Guia
Mòdul 6
Exercici

L'energia

En aquesta pràctica farem servir els Quaderns virtuals.

En farem servir un de ja fet per poder veure'n les funcionalitats. Per poder fer-ne un de nou, heu de llegir les instruccions que trobareu al portal dels Quaderns Virtuals.

Concretament, l'apartat Característiques és una excel·lent introducció als Quaderns on s'expliquen què son, els tipus d' activitats que es poden fer i quins passos s'han de fer per confeccionar-los.

Un apartat molt important és la biblioteca on es poden trobar els quaderns que han fet altres professors.

En aquest curs únicament farem servir un Quadern ja fet i l'assignarem als alumnes a través de l'educampus. Si es volen fer quaderns cal fer u curs o autoformar-se consultant els materials de formació que es troben a l'apartat Documents. Cursos i tutorials

Pràctica

El primer pas serà la cerca del quadern virtual que ens interessa, en aquest cas sobre l'energia.

Anirem a l'adreça http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/biblio.htm i escollim l'opció Cerca de quaderns. A la casella d'Àrea escollim Ciències socials, i, tot seguit, Escollim L'energia. Quan cliquem a sobre surt la fitxa descriptiva del quadern.

Disposem de l'opció de Descarrega si el que volem és baixar-lo al nostre ordinador. I l'opció de Visualitza per veure tot el quadern i poder respondre'l.

Un quadern és un conjunt d'activitats d'avaluació que s'agrupen en Fulls i els fulls a la seva vegada poden contenir una presentació i/o preguntes de diferents tipologies. Les diferents tipologies de les preguntes les podeu trobar a Característiques. Tipus d'activitats.

Amb el quadern de l'energia obert, anem a veure algunes de les preguntes que es poden plantejar en un quadern.

Full 1. Presentació. Aquest primer full no presenta cap pregunta sinó únicament unes imatges sobre el tema i unes webs per ampliar els coneixements sobre el tema.

Full 2. Al principi de tot hi ha una introducció al full i a continuació les preguntes.

A la primera pregunta s'han de seleccionar les imatges que representen alguna forma d'energia. La pregunta només admet una resposta correcta, per tant l'odrinador la podrà corregir

A la segona es tracta d'explicar com es reconeix l'energia a les dues imatges. És, doncs, una pregunta de redacció lliure que únicament pot corregir un professor, no l'ordinador.

Full 3. Torna a tenir una introducció al full i a continuació una pregunta de relació. Es tracta d'arrossegar els textos (imatges) de sota a cada imatge.

A la segona pregunta d'aquest full s'han d'omplir uns espais buits amb un vocabulari limitat que surt a un desplegable. Aquests tipus de pregunta també es pot plantejar sense opció de vocabulari.

Aquestes són algunes de les tipologies de preguntes que es poden fer amb els quaderns. Es poden fer moltes més com podeu veure al document Característiques. Tipus d'activitats

Al final de cada full hi ha l'opció Corregeix que permet fer l'autocorrecció d'aquella tipologia de preguntes que l'ordinador pot avaluar perque són de resposta tancada.

Però Quaderns permet també assignar a cada alumne/a un quadern i mantenir una interactivitat per resoldre les preguntes de resposta lliure, dubtes que pugui plantejar un alumne o portar una estadística dels resultats. Per fer això necessitarem un entorn de formació. Potser moodle o educampus.

XTEC Internet i les ciències socials a primària