Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
XTEC Internet i les ciències socials a primària
   
  Les dades demogràfiques
   

L’objectiu d’aquesta pràctica es posar xifres a uns conceptes demogràfics que es desenvolupen en els llibres de text. Es tracta d’anar substituint algunes de les xifres més genèriques que s’hi presenten per algunes d’indrets més propers (població o comarca).

En aquesta pràctica utilitzarem les dades que ens proporciona l’Institut Català d’Estadística, per a conèixer les dades demogràfiques de la nostra població o comarca.

Aquesta pràctica té una doble funció, per una banda aprendre a cercar informacions estadístiques relacionades amb la població. Per l’altra aprendrem a utilitzar eines informàtiques per a l’elaboració de taules i gràfics on es recullin aquelles dades.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

El desenvolupament d’aquesta pràctica tindrà dues parts. La primera farà referència a la cerca d’informació: les pràctiques proposades serviran per a conèixer l’entorn de dades demogràfiques de l’Institut Català d’Estadística. Ens centrarem a fer una cerca de dades relacionades amb l’evolució de la població al llarg dels anys d’un indret i en l’estructura socioecòmica de la població.

La segona part es proposaran activitats relacionades amb el tractament i l’expressió gràfica d’aquesta informació. Es tractarà de presentar les dades recollides en forma de gràfics

   
  Cerca d'informació
   
 

Accediu a la pàgina de l’Institut Català d’Estadística: http://www.idescat.net/ .

Poseu el cursos del ratolí sobre el requadre “Territori” i del desplegable que apareix escolliu l’opció “Base de dades de municipis”. S’obre una pàgina com aquesta:

Des d'aquí podeu accedir a una gran quantitat de dades estadístiques (socials, demogràfiques, culturals, econòmiques...) referides a CATALUNYA – MUNICIPIS – COMARQUES – ÀMBITS DEL PLA TERRITORIAL – PROVÍNCIES.

Seleccioneu l’opció que volgueu, per exemple una comarca i premeu el botó Confirmar. Accedireu a una pàgina on es donen unes dades bàsiques de la comarca (Població, superfície comarcal, densitat de població i capital) i una taula que us permet accedir a quatre categories de dades estadístiques:

  • Estadístiques de població
  • Estadístiques socials
  • Estadístiques econòmiques
  • Altres estadístiques

Abans de prosseguir amb la cerca d’informació, cal tenir preparat un full, per tal d’anotar les dades que anem recollint (recollida_dades.rtf)

   
  a) L'evolució de la població
   
 

Per a conèixer l’evolució de la població de la comarca que em escollit, seleccionarem l’apartat “Estadístiques de població” i dins d’aquest anirem triant les opcions següents a mesura que es vagin desplegant.

En arribar a aquesta darrera opció la informació que se’ns dóna és una sèrie estadística amb el nombre total d’habitants de la comarca any per any durant els darrers vuit anys (actualment 1998 – 2005).

Per aconseguir les dades corresponent a altres anys des de 1984, ho farem de la següent manera:

Per defecte surt la xifra corresponent a l’any 1996. Tanmateix a la part superior esquerra de la pàgina hi ha un desplegable.

Aneu escollint any per any i confirmeu amb el botó blau. Tindreu l’evolució de la població de la comarca des de l’any 1976.

   
  b) L'estructura socioeconòmica
   
 

Per a conèixer les dades relacionades amb l’estructura socioeconòmica de la població de la comarca també seleccionarem l’apartat “Estadístiques de població” i dins d’aquest anirem triant les opcions següents a mesura que es vagin desplegant:

En la taula que apareix en escollir la darrera opció apareix la informació relativa a la població no activa, a la població activa, a la població ocupada i a la població aturada.

Als alumnes, davant la informació d’aquesta taula els podem fer anotar quines tipologies de població no activa hi ha i quines de població aturada.
   
  c) Els sectors de producció
   
 

El darrer pas per a conèixer l’estructura socioeconòmica de la població de la comarca cal saber quin és el sector de producció que ocupa més població a la comarca. Ho farem de la següent manera:

La taula mostra una sèrie temporal de tres anys amb l’evolució de la població ocupada segons els grans sectors d’activitat: agricultura, indústria, construcció i serveis.
   
  Tractament de la informació
   
 

Les dades recollides les representarem en dos tipus de gràfics: el lineal i el circular. Amb el gràfic lineal representarem l’evolució de la població entre 1984 i 2005, i amb el circular mostrarem l’estructura de la població segons l’ocupació per sectors de producció.

Una guia breu la teniu en aquest link: Introducció a l’elaboració de gràfics amb word

Gràfic lineal: Evolució de la població.

1r. Crearem un nou document word i del menú principal seleccionarem Insertar | Imagen | Gráfico

Al document apareixerà un gràfic (el que els vostre processador de textos tingui seleccionat per defecte, en al cas de la mostra és un gràfic de barres) i una taula amb les dades que utilitza el gràfic.

2n. Una volta haguem insertat el gràfic, hem de canviar-ne el tipus. Mentre tenim el gràfic seleccionat i la taula visible, del menú superior, escollim Gràfico | Tipo de gráfico | Lineas.

Un cop seleccionem del llistat de l’esquerra l’opció que volem (Líneas) s’ha d’escollir el subtipus de gràfic de les imatges que hi ha a la dreta. El subtipus per defecte està resaltat en negre. Seleccionem el que ens vagi més bé i Acceptem.

3r. El tercer pas és introduir les dades amb les xifres de població anual a la taula.

Com que només treballarem amb una sola línia, la que mostra l’evolució de la població des de 1984 fins 2005, eliminarem les dades que hi ha a les línies horitzontals 2 i 3.

A la primera columna de la línia marcada amb el número 1, substituirem la paraula que hi hagi (en aquest cas Este) per Habitants i n’eliminarem les dades que apareguin a la resta de columnes.

A la primera casella de les columnes A, B, C... hi escriurem els anys 1984, 1985, 1986... fins el darrer any amb dades disponibles.

4t. Introduirem les xifres de població corresponents a cadascun dels anys. A mesura que ho fem veurem que el gràfic es va dibuixant.

Un cop hem introduït totes les dades de població veurem que el gràfic queda una mica deformat. Tancarem la taula i el redimensionarem com si de un quadre de text o un dibuix es tractés. El resultat final seria aquest.

Aquest gràfic es pot personalitzar i/o modificar a través de diferents eines que ens ofereix el programa.

  • Clicant dues vegades damunt l’àrea d’imatges, apareix un quadre “Formato del área de trazado”, que permet canviar el color de fons el gruix de les línies, etc.
  • Obrint des del menú Gràfico | Opciones de gráfico apareix un quadre de diàleg que amplia les opcions de personalització sobre la inserció de títols, els eixos, les línies de divisió, la llegenda, els rètols i la taula de dades. Proveu-ho i en veureu el resultat.

Feu clic fora de l’àrea d’imatge per a retornar al word.

Amb les dades que heu recollit sobre la població no activa i la població activa i de l’ocupació segons els grans sectors d’activitats realitzeu els següents gràfics:

  • Gràfic de barres sobre els totals de la població activa i la població no activa.
  • Gràfic circular de la població ocupada segons els grans sectors d’activitat (agricultura, indústria+construcció i serveis)

Els resultats han de ser semblants (en forma, no en resultat) a aquests:

Acabarem la pràctica col·locant cadascun dels gràfics en un document diferent de word i farem un petit comentari.

   

En el document on tingueu els gràfics feu un petit comentari.

a) Sobre l’evolució de la població, períodes en que la població disminueix, períodes en que la població augmenta, com és l’augment (fort o feble)...

b) Quin tipus de població predomina (activa o no activa). Utilitzant altres dades quin sector de la població no activa predomina, com és l’atur)

c) Comparar les xifres de l’ocupació de la població segons sectors d’activitat de la població/comarca amb les de Catalunya.

   
 

Programació de l'activitat

   
Programació
  • Metodologia
 

L’ús de bases de dades demogràfiques en aquests cursos cal que sigui guiat. Per això una part de la primera sessió es dedicarà a presentar-ne els continguts i es farà una cerca guiada (per exemple amb les dades generals de Catalunya).

A continuació, per grups de dos alumnes, iniciaran al cerca de dades demogràfiques, que anotaran en una taula que se’ls haurà explicat i lliurat prèviament. Cal incidir en la necessitat d’anotar l’any al qual fan referència les dades, car no sempre són del mateix.

Una volta hagin recollit les dades se’ls explicarà com s’elabora un gràfic usant l’aplicació Microsoft Graph.

La segona sessió es dedicarà a l'elaboració dels gràfics per part de l’alumnat i la redacció d’un comentari dels mateixos.

 
  • Requeriments de maquinari i programari
 

Un ordinador per a cada alumne amb connexió a internet, un navegador i un processador de textos que tingui l’opció de treballar amb gràfics (la pràctica està pensada per al Microsoft Word que inclou l’aplicació Microsoft Graph).

 
  • Objectius curriculars:
    • La població i els moviments naturals i migratoris a Catalunya i a Espanya.
    • Composició i distribució territorial de la població
 
  • Objectius TIC
    • Obtenir de la informació a través de mitjans electrònics.
    • Conèixer bases de dades electròniques d’accés lliure per a obtenir la informació.
    • Organitzar la informació obtinguda a partir d’unes pautes prèviament establertes.
    • Usar programes d’elaboració de gràfics estadístics per a expressar les dades recollides.
    • Fer servir el processador de textos per a expressar una informació
    • Desar, recuperar i imprimir documents.
 
  • Temporització
 

Aquesta pràctica està pensada per a ser desenvolupada en dues sessions de 45 minuts. La primera es dedicaria a la cerca d’informació en bases demogràfiques.

La segona es dedicaria al tractament de la informació.

En cas que hom tingués més dades a tractar es podria ampliar a una altra sessió.

 
  • Avaluació
 
Per a avaluar l’activitat s’usarà la taula de recollida de dades i el document amb els gràfics i els comentaris. D’aquesta manera es pot avaluar els continguts tant de caràcter conceptual (aplicació dels coneixements treballats prèviament a l’aula sobre la població) i procedimental (obtenció i tractament de la informació)
   
Informació complementària Informació complementària
 

Dades i informacions sociodemogràfiques de tota mena i sobre diferents àmbits territorials les podem trobar, també, a:

Amunt