![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
El mercat | |
No hi ha dubte que la millor manera d’assimilar els continguts curriculars és a través de la manipulació, de l’observació,de la pròpia experiència. Aquí us proposem una practica per tal que els més menuts interaccionin directament amb les noves tecnologies treballant un centre d’interès tant tradicional com pot ser el mercat municipal i els productes que allà podem trobar. |
|
Desenvolupament de la pràctica | |
![]() |
En un primer moment, en grups reduïts, explicareu als vostres alumnes el funcionament bàsic de la Mavica o qualsevol altra càmera fotogràfica digital de què disposeu. Programareu una sortida al mercat municipal per tal de fotografiar les parades i els productes exposats. Aquestes fotografies les visionareu amb ajuda del canó. Preparareu un document on els nens i nenes puguin copiar els noms dels productes i parades treballades i per últim, per aprofundir en el tema accedireu a webs relacionades amb fruites i hortalisses. |
Funcionament de la Mavica |
|
Es tracta de familiaritzar als nens i nenes amb un aparell que pot semblar d’ús exclusiu del més grans de l’escola , però que per la seva senzillesa de funcionament està a l’abast de tothom. Hauríeu d’aprofitar un d’aquells moments en que la classe està dividida en grups i compteu amb l’ajut d’un altre company/a a l’aula . En grups de 4 o 5 alumnes no tindreu dificultat en aconseguir que siguin capaços d’obtenir una imatge a través de la Mavica. Només haureu d’insistir en el fet de penjar la càmera al coll i amb la importància de veure a través del visor aquell objecte que volen fotografiar. És clar que sortiran mogudes, desenfocades, o no sortiran, però amb una mica de paciència, els resultats us sorprendran. Per si de cas mai heu treballat amb la Mavica, en aquesta adreça trobareu la informació necessària de com obtenir les imatges http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/ dva5_dvc5/blocb/b8.htm Si encara voleu saber més en aquest enllaç trobareu tot el cal saber per al bon funcionament d’aquesta càmera http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/ dva5_dvc5/blocb/index.htm
|
|
Sortida al mercat municipal |
|
|
|
Potser serà el moment més conflictiu de la pràctica , us podríem aconsellar que per aquesta sortida compteu amb una persona més de les habituals, de manera que un mestre/a es pugui encarregar exclusivament de la realització de les fotografies per part dels alumnes. Assenyalar la importància d’una bona planificació per saber en tot moment qui ha realitzat cada una de les fotografies . La persona encarregada de les fotografies hauria d’anar comprovant que els resultats entren dins del que es pot donar per satisfactori. Per completar el treball , vosaltres mateixos podeu realitzar les fotografies que creieu convenients per tal d’assegurar el resultat de l’experiència. |
|
Visionat de les fotografies |
|
Arriba el moment en el que els alumnes queden una mica al marge i sou vosaltres els que preparareu una presentació d’aquestes fotografies. Per realitzar aquesta feina disposeu de diversos programes, utilitzeu aquell que us sigui més familiar o us resulti més fàcil. A continuació us presenten una possibilitat amb el Gimp. Si no disposeu d'aquest programa el podeu descarregar des d'aquest enllaç http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/CDpaquet.auto_g?idCD=actual_matform&idTipusEle ment=eina&idElement=gimp_22x_win&codiAny=2006-2007 Abans de continuar cal carregar al disc dur les imatges enregistrades amb la càmera,
A continuació ens assegurarem que totes les imatges estan en la posició correcta i no girades unes respecte d’altres. Obriu el Gimp , per defecte s'obriran dues finestres , a la esquerra una amb el nom " El Gimp", i a la dreta una altra anomenada "Capes, canals, camins, etc..." , aquesta última no la utilitzareu en aquesta pràctica i per tant si voleu la podeu tancar. És el moment d'obrir les imatges girades, per trobar-les clicareu a al part superior de la barra de menú "Fitxer" i a continuació a "Obre" . S'obre una finestra de navegació per trobar les imatges en qüestió. Seleccioneu la imatge que voleu girar , observeu que s'obre una nova finestra del Gimp amb la imatge seleccionada A la finestra "El Gimp" ( a l'esquerra ) seleccioneu l'eina "Gira la capa o selecció" . Situeu el ratolí a sobre de la imatge i cliqueu amb el botó de l'esquerra , s'obre una nova finestra on podeu girar la imatge a la posició que desitgeu.
Aquest procés l'haureu de repetir amb cada una de les imatges que calgui girar. Per facilitar el reconeixement de les imatges aneu a reanomenar-les.
Ja les teniu preparades per que els vostres alumnes les puguin visionar És aconsellable passar les imatges de forma manual, de manera que podreu anar fent tots els comentaris que creieu oportuns . És imprescindible disposar d’un canó de projecció per tal de poder realitzar l’activitat. A partir d’ara la imaginació de cadascú és lliure de muntar el seguit d’activitats que cregui convenient per tal d’adquirir tots els conceptes, vocabulari, treballats. Podríeu optar per confeccionar un mural amb algunes de les fotografies prèviament impreses, fer un treball més individualitzat triant cada alumne la imatge més representativa per a ell i incloure-la a la seva carpeta de feines, etc. Vosaltres creareu unes fitxes de treball on apareixeran les imatges i a sota de cada una d’elles un marc on els nens i nenes hauran d’escriure el nom que correspongui. |
|
Creació de la fitxa de treball | |
Un cop tenim preparades les imatges utilitzarem un editor de text per preparar les fitxes. Apostem per l’Open Office de programari lliure. Si no disposeu de l’ultima versió en català la podeu descarregar des d’aquesta adreça Obriu l’OpenOffice.org Writer i elaboreu una fitxa de treball. Caldrà deixar uns espais perquè els nens i nenes puguin escriure els noms corresponents a les fotografies. Teniu vàries opcions, deixar els espais en blanc, crear uns marcs, donar l’opció de triar una resposta, etc. El resultat podria ser semblant a aquest document “Els arbres de la meva escola” , encara que tracta d’un tema diferent al mercat, però com ja hem dit aquesta proposta de treball és vàlida per a molts centres d’interès. |
|
Webs a treballar | |
Per acabar d'arrodonir la feina podeu treballar el vocabulari i la grafia en un parell d'adreces: http://www..cat/infantil/llegir/paraules.swf i http://www..cat/infantil/llegir/lletra.swf |
|
Programació de l'activitat | |
![]() |
|
![]() |
Heu comprovat que una part de la pràctica recau directament a sobre del professorat, però teniu la possibilitat de de legar aquesta feina en l'alumnat més grtan del centre. Concretant. A nivell de centre es planteja un projecte de col·laboració entre l'alumnat dels diferents cicles, infantil realitzarà les fotografies, cicle mitjà descarregarà, anomenarà i redimensionarà les imatges, i per últim cicle superior elaborarà una presentació que més tard servirà per treballar a l'aula d'educació infantil, us podem assegurar que el resultat és espectacular, només cal una mica d'organització a nivell intern. |
Informació complementària | |
![]() |
En aquesta adreça trobareu l'experiència d'un centre que ja ha dut a terme aquesta pràctica en concret http://www.xtec.cat/ceip-alexandregali-cornella/elmercat1/elmercat.htm |
![]() |
|