Guia
Mapa
Mòdul 1
Mòdul 2
Mòdul 3
Mòdul 5
Mòdul 6
Pràctica 1
Pràctica 2
Pràctica 4
Pràctica 5
Pràctica 6
Exercici
   
 

Les comarques de Catalunya

   

En aquesta pràctica, mitjançant diferents recursos, aconseguireu que els vostres alumnes es familiaritzin amb el noms de les comarques i que, alhora, sàpiguen localitzar-les i situar-les al mapa de Catalunya.

Utilitzareu un navegador i el Kid Pix. P er tant, amb anterioritat, els infants haurien d’haver practicat amb aquest programa de dibuix perquè les ordres a seguir no els vinguin de nou. Tot i que la pràctica està pensada per al segon nivell de cicle mitjà, es pot adaptar i aplicar a altres nivells.

   
Desenvolupament de la pràctica
 
Pràctica

Aquesta pràctica està dividida en tres parts.

Començareu treballant amb un web per situar les comarques de Catalunya dins del mapa. Posterioment, us convertireu en meteoròlegs per tal d’anar assimilant la situació de les comarques i finalitzareu amb la utilització d’un programa gràfic per tal de confeccionar un mapa comarcal.

   
  El joc de les comarques
   
 

Obriu un navegador i teclegeu l’adreça següent:

http://www.municat.net/pagines/info/escola/escola.htm

Com veieu, ofereix la possibilitat de descàrrega. Per assegurar-ne el bon funcionament el podríeu tenir descarregat per si de cas fallés la connexió a Internet.

A la part inferior a la dreta, clicant a sobre de la informació veureu con funciona el programa.

 

Aquest aplicatiu de Flash ofereix set possibilitats de “joc”: Catalunya (cal encaixar les siluetes de cada comarca dins del mapa de Catalunya), Comarques de muntanya, Comarques de litoral i Comarques d’interior. Aquestes tres últimes ofereixen l’opció de treballar les capitals de cada comarca.

A partir d’aquí podeu dissenyar diverses activitats.

Seria bo de finalitzar amb un mapa mut de les comarques de Catalunya on els alumnes poguessin anotar-hi els noms i, si voleu ampliar continguts, el de les seves capitals.

   
 

Meteocomarques

   
 

Ara haureu d'obrir un navegador i escriure l’adreça següent :

http://www.edu365.cat/primaria/muds/socials/meteocom/comar.htm

 

Aquesta activitat permet aprendre els noms de les comarques tot jugant a ser meteoròlegs. Heu de col·locar, a la comarca corresponent, el símbol que determina el temps atmosfèric. La primera pantalla ja explica gràficament el funcionament, però, per si de cas queden dubtes, clicant a sobre del signe d’informació, tot queda ben clar.

 
 

Proveu com interactuen els altres símbols que apareixen a la pantalla.

Per a aquells alumnes que tinguin més dificultats o potser per a tots, és recomanable activar el requadre d’ajut visual. Podeu comprovar que les comarques prenen un color diferent, cosa que els ajudarà en la seva feina.

També és molt interessant el fet de l’autocorrecció, ja que s’encerti o s’erri, el programa n'informa immediatament.

   
  KidPix
   
 

Per acabar la pràctica utilitzareu el Kid Pix, si no coneixeu molt bé el funcionament podeu consultar a http://www.xtec.cat/satis/ra/kidpix/kidpix/index.htm. En concret, usareu la màquina d’idees que trobareu al menú d’eines.

Dins de la màquina d’idees disposeu d’un ventall de documents ja editats per poder-hi treballar, vosaltres obrireu la carpeta de mapes.

Dins de mapes triareu la carpeta de Catalunya Comarques i aquí el mapa mut de Catalunya.

Ara cadascun de vosaltres heu de triar què voleu que realitzin els nens/es: pintar la vostra comarca i les frontereres, pintar les comarques del litoral, etc. A més a més de pintar, els fareu utilitzar l’eina d’edició de text per crear la llegenda en una part del mapa i escriure el seu nom a la part superior .

El resultat final podria ser aquest :

Acabareu desant aquest document ( amb l’opció d’exportar del menú d’arxiu, permet el format .jpg ) a una carpeta determinada i imprimint el document. Amb aquestes dues últimes accions us assegureu que saben desar un document al lloc adequat i amb el document imprès podreu realitzar l’avaluació d’allò que heu volgut treballar de l’àrea de socials.

   
  Programació de l'activitat
   
Programació
  • Requeriments de maquinari i de programari

    Necessitareu un ordinador per a cada alumne/a amb connexió a Internet i tenir instal·lat el Kid Pix a tots els ordinadors.

  • Metodologia

    Hauríeu de començar la sessió deixant molt clar a l'alumnat quin és l’objectiu d’aquesta pràctica: aprendre a localitzar les comarques al mapa de Catalunya.

    Si disposeu d’un canó de projecció, es pot explicar el funcionament del joc de les comarques així com l’activació de les diferents opcions de Meteocomarques. Serà el moment adequat de fer-los notar com podem obtenir informació a partir dels mitjans electrònics.

    A continuació, cada alumne/a hauria d’anar al seu ordinador i començar l’activitat. Iniciaran el Joc de les comarques de forma que es vagin familiaritzant amb els noms i la situació al mapa. Hauríeu de triar una opció de joc: comarques d’interior, de litoral, etc. Si ho creieu oportú, cada alumne/a disposarà d’un mapa mut on anirà copiant el nom de les comarques.

    Un cop superat aquest exercici, cada alumne/a de forma autònoma, passarà a realitzar el de Meteocomarques. Seria aconsellable realitzar aquest exercici entre dues i quatre vegades, depèn del temps que hi vulgueu o pugueu dedicar. Abans de passar a altra predicció, haurien d’avisar al professor/a per tal de comprovar l’exactitud de la col·locació dels símbols.

    Per finalitzar, obriran el Kid Pix i realitzaran l’exercici proposat pel professor/a.
  • Objectius curriculars
    • El medi físic, paisatges i sistemes humans : la comarca
  • Objectius TIC
    • Desar i recuperar un document
    • Accedir a webs prèviament seleccionats
    • Imprimir un document
    • Usar programari gràfic per confeccionar un document
    • Prendre consciència de la possibilitat d’obtenir informació a través de mitjans electrònics
  • Temporització

L’activitat està pensada per a dues sessions de 45 minuts. Es pot realitzar en una sessió d’una hora de durada però haureu de córrer molt per assegurar que tothom acabi amb el document imprès del Kid Pix amb el nom de les comarques.

  • Avaluació

L’activitat permet avaluar tant els resultats com l’actitud i els procediments. S’ha de recollir el document de cada alumne/a i fer-ne una avaluació final.

   
   
   
  Informació complementària
   
Informació complementària

A continuació us adjuntem un recull d’adreces on podeu treballar tot el relacionat amb les comarques :

http://www.xtec.cat/recursos/socials/mapes/index.htm Aquesta adreça ens permet aconseguir tots els mapes imaginats de Catalunya, Espanya, Europa, etc.

http://www.xtec.cat/%7Eealonso/flash/mapesflash.htm. Pàgina personal d’Enrique Alonso que recull un conjunt de mapes interactius en flash de Catalunya, Espanya, Europa, etc.

http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/b_nompropi/index.htm. MUD que treballa la b i la v en relació a les comarques de Catalunya

http://www.lasequia.org/desvalls/2002/2003/comarques. Activitat per treballar les comarques dels països de parla catalana.

http://www.xtec.cat/aulanet/ud/socials/paisatge/index.htm. Unitat didàctica que treballa diferents aspectes Catalunya.

http://www.cat365.net/Inici/EnllacosInstitucionals/AdministracioLocal/?I=1 Enllaços amb tots els webs de les administracions locals de Catalunya.

 

   
   
   
 
Amunt
   
   
XTEC Internet i les ciències socials a primària