Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 4
Mòdul 6
Pràctica 2
Pràctica 3
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
  El mercat
   

No hi ha dubte que la millor manera d’assimilar els continguts curriculars és a través de la manipulació, de l’observació,de la pròpia experiència. Aquí us proposem una practica per tal que els més menuts interaccionin directament amb les noves tecnologies treballant un centre d’interès tant tradicional com pot ser el mercat municipal i els productes que allà podem trobar.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

En un primer moment, en grups reduïts, explicareu als vostres alumnes el funcionament bàsic de la Mavica o qualsevol altra càmera fotogràfica digital de què disposeu.

Programareu una sortida al mercat municipal per tal de fotografiar les parades i els productes exposats. Aquestes fotografies les visionareu amb ajuda del canó. Preparareu un document on els nens i nenes puguin copiar els noms dels productes i parades treballades i per últim, per aprofundir en el tema accedireu a webs relacionades amb fruites i hortalisses.
   
 

Funcionament de la Mavica

   
 

Es tracta de familiaritzar als nens i nenes amb un aparell que pot semblar d’ús exclusiu del més grans de l’escola , però que per la seva senzillesa de funcionament està a l’abast de tothom. Hauríeu d’aprofitar un d’aquells moments en que la classe està dividida en grups i compteu amb l’ajut d’un altre company/a a l’aula . En grups de 4 o 5 alumnes no tindreu dificultat en aconseguir que siguin capaços d’obtenir una imatge a través de la Mavica. Només haureu d’insistir en el fet de penjar la càmera al coll i amb la importància de veure a través del visor aquell objecte que volen fotografiar. És clar que sortiran mogudes, desenfocades, o no sortiran, però amb una mica de paciència, els resultats us sorprendran.

Per si de cas mai heu treballat amb la Mavica, en aquesta adreça trobareu la informació necessària de com obtenir les imatges http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/ dva5_dvc5/blocb/b8.htm

Si encara voleu saber més en aquest enllaç trobareu tot el cal saber per al bon funcionament d’aquesta càmera http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/ dva5_dvc5/blocb/index.htm

 

 

Sortida al mercat municipal

 

 

 

Potser serà el moment més conflictiu de la pràctica , us podríem aconsellar que per aquesta sortida compteu amb una persona més de les habituals, de manera que un mestre/a es pugui encarregar exclusivament de la realització de les fotografies per part dels alumnes.

Assenyalar la importància d’una bona planificació per saber en tot moment qui ha realitzat cada una de les fotografies . La persona encarregada de les fotografies hauria d’anar comprovant que els resultats entren dins del que es pot donar per satisfactori.

Per completar el treball , vosaltres mateixos podeu realitzar les fotografies que creieu convenients per tal d’assegurar el resultat de l’experiència.

   
 

Visionat de les fotografies

   
 

Arriba el moment en el que els alumnes queden una mica al marge i sou vosaltres els que preparareu una presentació d’aquestes fotografies. Per realitzar aquesta feina disposeu de diversos programes, utilitzeu aquell que us sigui més familiar o us resulti més fàcil.

A continuació us presenten una possibilitat amb el Gimp. Si no disposeu d'aquest programa el podeu descarregar des d'aquest enllaç http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/CDpaquet.auto_g?idCD=actual_matform&idTipusEle ment=eina&idElement=gimp_22x_win&codiAny=2006-2007

Abans de continuar cal carregar al disc dur les imatges enregistrades amb la càmera,

  1. Poseu el disc de 3,5 a la boca A: La lectura de les imatges des del disquet és lenta. Espereu-vos que es carreguin totes.
  2. Seleccioneu totes les imatges
  3. Obriu el menú de context amb el botó dret del ratolí i premeu l'opció Copiar a ...
  4. A la finestra trieu el directori de treball on voleu desar les imatges
  5. Obriu la carpeta triada i comproveu que s’han copiat les imatges

A continuació ens assegurarem que totes les imatges estan en la posició correcta i no girades unes respecte d’altres.

Obriu el Gimp , per defecte s'obriran dues finestres , a la esquerra una amb el nom " El Gimp", i a la dreta una altra anomenada "Capes, canals, camins, etc..." , aquesta última no la utilitzareu en aquesta pràctica i per tant si voleu la podeu tancar.

És el moment d'obrir les imatges girades, per trobar-les clicareu a al part superior de la barra de menú "Fitxer" i a continuació a "Obre" . S'obre una finestra de navegació per trobar les imatges en qüestió. Seleccioneu la imatge que voleu girar , observeu que s'obre una nova finestra del Gimp amb la imatge seleccionada

A la finestra "El Gimp" ( a l'esquerra ) seleccioneu l'eina "Gira la capa o selecció" .

Situeu el ratolí a sobre de la imatge i cliqueu amb el botó de l'esquerra , s'obre una nova finestra on podeu girar la imatge a la posició que desitgeu.

Aquest procés l'haureu de repetir amb cada una de les imatges que calgui girar.

Per facilitar el reconeixement de les imatges aneu a reanomenar-les.

  1. Accediu a la carpeta on teniu les fotografies
  2. Seleccioneu la primera imatge.
  3. Feu un doble clic sobre el nom de la imatge o premeu la tecla de funció F2.
  4. Escriviu el nou nom ( fruiteria, carnisseria, etc )sense oblidar l’extensió.

Ja les teniu preparades per que els vostres alumnes les puguin visionar

És aconsellable passar les imatges de forma manual, de manera que podreu anar fent tots els comentaris que creieu oportuns . És imprescindible disposar d’un canó de projecció per tal de poder realitzar l’activitat.

A partir d’ara la imaginació de cadascú és lliure de muntar el seguit d’activitats que cregui convenient per tal d’adquirir tots els conceptes, vocabulari, treballats.

Podríeu optar per confeccionar un mural amb algunes de les fotografies prèviament impreses, fer un treball més individualitzat triant cada alumne la imatge més representativa per a ell i incloure-la a la seva carpeta de feines, etc.

Vosaltres creareu unes fitxes de treball on apareixeran les imatges i a sota de cada una d’elles un marc on els nens i nenes hauran d’escriure el nom que correspongui.

   
  Creació de la fitxa de treball
   
 

Un cop tenim preparades les imatges utilitzarem un editor de text per preparar les fitxes. Apostem per l’Open Office de programari lliure. Si no disposeu de l’ultima versió en català la podeu descarregar des d’aquesta adreça

http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/CDpaquet.auto_g?idCD=actual_matform&id TipusElement=eina&idElement=OOo_202_windows_install_ca&codiAny=2006-2007

Obriu l’OpenOffice.org Writer i elaboreu una fitxa de treball.

Caldrà deixar uns espais perquè els nens i nenes puguin escriure els noms corresponents a les fotografies. Teniu vàries opcions, deixar els espais en blanc, crear uns marcs, donar l’opció de triar una resposta, etc.

El resultat podria ser semblant a aquest document “Els arbres de la meva escola” , encara que tracta d’un tema diferent al mercat, però com ja hem dit aquesta proposta de treball és vàlida per a molts centres d’interès.

   
  Webs a treballar
   
 

Per acabar d'arrodonir la feina podeu treballar el vocabulari i la grafia en un parell d'adreces: http://www..cat/infantil/llegir/paraules.swf i http://www..cat/infantil/llegir/lletra.swf

  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari

    Necessitareu disposar de la Mavica per realitzar la primera part de la pràctica i d’un ordinador amb connexió a internet per a cada alumne per omplir les fitxes i treballar les webs seleccionades.

    Per a la feina del professor/a necessiteu tenir instal·lat un programa de tractament de la imatge i un processador de textos.
  • Metodologia:

Aquesta pràctica està pensada per poder-la realitzar a qualsevol sortida escolar que es planifiqui al llarg del curs. Al titular-la "El mercat", tot està enfocat cap aquest centre d'interès , però sou prou conscients que qualsevol altra sortida també brinda totes les possibilitats abans treballades. Cal, això sí, planificar molt bé la realització de les fotografies pels infants i per tant caldrà treballar en petit grup la manipulació d'aquesta màquina de fotos.

  • Els objectius curriculars que heu treballat en aquesta sessió són:
    • Recollida dels coneixements previs dels infants sobre el mercat
    • Seguir un itinerari marcat des de l'escola fins al mercat minucipal
    • Verbalitzar els coneixements adquirits
    • Visionar, cole·lectivament ,l'experiència realitzada
  • Els objectius TIC:
    • Iniciar a l' ús de les càmeres digitals
    • Escriure paraules o frases curtes amb el processador de text
    • Treballar webs prèviament seleccionades
  • Temporització

    Aquesta pràctica necessita una planificació molt acurada. En una primera sessió, en petit grup de treball explicarem el funcionament de la Mavica i els deixarem realitzar les seves primeres proves.

    Una segona sessió ens ocuparà una bona part del matí per visitar el mercat.

    La tercera sessió amb alumnes servirà per visionar les fotografies i poder anar assimilant el vocabulari i la grafia .

    En la quarta sessió els alumnes passaran a treballar amb l’ordinador de manera que ompliran les fitxes de treball que prèviament haurem confeccionat.

    En una cinquena i última sessió accediran a les webs seleccionades per reforçar la grafia d’aquests productes en concret.

   
   
Atenció!

Heu comprovat que una part de la pràctica recau directament a sobre del professorat, però teniu la possibilitat de de legar aquesta feina en l'alumnat més grtan del centre. Concretant. A nivell de centre es planteja un projecte de col·laboració entre l'alumnat dels diferents cicles, infantil realitzarà les fotografies, cicle mitjà descarregarà, anomenarà i redimensionarà les imatges, i per últim cicle superior elaborarà una presentació que més tard servirà per treballar a l'aula d'educació infantil, us podem assegurar que el resultat és espectacular, només cal una mica d'organització a nivell intern.

   
  Informació complementària
   
Informació complementària

En aquesta adreça trobareu l'experiència d'un centre que ja ha dut a terme aquesta pràctica en concret http://www.xtec.cat/ceip-alexandregali-cornella/elmercat1/elmercat.htm

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les ciències socials a primària