Guia
Exercici

Representem el perfil d'un riu

L'objectiu d'aquesta pràctica és dibuixar de diferents maneres el perfil d'un riu: mitjançant un full quadriculat o emprant un full de càlcul predissenyat i un gràfic associat.

L'alumne/a haurà d'aprendre les característiques de les parts d'un riu i a construir el perfil d'algun dels rius de Catalunya.

Pràctica

El desenvolupament de la pràctica tindrà tres parts ben diferenciades:

• A la primera, observareu com es representa el perfil d’un riu a través d'una Mini Unitat Didàctica (MUD)
  • A la segona part, haureu de buscar la informació necessària per poder realitzar la gràfica del pendent del riu.
  • Finalment, introduireu aquestes dades en un full de càlcul, per posteriorment veure’n la gràfica del perfil

Primer punt a desenvolupar

Aneu a l'Edu365 i observeu la MUD El perfil d'un riu elaborada per la Carme Vall.

Familiaritzeu-vos amb el concepte de perfil, amb les dades necessàries (altitud i distància al naixement) per construir un perfil d'un riu i vegeu en l'animació el procediment per dibuixar-lo en un paper.

Entreu a la pràctica i imagineu-vos que agafeu un full quadriculat, un regle, un llapis. Observeu l'apartat avaluació i reflexioneu quins continguts conceptuals exercitaria el vostre alumnat.

A la pràctica teniu les dades del riu Fluvià. Copieu-les perquè, conjuntament amb les que us mostren del riu Llobregat, més endavant us serviran per fer-ne els perfils al vostre ordinador.

Segon punt a desenvolupar: obtenir informació sobre el riu

La informació a obtenir és la que correspon a les altituds de les poblacions i a la distància entre el naixement del riu i cada població.

Les altituds de les poblacions les podeu trobar a la Viquipèdia

Busqueu la llista de rius i, a la informació de la majoria, hi apareixen les poblacions per on passa el riu. Si accediu a l'entrada de cada població, surt un quadre com el que apareix en el cas de Salt per on passa el riu Ter.

Les dades de distàncies des del naixement a cadascuna de les poblacions no són fàcils de trobar. Una possibilitat és resseguir en un mapa d'una escala adequada (1:250.000 ) amb un curvímetre el curs del riu. Una altra possibilitat és, amb un mapa de carreteres, fer un càlcul aproximat de la distància per comparació entre la carretera i el riu.

Anoteu el valor de l'altitud de cada població. (Excepcionalment, haureu de tenir en compte que de l'altitud del nucli del municipi a l'altitud del llit del riu hi pot haver-hi alguna diferència).

Tercer punt a desenvolupar: el gràfic amb el full de càlcul

Anoteu l'altitud de cada població.

Obriu el programa Calc de l'OpenOffice i recupereu el fitxer perfil riu buit . Obriu el full anomenat Ter

Ompliu els valors que us falten de les altituds de les poblacions.

A mesura que aneu introduint els valors de les altituds de les poblacions que falten (de Manlleu a Torroella de Montgrí), s'anirà completant el perfil del curs mitjà i baix del riu Ter.

Observeu els canvis que es produeixen en el gràfic.

Anomeneu i deseu el fitxer abans de sortir.

Us facilitem un altre full de càlcul anometat perfil_riu.ods . En aquest full de càlcul teniu les poblacions i les distàncies d'alguns dels rius de Catalunya perquè pugueu fer les activitats amb el vostre alumnat.

Programació de l'activitat

Programació
  • Metodologia: Introduïu el tema del perfil dels rius a partir d'una conversa inicial al voltant d'una pregunta simple com pot ser cap a on va l'aigua d'un riu? o com es pot representar el curs d'un riu? A partir d'aquí, feu treballar individualment o en parelles la MUD sobre el perfil d'un riu. En petits grups, feu que representin les dades del perfil d'un o més rius amb paper quadriculat per, posteriorment, utilitzar el full de càlcul. A partir d'aquí, assigneu un riu o més rius a cada grup amb la missió d'omplir el full de càlcul i realitzar el gràfic. Finalment, imprimiu els resultats.

• Els objectius curriculars que s'han treballat en aquesta sessió són:
    • Reconèixer les parts i característiques del curs d'un riu.
    • Representar un perfil hidrogràfic.
    • Iniciar-se en la mesura de distàncies i càlcul de pendents.

• Els objectius TIC que heu treballat en aquesta sessió són:
    • Obtenció d'informacions en una enciclopèdia.
    • Saber navegar per una simulació virtual.

• Material necessari: ordinador connectat a Internet i la proposta inicial en paper.
  • Temps de l'activitat està pensat per a dues o tres sessions si es realitza una posada en comú dels resultats obtinguts per cada grup.

Atenció!

La feina proposada en aquesta pràctica pot formar part de l'estudi en profunditat d'un riu. El resultat d'aquest estudi, en què s'hauran recollit diferents aspectes del riu, es pot espressar amb una presentació electrònica, feta amb Impress o Power Point, on s'inclourà el perfil del riu. La posada en comú es pot fer amb un canó de projecció de manera que cada grup pugui explicar els seus resultats.

Informació complementària

Podeu trobar diferents MUD sobre el tema dels rius:

Per veure'n d'altres relacionades amb la mateixa temàtica, podeu anar a:

XTEC Internet i les ciències socials a primària