joc desenvolupa la maduresa de l'alumne/a, no tots tenen aquest objectiu, per la qual cosa haureu de fer una tria acurada sempre que els volgueu treballar a l'escola.

Per començar, anireu a l'adreça de Les tres bessones http://www.lestresbessones.com/, triareu l'opció qui vol jugar, a continuació juga a l'ortdinador amb les tres bessones i us sortirà uns quants jocs que podreu escollir. Caldrà fer-ne una tria adequada per a nens de l'educació infantil.

1. Entrareu al castell de la bruixa

  • El primer que haureu d'assegurar-vos és que disposeu del plug-in de la casa Shockwave. Si no és així, l'ordinador us proposarà d'instal·lar-lo. Feu-ho.
  • A continuació, entrareu al castell de la bruixa on haureu d'estar preparats per endinsar-vos en els diferents passadissos i escales mentre aneu agafant tot el major nombre de joguines que aneu trobant pel recorregut; cada cop que n'agafeu una obtindreu punts. Però heu d'anar alerta ja que hi ha un munt de perills i enganys que us faran perdre energia. L'objectiu és recuperar joguines. Vinga, som-hi.

  • Amb les fletxes del cursor guiareu la Neus pel castell de la bruixa. Les tecles de dreta i esquerra us serviran per anar a un costat o l'altre mentre que la fletxa d'amunt us servirà per sortejar obstacles tot saltant d'un lloc a l'altre.

En acabar l'activitat us donarà el resultat de la vostra aventura. Però el més important és que haureu treballat un seguit d'habilitats matemàtiques i de TIC.

   
 

2. Dibuixeu els personatges amb els nombres

 

  Trieu segueix els punts de la mateixa adreça.
 

Aquesta activitat hauria d'estar emmarcada al curs de P5 i després d'haver treballat el reconeixement dels nombres, que pot ser que encara no es coneguin del tot. L'alumne/a si no els acaba de reconèixer, pot fer l'activitat per intuïció (cosa no menys educativa).

Comencem:

  • Escolliu una de les tres activitats que us proposa la bruixa avorrida i intenteu esbrinar quin dibuix hi ha amagat.

  • Un cop carregat (o en el cas previ, haver instal·lat el plug-in del Shockwave) haureu de fer clic als nombres de manera correlativa. En fer-ho, anirà apareixent diferents parts del personatge amagat.

 

Un cop acabat el dibuix, podeu imprimir-lo i pintar-lo. Posar tots els dibuixos pintats en un mural sempre és d'agrair, i utilitzar diferents recursos, enriquidor.

   
 

3. Canviem de lloc, anem al club super3

Entrareu a la pàgina del Club super3 de TV de Catalunya http://www.super3.net/nivell8.htm. Teniu un munt de jocs per dur terme però, com abans, heu de saber quins us són útils per a cada cosa.

D'entrada, haureu de tenir present disposar dels plug-in necessaris. En aquest cas, el Shockwave i el de Flash.

  • Escoltareu sons tot repetint-los de manera seriada. Jugueu a Els anells musicals: a l'activitat, cada color té un so. Els sons s'escolten amb molta atenció, i després haureu de repetir-los en el mateix ordre.

L'activitat necessita d'auriculars per poder-la seguir correctament, tot i que sense es podria dur a terme fixant-vos bé en els canvis de colors de cada tecla de la pantalla.

4. Remenareu l'armari de les bessones a la mateixa adreça del super3

Observareu que teniu 47 jocs diferents per treballar. Per triar-ne un cal anar a la llista:

  • Triareu El prestatge de Les tres bessones. En aquest cas, haureu de col·locar tot un seguit d'objectes al seu lloc. Per veure on són podeu clicar a la icona i podreu observar on estan col·locades totes les coses que ara es troben al bagul. Ara només cal posar-les al seu lloc. Vinga!

5. Altre tipus de jocs més a l'objectiu TIC

Cal tenir en compte que l'ordinador és una eina molt útil per aprendre. Però com més es domini, menys temps haureu de dedicar a la màquina i més el podreu fer servir per a objectius pedagògics. Per aquest motiu, cal també utilitzar jocs que us siguin útils per al domini de l'instrument alhora que jugueu.

En aquest sentit podeu jugar a:

    • Flota i rebota (per al domini del ratolí)
    • Els jocs ruïenergètics: Atrapa els Negawats (domini de les fletxes del cursor)
    • Superavallvaregal (domini del ratolí)
    • ...
 
   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Metodologia: són activitats que es treballen de manera individual, això no vol dir que comparteixin les partides en parella: primer un i després l'altre. El treball en parella sempre és beneficiós si no acaba en una competitivitat dolenta. Poden ajudar-se, donar-se pistes, solucionar problemes...
  • Els objectius curriculars que heu treballat en aquesta sessió són:
    • Treball de reconeixement de l'espai dreta/esquerra i amunt/avall
    • Reconeixement dels nombres per saber els punts i l'energia que queda
    • Estratègies per superar obstacles
    • L'esforç d'aconseguir l'objectiu
    • La recta numèrica
    • La fixació
    • L'atenció i la fixació
    • La seriació d'un procés
    • La retenció i la posició de les coses
    • La memòria visual (com un memory)
  • Els objectius TIC:
    • Inici al treball amb l'ordinador
    • Domini del ratolí
    • Primer contacte amb les tecles del cursos del teclat
  • Temps: depenent del joc, però en funció del seu acabament. Són jocs que no duren més de quinze minuts com a molt.
   
   
Atenció!

Heu treballat agilitats que potser no semblen relacionades amb les matemàtiques. Tot al contrari: per estimar i aprendre matemàtiques cal tenir una gran capacitat per resoldre qüestions diverses, relacionar conceptes, ordenar objectes, establir estratègies... i això ho fa el joc. Per aquest motiu, cal potenciar aquest tipus d'activitat dins la classe, però fer una classificació correcta per treballar només una tipologia d'estratègies. Els jocs s'han de triar amb molta cura, i sempre pensant amb l'objectiu que esteu treballant o voleu treballar. Penseu, també, que no tots es poden fer via ordinador: els nens han de jugar amb altres tècniques que els permeti treballar el tacte, l'olfacte, el volum...

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

De jocs a la xarxa n'està ple. Potser per a eduació infantil no n'hi ha tants, però els suficients per treballar-hi de manera ordenada.

Altres adreces que podeu visitar són:

De totes n'hauríeu de fer una tria. Vinga, en teniu per una estona!

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les matemàtiques a primària